Hej,
Jag har en Transsport -04 (versatrak mao).
Jag tycker den går högt i bakvagnen och bakhjulen sliter yttersidor. Jag funderar på om det kan vara nivåregleringen som ballat ur och lägger sig högt.
Vad jag förstår finns det en "vipparm" som känner av hur högt bilen ligger i förhållande till bakaxeln(?).
Är det troligt att felet ligger där, eller är detta ett känt fel som brukar vara XXXYYY?
Om det är vipparmen som är boven; går det att ställa om den?
Hur ställer man rätt nivå i så fall?
Kompressorn går korta stunder ibland, och bilen känns lite hårdare bak än normalt. Det är lite vinglig när ena bakhjulet åker på ngn gupp ellet så. Jag tror jag har gott om tryck i systemet helt enkelt.
/Jens
Nivåreglering Transporter
Annons
Re: Sv: Nivåreglering Transporter
Hej
inte alla 04'or är AWD. Om nivåregleringen är som på 2wd så är det en dosa med en pinne på vid bakaxeln. Kontrollera att den inte är böjd eller annan synlig skada till att börja med. Den sitter ju ganska utsatt så inte ovanligt att de går sönder, men då brukar de inte fungera alls.
Skickat från min Slider SL101 via Tapatalk 2
inte alla 04'or är AWD. Om nivåregleringen är som på 2wd så är det en dosa med en pinne på vid bakaxeln. Kontrollera att den inte är böjd eller annan synlig skada till att börja med. Den sitter ju ganska utsatt så inte ovanligt att de går sönder, men då brukar de inte fungera alls.
Skickat från min Slider SL101 via Tapatalk 2
Re: Nivåreglering Transporter
Tack Sverker,
Jag kollar den, och är den inte böjd eller liknande så är det troligen fel på själva grejjen.
Kan man testa att ta loss länkningen och vicka lite på på den och se hur vackert bilen åker upp resp ner?
Jag kollar den, och är den inte böjd eller liknande så är det troligen fel på själva grejjen.
Kan man testa att ta loss länkningen och vicka lite på på den och se hur vackert bilen åker upp resp ner?
Ja, det bör fungera
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Du får filma när bilen hoppar upp och ner, Pimp My Ride

Hej igen,
Nu vart det ju lite dålig fart på hoppandet tyvärr. Annars skulle man kunna ta loss vipparmen och ha inne i bilen i stället, som en lite lågbudget-pimp..
Dock lär man få spela upp filmen i rätt hög hastighet....
Problemet var att: kompressorn går igång och bilen höjer sig (till viss gräns) när jag för vipparmen uppåt.
Inget händer när jag för vipparmen nedåt.
Min tolkning: Det är fel på grejjen (nivåregulatorn?).
Kan det vara ngt annat fel (typ igensatt avluftningsventil eller liknande)?
Kan man lufta ur manuellt på ngt sätt?
/Jens
Nu vart det ju lite dålig fart på hoppandet tyvärr. Annars skulle man kunna ta loss vipparmen och ha inne i bilen i stället, som en lite lågbudget-pimp..
Problemet var att: kompressorn går igång och bilen höjer sig (till viss gräns) när jag för vipparmen uppåt.
Inget händer när jag för vipparmen nedåt.
Min tolkning: Det är fel på grejjen (nivåregulatorn?).
Kan det vara ngt annat fel (typ igensatt avluftningsventil eller liknande)?
Kan man lufta ur manuellt på ngt sätt?
/Jens