Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion Voyager -05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Marlon69
Station Wagon

Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion Voyager -05

Hade lämnat in min Chrysler Voyager 3.3 2005 till billackeraren och när jag ska köra iväg upptäcker jag att
Lampan för växelindikatorn slocknat. Går in och snackar med lackeraren och han hade märkt samma sak. Sen när jag kör hem upptäcker jag att hadtighetsmätare, varvtals och bensinmätare är döda samt bli KERSTIN. Allt annat fungerar. Säkring tänker jag men kan inte i manualen läsa vilken som ska ev. Bytas. Tips?
Senast redigerad av Avenger den sön 10 mar 2013, 10:48, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Marlon69
Station Wagon

Re: Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion

Bli KERSTIN ska vara bli blinkers. IPhone och den här sidan är inte kompisar...
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion

Välkommen till forumet.

Dra av batteripolen några min och se om allt vaknar upp igen.
Ang säkringar, det står på locket vilken säkring som går till vad, tror inte det står i instruktionsboken.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Prova det som Arvid skrev, dra batteriet i ett par minuter =) Kan vara BCM:en som måste återställas.

Om det inte fungerar så kan du kontrollera alla säkringar, särskilt den som är till varningsblinkersen (om dom inte fungerar heller).

Annars kan det vara massvis med olika saker, dåligt mätarhus, kontakt, säkringsbox i motorrummet (dåligt kablage undertill) .., men det vanligaste är BCM:en som blir dålig på årsmodell 01-05 (om man får välja mellan de andra orsakerna). På 96-00 så var det mätarhuset som ofta gick sönder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Marlon69
Station Wagon

Att koppla loss minuspolen gjorde bara att radion gick över i code läge. Nu får jag leta efter den koden. :roll:
Uppenbarligen handlar det om ett relä eller en säkring. Men att läsa manualen eller under säkringslocket gav inga svar.Någon som vet vilken säkring det kan gälla?

Bild

Insidan av säkringslocket:
Bild

Detalj av locket.
A
Bild

B
Bild

C
Bild

D
Bild
Användarens profilbild
Marlon69
Station Wagon

Ok tack då ska jag rikta in mig på BCM reläet (säkring?) Den syns placeringen på locket på bild C rätt tydligt till vänster.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nja, om säkringen inte hade fungerat så hade du tappat betydligt fler funktioner, därför kan det vara troligt att det är något internt fel med BCM-modulen och inte enbart säkringen till modulen.

Ursäkta ang. radiokoden, glömde nämna det =( ..om du inte hittar koden så ordnar jag en kostnadsfritt eftersom jag glömde skriva det, men då behöver jag siffrorna som står på stereon på en etikett.

Säkringen till "Hazard light"/varningsblinkers hör ihop med mätarhuset, prova byta den.

Prova att återställa enbart BCM:en genom att rycka IOD-säkringen i 30 sek med batteriet tillkopplat.

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion

Radiokoden borde finnas i insruktionsboken till radion om den finns kvar. Kolla i båda ändar av boken. Ja det skulle jag med sagt. Tänkte inte alls på det:$

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Snowman
Van

Min radiokod sitter på förarsolskyddet. En liten klisterlapp på spegeln under locket.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Marlon69
Station Wagon

Både Vehobil och Bernats bil ville att jag skulle lämna in bilen. Felsökninsavgift, självrisk försäkring etc... Det enda som var fel och behövde bytas var en 20A HZD (hazard lights) säkring för några kronor på lokala macken sen fungerade allt igen! Tack till alla som hjälpt till! :D problems är löst!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kul att det fungerade med en ny säkring där :) Dumt att dom inte skrivit ett bättre namn till den platsen :)

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Mätare plötsligt döda, blinkers ur funktion Voyager

Härligt att det var så enkelt men vilket mas det kan vara att hitta felen ibland

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriv svar