Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stag till krängningshammare

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Stag till krängningshammare

Hej!

Staget till krängningshammaren på höger sida har lossnat nertill vid krängningshammaren. På en skala på 1-10 hur helvetiskt är det att byta denna?

Kikade lite på skruvat.se, de verkar ha okej priser. Men de har ju olika modeller, och olika längder, känns ju sådär.

http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangn ... 86534.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Billig, men känns som att den är för kort.. 310mm.

http://www.skruvat.se/Kranghammarfaste-P163251.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Dyr

http://www.skruvat.se/Stang-stag-krangn ... 80716.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Denna känns mest rätt av utseende och mått att döma. Men man undrar ju när denna är 343 mm. och den andra bara 310... :roll:
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Stag till krängningshammare

Bytade på ena sidan i fjol och det var grymt lätt. På gamla insex, pollygrip och hylsa kommer inte ihåg storlek. På den nya behövs bara insex och hylsa.
Kan ha varit torx iaf gick som en dans.

När den nya ska på plats är det bara att höja eller sänka bilen för att passa in den nya:-)

Längden kommer jag inte ihåg. Beställde på BDS hemma och fick rätt.

Voyager -03 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Re: Stag till krängningshammare

Okej, har smörjt med 5-556, får se om jag får loss skiten i morgon.

Men vad hade du pollan till? Runt hylsan för att få ut insexnyckeln genom hylsan eller?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Efter att jag fått ut muttern lite så fastna den i all skit så då tog jag pollygripen innanför som höll i muttern så den inte roterade. Hade så kort insex så jag orkade inte hålla emot

Voyager -03 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Har bytt flera och om jag minns rätt så har original dels en kula med större diameter, dels ett mycket bättre damskydd, dels en fyrkant på tappen för att kunna hålla mot med en nyckel och till sist saknar den smörjnippel och den är heller inte särskilt mycket dyrare än pirat. Kvalitén ligger dessutom långt över piraten. En enda smörjnippel (eller kanske två om båda stagen byts, vilket rekommenderas) blir nog dessvärre inte smord.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tycker skruvat.se är så otydliga.. =(

Du har inte tid att vänta på en beställning ifrån USA?

Under 400:- med frakten för ett par/2 st:

http://www.ebay.com/itm/2-Front-Sway-Ba ... 10&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Avangers länk leder tyvärr till stag av den sämre sorten, men ska du sälja bilen så ....

(Köpte sådana vid ett tillfälle (Hancen racing var leverantör) och lämnade tillbaka dem när jag såg dem.)
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Jag fattar iofs inte syftet med insex? Är det inte bara att lossa muttern?

Lämnade in skrotet för byte av yttre styrleder för något år sedan och verkstan fick såga av de gamla.. så jag hoppas jag slipper vinkelslipen till detta.

Nej, det är inte jättebrådis, föreläggandet går ut den 28/4, men har ingen som helst lust att byta bägge, även om man kanske borde det. Lika bra att få det gjort snarast, i fall nått jävlas så har man lite tid att spela med. Måste ju fixa strålkastarna också.

Kan det vara så att det ena staget anger totallängd och det andra cc-måttt mellan bultarna? Nåja, ska försöka få ner eländet så går det väl att avgöra innan beställning.

Sälja åket? Jo, det är ju en lockande tanke, men skorven har rullat 30000 mil på samma låda så den lär bli svårsåld. Får nog dras med den tills den stannar, för jag har inte hjärta att skicka den till bilhimlen än.. :|

// Tobbe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tycker att deras chassidelar fungerar bra ifrån den länken, har själv köpt en hel del därifrån :) ..men det kan ju vara så att stagen är dåliga =(

Muttrarna bara snurrar om man inte håller emot med en insexnyckel, kom ihåg att göra rent ifrån smuts och spraya rikligt med 5-56 runtom, så att insexnyckeln inte slinter och rundar metallen.. då kan det blir ett helsike att får bort dem.

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Avenger: Om detta händer får man ta till kapen :D

Det fick jag göra på min 96:a GV. Gick galant på högersidan men vänster satt
Som berget och till råga på allt så var det inte inte insex att hålla emot med, det var torx
Biltemas är inte att rekommendera i detta fall, gick av direkt :cry:
Sååå det blidde kapen :D
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag var nära att ta till vinkelslipen på min Sebring, varje varv på muttern satt stenhårt, tog 20 min att skruva den ett kvarts varv i taget, hehe :) Usch, det var inget roligt :D

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Att det här skulle gå enkelt var ju bara att glömma... :roll:

Mysko insex, varken mm eller tum passar bra, nöttes ju sönder direkt. :x
Går det att borra ur den tro?

Den nedre lär ju bli sju resor värre. Rör sig inte ett smack, och hela krängningshammaren fjädrar ju i otakt med mina försök.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Typiskt! :( Jag hade precis sådana problem när jag skulle lossa allting, på en annan bil var det lönlöst =(

Det får bli att ta till vinkelslip och borris :(

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jäkla tur jag hade då

Voyager -03 3.3l V6
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Fått bort eländet nu. Rörtång på baksidan av fjäderbenet och hylsa med spärrskaft på muttern, sedan ta i för kung och fosterland, och lite extra våld. Till sist började det röra sig så pass att det gick att skruva loss.

Den nedre ville inte lika lätt, så det slutade med kapen, men var likförbannat ett helvete att få bort sedan.
Nu är det i vilket fall borta. Men på en helvetisk-skala 1-10 så blir det en 11:a. :x

Beträffande längden så är totallängden ca: 343mm, och avståndet mellan pinnbultarna 310. Sannolikt har de mätt olika alltså. Jag beställde billigaste "310mm-staget" för 212 spänn. Får se om jag får dit det sedan...
Skriv svar