Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bränsleproblem chevrolet transport awd-02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Bränsleproblem chevrolet transport awd-02

Har provat förut om råd till min transport. Den startar bara när den är kall. Är den varm/ljummen startar den ej inte heller med startgas. Ny pump, inga felkoder, går som en klocka när den går. frågan är om det blir ånglås någonstans för uppenbarligen får den inte soppa. Finns det någon backventil till insprutningen el dyligt?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Bränsleproblem chevrolet transport awd-02

Om det skulle vara bränslesystemet så skulle jag främst misstänka bränsletrycksregulatorn. Det finns en vacuumslang på ovansidan av den, om man tar bort den så kan man ibland se att det kommer ut bensin där om membranet är trasigt. Någon backventil finns inte, regulatorns uppgift är att hålla ett visst tryck till spridarna och resten rinner tillbaka i returledningen ner till tanken.

Dock, då skulle den ändå starta på startgas. Då kan man misstänka att det är något problem med tändningen, om den är totalt död när den är varm/ljummen så snarare tändmodulen än en enstaka spole, tändkabel eller tändstift.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Läcker ifrån spridarna så att motorn blir sur? :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag är skeptisk, när bränslepumpen är avstängd så försvinner bränsletrycket. Även om en viss mängd kan läcka genom en spridare så borde det inte vara tillräckligt för att sura ner tändstiften, det skulle dessutom bara bli en cylinder som inte tänder och då motorn är varm så borde stiftet torka ganska snabbt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men allt trycker går väl inte bort på Trans Sport? :oops: Har varit med om liknande innan, då fick man trycka nästintill fullgas för att "rensa motorn".

Bild
Användarens profilbild
henbac
Minivan

För skoj skull ska jag byta bränsletrycksregulator i morgon. Startar inte vid full gas, gnista finns men den kanske är felande.....Den tänder inte på någon cyl.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Även om tändstiftet ger gnista när den ligger öppen så är det inte säkert att den är tillräckligt stark för att bli någonting alls under kompression. Dock borde den börja misstända då när den blir varm, det borde inte bara vara problem vid varmstart.
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Denna bil är billig nu..... Ingen skillnad. måste ju sura ner sig på något sätt. Efter bytt regulator så startar den som vanligt kall. MEN efter tag så startar den ju inte igen. Står bara i garaget inte kört något. Kall motor. Luktar bensin men den borde väl tända på en cylinder??? Finns den nån kallstarts ventil som spökar???
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Var luktar den bensin? Om avgasröret? Då skulle Jonathans teori om spridare kunna stämma, men jag tycker inte det borde vara någon skillnad mellan kall och varm motor då. Dessutom borde avgasvärdena bli helt fel under drift så att den skulle tända motorlampan för det. Det tändstift som du kollade gnistan på, vad det blött när du tog ut det? Såg det väldigt svart ut?

Hmm, ett test. Kör den varm till riktig drifttemperatur. Stäng av och plocka ur säkringen till bränslepumpen. Eftersom bränslepumpen inte går nu så kan den inte sura ner sig. Kör sedan på startmotorn en liten stund, kan vara så att om den är sur så startar den till när den torkat till något. Annars provar du nu med startgas.

Prova också att lossa kabeln till EGR-ventilen för att utesluta att det är den som fastnar i öppet läge.

Om den inte tänder någonstans alls så tror jag mer på något problem med tändmodulen.

Annars kan jag ev vara intresserad av en billg AWD om den inte gått för långt... :D
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Kan ju tillägga att stiften är kruttorra men med ett stort elwktrodavstånd . MEN nu är den helt död.... Startar inte när den är kall heller. Mycket skumt.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det ska vara stort elektrodavstånd men jag vet inte i huvudet hur stort.

Prova varianten med att rycka säkringen till bränslepumpen och se om den startar med startgas. Om den inte gör det så kan man nog utesluta att det är på bränslesidan problemet ligger.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
henbac
Minivan

Kan ju meddela att efter mycket om och men och felsökningar. Byte stift, styrdon m.m så visade det sig vara kamaxelgivaren. Den är iallafall bytt och biljäv.... verkar nu fungera.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fint att höra! =) Då rullar den på bra under semestertid =)

Bild
Skriv svar