Chevy Blazer -97 startproblem
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Chevy Blazer -97 startproblem
Jag har en Chevy Blazer -97. Under en tid har det varit problem att starta. Man vrider om nyckeln och den tuggar på men startar inte. Man väntar några minuter sen vrider man om och den startar. Samma problem idag när jag skulle köra men efter ett par kilometer la den av. Nu går den inte alls att starta.
Någon som har några bra tips på vad som kan vara tokigt? Jag är relativt ny inom mekagebitet men hungrig på att lära mig mer. Så ha överseende med att jag kan verka lite dum ibland.
Någon som har några bra tips på vad som kan vara tokigt? Jag är relativt ny inom mekagebitet men hungrig på att lära mig mer. Så ha överseende med att jag kan verka lite dum ibland.
Annons
Re: Chevy Blazer -97 startproblem
Hej Johan,
Jag hade börjat med att kontrollera om den saknar gnista eller bränsle (eller bägge ock).
Gnista kan du prova med att lossa ett stift och hålla mot motorn medans det är kopplat till en tändkabel.
Ang. bränslet så hade jag sprayat startgas i insuget och se om den går igång en stund (troligtvis blir det en ryckig gång).
Den går alltså alltid på startmotorn?
Jag hade börjat med att kontrollera om den saknar gnista eller bränsle (eller bägge ock).
Gnista kan du prova med att lossa ett stift och hålla mot motorn medans det är kopplat till en tändkabel.
Ang. bränslet så hade jag sprayat startgas i insuget och se om den går igång en stund (troligtvis blir det en ryckig gång).
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Ja alltså den tuggar på när jag vrider om nyckeln. Bärgarkillen sprayade lite startgas på plats, då kickade den igång en millisekund. Han trodde dock det kunde vara bränslepumpen.Avenger skrev:Hej Johan,
Får också den känslan, prova att slå lite lätt med en gummihammare på bränsletanken under bilen nästa gång det händer och se om den hoppar igång, glapp i kontakten till pumpen eller en defekt pump.
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Ok får prova det imorgon. Bränslepumpen, är det ett stort jobb att byta och är den dyr? Som sagt ganska ny på att meka men tycker det är skitskoj. 
Det är en s10 Blazer eller? =)
Reservdelar hittar man lämpligtvis på ebay.com då det är billigast där, men se till att vara säker på att det ev. är pumpen som är trasig.
Reservdelar hittar man lämpligtvis på ebay.com då det är billigast där, men se till att vara säker på att det ev. är pumpen som är trasig.
- Agentrullning
- Minivan
Kolla även ebay.co.uk och ebay.de ibland finns det man söker där också med billigare frakt och tullfritt.Avenger skrev:Det är en s10 Blazer eller? =)
Buick Roadmaster Sedan '92
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
GMC Yukon Denali '01
Camaro Z28 '99
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Ok jag får kolla runt på Ebay lite. Men om jag knackar lite på tanken och den sen startar, kan jag då sluta mig till att det är bränslepumpen som är trasig?
Kan inte svara på om det är en S-10. Får kolla när det i eftermiddag efter jobbet.
Kan inte svara på om det är en S-10. Får kolla när det i eftermiddag efter jobbet.
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
CHEVROLET BLAZER CT10506 får jag fram från Transportstyrelsen.
Är det tydligt att den går igång om du knackar lite på tanken (ungefär samma som om man skulle knacka på en startmotor) så måste felet nästinpå vara pumpen eller kontakten till pumpen som glappar, men det är ju inte lika troligt om ingen varit där och rotat.
Det finns egentligen bara en "Blazer" vid dessa årtal och det är s10 Blazer, dum fråga av mig, tänkte bara om du ev. hade en Tahoe Full-Size =)
Det finns egentligen bara en "Blazer" vid dessa årtal och det är s10 Blazer, dum fråga av mig, tänkte bara om du ev. hade en Tahoe Full-Size =)
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Ok, det får bli första steget. Jag knackar lite och försöker starta. Sitter pumpen nära tanken, är det lätt att lokalisera den? Det kan ju vara så att någon varit där och joxat. Den har haft 10 ägare innan mig. Jag skall även tillägga att den stått still ett bra tag. Dock verkar det finnas ström i batteriet.
Jag lästa i en annan tråd om en snubbe som hade liknande problem som jag. Han bytte solonoiden (?) sen gick den som en klocka.
I helgen skall jag bogsera ner den till garaget, knappt en kilometer. Vad jag förstår skall man helst inte bogsera en bil med automat. Funkar det att bogsera en liten sträcka?
Jag lästa i en annan tråd om en snubbe som hade liknande problem som jag. Han bytte solonoiden (?) sen gick den som en klocka.
I helgen skall jag bogsera ner den till garaget, knappt en kilometer. Vad jag förstår skall man helst inte bogsera en bil med automat. Funkar det att bogsera en liten sträcka?
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
WTF AVENGER!!! DU ÄR ETT ORAKEL! Kunde inte hålla mig, gick ner på parkeringen och knackade lite på tanken. Bilen kickade igång direkt. Snacka om att hakan trillade i backen. Nåväl till helgen blir det till att köra ner till garaget och ta en grundligare titt på pumpen. Håller tummarna för att det bara är glapp, känns lättare att fixa 
Då verkar felet vara där någonstans =)
Jäkla svårt att avgöra om det är glapp eller ej, vi får hoppas att det är så billigt att det är de, kanske kontakten som inte sitter i klämmorna (jag var med om samma grej på min Sebring, förra ägaren hade knappt fått på kontakten alls så klämmorna låg böjda, det var bara att ta ut kontakten och upp med klämman och sedan dit med kontakten igen och låsa fast med klämman) =)
MEN det känns lite som att pumpen håller på att ge upp tyvärr =( ..men då vet du att ebay.com finns, BILLIGT!
Jäkla svårt att avgöra om det är glapp eller ej, vi får hoppas att det är så billigt att det är de, kanske kontakten som inte sitter i klämmorna (jag var med om samma grej på min Sebring, förra ägaren hade knappt fått på kontakten alls så klämmorna låg böjda, det var bara att ta ut kontakten och upp med klämman och sedan dit med kontakten igen och låsa fast med klämman) =)
MEN det känns lite som att pumpen håller på att ge upp tyvärr =( ..men då vet du att ebay.com finns, BILLIGT!
- Johan Chevy Blazer
- Minivan
Ja fan beggad pump här i Sverige går ju på 3000 spänn. Hur fan är det möjligt!? Hittade en amerikansk sida som säljer för 89 dollar. Dock lär det bli lite påslag på det. Såg instruktionsvideo om hur man byter pump. Det verkar jävligt knepigt. Dessutom har jag full tank.
Ibland är det rejäla priser här i Sverige, fler folk måste få upp ögonen för utländska sidor om man vill spara en slant =)
Hittade en för under 600:- kr med frakten ifrån USA, dock tycker jag att det var lite luddig info:
http://www.ebay.com/itm/NEW-HERKO-REDLI ... a3&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är synd att tanken måste ner =(
Hittade en för under 600:- kr med frakten ifrån USA, dock tycker jag att det var lite luddig info:
http://www.ebay.com/itm/NEW-HERKO-REDLI ... a3&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det är synd att tanken måste ner =(