Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

p1174 Uplander -08

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
drlecter
Minivan

p1174 Uplander -08

Hej! Hann inte mer än komma hem med "nya" bilen så tändes motorlampan.. Min billiga läsare säger P0463 och P1174. P0463 har jag fixat, det var bränslenivågivaren som sitter i tanken som gett upp. (den tänder motorlampan). Men nu är P1174 kvar. Ibland kan jag köra i 2 veckor innan lampan tänds, nu sist tog det 1 dag innan den tändes.. Har kollat efter vacumläckage, hittar inget. Bytt tändstift, blev inget bättre. Bilen går bra,inga körbarhetsproblem. Möjligen något svårstartad kall, startmotorn måste gå några sekunder längre än när den är varm. P1174 betyder tydligen att den inte klarar att reglera bränsle/luftblandningen korrekt. Jag vet att det kan bero på flera saker, insprutare, lambda mm men tänkte kolla om någon har något tips. Bilen har gått 12400 mil. Det känns som att jag antingen får börja byta delar på chansning eller boka tid på gm. :(
Kör trans sport -02 awd, Volvo s60 -06, Volvo v70 - 07, Volvo 945 -97
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: p1174 Uplander -08

Får samma känsla av att man byter delar på måfå, hade varit bra att läsa av sensorerna som har med motorstyrningen att göra och se om man hittar ett samband, dessvärre är det inte alla givare som är tillgängliga med vanlig OBD2 =/ ..jag hade nog besökt en Chevrolet-verkstad SOM KAN MED deras GM Tech II-instrument.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
drlecter
Minivan

Jaha, en liten uppdatering då.. Har varit till en verkstad för att få en felsökning gjord. Verkstaden har gm tech2 instrument. Efter en stund kommer mekanikern ut och konstaterar att denna felkoden är svår att lösa.. Kan ju bero på flera saker. Han har kopplat upp tech2an och kollat lambdasonderna, de jobbade riktigt och det finns inga misständningar i någon cylinder. Man ska då kunna avfärda att det är något spridarfel. Jag har varit till en annan verkstad och gjort ett avgasprov, allt är ok, inkl lamdareglering. Då försvinner ju också lamdasonderna som felkälla.. Tänkbara fel nu då enl verksaden: Luftmassemätare, mapsensor. Och om det är ok: Ta ett leak down test. (tydl en del problem med ventiler i topplocken enl verkstadens support). Men verkstaden verkar tveksamma att fortsätta felsökningen, det kommer att bli dyrt detta här. 1100:-/ timmen om felsökningen ska fortsätta. Och det kan lätt bli en halv dag till i felsökning. Nästa steg. Jag tror att jag beställer luftmassemätare och mapsensor. Då har man uteslutit dem med.. De kostar ju max som 2 tim felsökning..
Någon som har nån input?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Inga roliga kostnader det där =(

Om dom har sådana priser så hade jag hellre börjat byta delar, precis som du säger så kan man börja med luftmassemätaren (samma som MAP = Manifold Air Pressure eller vad sa verkstaden?).

Hittade en för 550:- med frakten från USA:

http://www.ebay.com/itm/2005-12-CHEVY-B ... 90&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det finns både MAF (Manifold Air Flow) och (Manifold Air Pressure) MAP-sensorer på de här.

Kolla luftfiltret också, vacuumläckor hade du visst redan sökt efter. Jag funderar på om dåligt bränsletryck kan ge det symptomet, om den har en tryckregulator liknande de äldre modellerna så sitter det en vacuumslang på den. Ta bort den och kolla om det kommer ut någon bensin ur det hålet, isf läcker membranet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha det fanns det visst, kikade på motorn och det satt både MAF och MAP :) ..3.9 Flex Fuel och även på de andra 3.9 och 3.5.. =)

MAP var lite billigare, så jag kan tänka mig att det blir en tusenlapp för bägge sensorerna helt nya inkl. frakt.

Bild
Användarens profilbild
drlecter
Minivan

Nu har jag läst MYCKET på nätet om det här.. Och så har jag lånat en Maxidas ds 708. Vilket härligt instrument! Det är klockrent! Man kan göra nästan lika mycket som med Tech2. Hursomhelst: Gick in och läste live data, datorn visade etanolinblandning på 40%. Och det stämmer ju inte eftersom jag bara tankar bensin. Det syntes även på Long term fuel trim som låg på -16%. Ecm försöker alltså att strypa bränslet för att han få för fet blandning. Jag gjorde en "fuel composition reset" och nu ligger Long term fuel trim i princip på 0% som den ska göra :D Och bilen har blivit mer lättstartad. Körde även "cylinder balance test" har jag för mig att det hette. Inga misständningar. Och min felkod p1174 verkar ej komma tillbaka! Så förhoppningsvis går det att avsluta den här tråden snart..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fasiken va gott att höra, ett redigt verktyg det där! :)

Bild
Användarens profilbild
drlecter
Minivan

Jaa då tändes motorlampan idag igen. Samma kod p1174. Lite konstigt tycker jag. Short o Long term fuel trim ligger perfekt, typ 0%. Inga misständningar. Jag har dock fortfarande ej bytt maf sensor. Och jag blir inte riktigt klok på mätvärden från maf-sensorn. När jag tittar på "Engine data" registrerar maf 0.01 lb/s på tomgång. Ökar med mer gas till ca 0.04 lb/s. När jag kör ett "cylinder balance test" ligger värdet på 199 lb/s. Och ökar i princip ingenting med mer gas. :?: Det kan ju vara så att maf-sensorn är defekt, men
är det någon som känner till vilka värden maf ska ligga på?
Användarens profilbild
Rofty
Station Wagon

Tjena, fick du någon ordning på bilen?

Mvh,
Peter
Skriv svar