Klonkande ljud framvagn 300C 07
Re: Klonkande ljud framvagn 300C 07
Ni tänker på fjäderbenslagringen antar jag? =)
Annons
JappAvenger skrev:Ni tänker på fjäderbenslagringen antar jag? =)
=)
Bara ett exempel, denna annonsen stämmer nog inte dock:
http://www.ebay.com/itm/Monroe-905966-S ... 0c&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan även vara det där staget till fjäderbenet, i det sitter också bussningar, tension strut, också smidigt och billigt att byta och är ett väldigt vanligt fel, likaså krängningsbussningarna som sagt =)
Bara ett exempel, denna annonsen stämmer nog inte dock:
http://www.ebay.com/itm/Monroe-905966-S ... 0c&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan även vara det där staget till fjäderbenet, i det sitter också bussningar, tension strut, också smidigt och billigt att byta och är ett väldigt vanligt fel, likaså krängningsbussningarna som sagt =)
Åkte till en ny verkstad idag
Som jätte många har rekommenderat
Han kollade runt, körde bilen och lyssnade på missljudet
Kom tillbaka till verkstaden och hissade upp bilen och tog i fälgen och kände på den
Det visade sig att styrleden på bägge sidorna var helt kaput för uttrycka mig lite fint
Men det är inte säkert att ljudet kommer därifrån men de ska bytas ut imorgon sen är det bara att fortsätta söka vad som orsakar klonkandet, vem vet det kanske fixar sig efter styrleds bytet.
Som jätte många har rekommenderat
Han kollade runt, körde bilen och lyssnade på missljudet
Kom tillbaka till verkstaden och hissade upp bilen och tog i fälgen och kände på den
Det visade sig att styrleden på bägge sidorna var helt kaput för uttrycka mig lite fint
Men det är inte säkert att ljudet kommer därifrån men de ska bytas ut imorgon sen är det bara att fortsätta söka vad som orsakar klonkandet, vem vet det kanske fixar sig efter styrleds bytet.
Ojdå, bra att ni byter ut dom snarast, man vill inte tappa styrningen 
Ett tips om verkstaden tog mycket betalt för att hissa upp bilen och felsöka, besök Bilprovningen och gör en kontrollbesiktning samtidigt, då blir det alltid 320:- kr och dom har lift
..fast verkstaden kanske kontrollerade det gratis ? =)
Håller tummarna om att det löser sig efter det bytet!
Ett tips om verkstaden tog mycket betalt för att hissa upp bilen och felsöka, besök Bilprovningen och gör en kontrollbesiktning samtidigt, då blir det alltid 320:- kr och dom har lift
Håller tummarna om att det löser sig efter det bytet!
- Anders Ason
- Pickup Truck
Faktiskt rätt kul idé att låta bilprovningen felsöka bilen för den i sammanhanget billiga felsökningskostnaden. Vem har inte gjort det, d v s besiktat för att sedan åtgärda efteråt. Ännu intressantare är det numera när de dessutom kopplar in på OBD-uttaget och kollar om där är några felkoder.
Åk in med ABS lampa som lyser och de kanske är bussiga att tala om var felet är? Även med ombesiktningen blir det billigare än vad många verkstäder tar. Frågan är väl om bilprovningar då får ändra policy. D v s de får inte tala om var felet är.
Själv är jag mycket irriterad över att bilfabrikanterna inte låter det ingå en analysmodul i konstruktionen (av utökad Chryslermodell). Ökar priset med en 50-lapp möjligen? Om det blir aktuellt att köpa fabriksny bil igen kommer jag att ställa det kravet - annars ingen affär. Vad händer då?
Åk in med ABS lampa som lyser och de kanske är bussiga att tala om var felet är? Även med ombesiktningen blir det billigare än vad många verkstäder tar. Frågan är väl om bilprovningar då får ändra policy. D v s de får inte tala om var felet är.
Själv är jag mycket irriterad över att bilfabrikanterna inte låter det ingå en analysmodul i konstruktionen (av utökad Chryslermodell). Ökar priset med en 50-lapp möjligen? Om det blir aktuellt att köpa fabriksny bil igen kommer jag att ställa det kravet - annars ingen affär. Vad händer då?
Dessutom får man bilen besiktigad minst 1 år framåt, vilket är positivt =)
Inte alla verktyg som klarar av koder som ABS-systemet, men på vissa modeller går det fint att felsöka
Jag tycker att det är positivt med deras lift, vilket de flesta inte har tillgång till hemma (om ens någon?)
..visst går det med domkraft och pallbockar och bända fram och tillbaks med ett järnspett, men det är mycket smidigare med lift.
Ja, det är synd att dom begränsar så pass mycket för DIY's som gärna mekar hemma, som tur är har dock utvecklingen bara gått framåt på de nya bilarna, så snart är det väl nästan allt inbyggt för felsökning.
Inte alla verktyg som klarar av koder som ABS-systemet, men på vissa modeller går det fint att felsöka
Jag tycker att det är positivt med deras lift, vilket de flesta inte har tillgång till hemma (om ens någon?)
Ja, det är synd att dom begränsar så pass mycket för DIY's som gärna mekar hemma, som tur är har dock utvecklingen bara gått framåt på de nya bilarna, så snart är det väl nästan allt inbyggt för felsökning.
Felsökningen gick på 0 kr 
Sen får vi se vad det kommer att kosta att byta delen.
Det där med besiktningen är faktiskt en smart idé
Sen får vi se vad det kommer att kosta att byta delen.
Det där med besiktningen är faktiskt en smart idé
Härligt, det är 0:- det ska kosta
..men ännu bättre om verkstäderna börja betala kunderna?
Blir ofta en framvagnsinställning efter byte av styrled, tråkigt nog, så det kan gå på ett par hundra utöver =(
Blir ofta en framvagnsinställning efter byte av styrled, tråkigt nog, så det kan gå på ett par hundra utöver =(
Re: Sv: Klonkande ljud framvagn 300C 07
Dom är ju vana med att leta fel på bilprovningen och allt är ju inbyggt i deras lyft.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Japp då var detta klart 
Kan säga att ljudet har försvunnit till 95%
)
Återstående 5% får vi se vad det kan vara för fel på bilen, ska själv kolla på alla bussningar.
Bilen känns mycket bättre och skönare att köra
Behövde heller inte göra någon framvagns inställning
Arbetet gick på 500 kr vilket är helt OK men om jag visste att det var så lätt att byta dessa styrled skulle jag själv ha gjort det
Men det skulle nog ha tagit hela dagen
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Kan säga att ljudet har försvunnit till 95%
Återstående 5% får vi se vad det kan vara för fel på bilen, ska själv kolla på alla bussningar.
Bilen känns mycket bättre och skönare att köra
Behövde heller inte göra någon framvagns inställning
Arbetet gick på 500 kr vilket är helt OK men om jag visste att det var så lätt att byta dessa styrled skulle jag själv ha gjort det
Men det skulle nog ha tagit hela dagen
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Kanon! Gött att höra 
Då var dom noga med att märka ut hur många gånger styrlederna skulle skruvas, annars får man ofta göra en framvagnsinställning
Inte farligt för arbetskostnaden! =)
Då var dom noga med att märka ut hur många gånger styrlederna skulle skruvas, annars får man ofta göra en framvagnsinställning
Inte farligt för arbetskostnaden! =)
Härligt.
Voyager V6 -04
Japp
Det känns så skönt att köra bilen nu
Men måste tillägga att han sa att framvagns inställning kan komma att ändras om 1 - 2 veckor
Om det inte gör det då är det perfekt annars är det bara att fixa det
Har en polare som har en polare som kan fixa det för en 500 kr
)
Om det nu skulle behövas
Det känns så skönt att köra bilen nu
Men måste tillägga att han sa att framvagns inställning kan komma att ändras om 1 - 2 veckor
Om det inte gör det då är det perfekt annars är det bara att fixa det
Har en polare som har en polare som kan fixa det för en 500 kr
Om det nu skulle behövas
Bra pris på 500:-!
..men försök pruta till 350:- "vid sidan om"
hehe ..en del verkstäder tar ju 500:- med kvitto =)