Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

min ts står och laddar ur?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
mr.v6
Van

min ts står och laddar ur?

hej har en ts 01 som jag måste underhålsladda med jämna mellan rum, står den mer en tre dagar är batteriet stendött och måste startas med kablar eller sättas på laddning. har nyligen bytt batteri och verkstaden har kollat generatorn den var ok. urladdnings problemet var nr 1. Sen har det tillkomit att tämp mättaren har lagt av plus att jag inte kan stänga av motorn om jag tex gå in på en affär fram och back då får den gå tills jag har kommit hem igen ( svår startad när den är varm). Innan alla dessa problem uppkom så hade jag problem med överhettning mest på sommaren och elfläktarna funkade inte så jag trodde dom var paj, men nu funkar dom plötsligt plus att motorns tomgång nu istället ligger på 1100-1500 varv mot normala ca 600 varv ? Sist men inte minst har jag fått konstaterat på verkstad att lamdasonden är nog trasig. har ej byt den hän för motorn har gåt som vanligt tills nu. Vet ej om dom olika felen hänger ihop eller om det här separata fel, men jag ville lägga fram hela sjukdomsbilden, finns det någon som har något uppslag på vad som han vara fel? tacksam för svar. ps bilen har snart rullat 20.000mil
Annons
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Re: min ts står och laddar ur?

oj beklagar stavfelen ovan, gick visst lite för fort när jag skrev! börjar också bli lite desperat då det känns som bilfan inte kommer att starta en vacker dag när man som mest behöver den! som sagt, finns det någon som vet något om felen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du en multimeter så kan du mäta över batteriet och se hur mycket den drar i ström, sedan lossa en säkring i taget och se om det sjunker, då kör du uteslutningsmetoden och kan förhoppningsvis ta redan på vad det är som drar tjuvström.

Går den lättare att starta om du gasar lite medans du vrider om tändningen, eller det kanske du inte har provat?

Går den oregelbundet utöver tomgången? Drar den mer bränsle? Lyser motorlampan? (fungerar den lampan överhuvudtaget, den ska lysa ett par sek vid uppstart)..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Tempmätare som inte fungerar, svårstartad vid varm motor och hög tomgång kan hänga ihop genom att pcm läser fel temperatur och tror att motorn är kall. Bäst är att läsa av värdet med en OBD-II läsare, om det inte stämmer så byter du tempgivare och kontrollerar dess kablage.

Även lambda-problemet kan hänga ihop med det eftersom den isf skulle reglera fel.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
mr.v6
Van

tack Avenger jag får ta och skaffa mig en multimeter borde ha köpt en för länge sedan
ja, jag får gasa lite när jag ska starta då hostar den igång, går lite ojämn tomgång någon minut sedan hög tomgång men stabil. ja motor lampan fungerar vid uppstart, ja tror att den drar mera soppa men det kanske har att göra med att den går på så höga varv och inte vill lägga i högsta växeln, ligger kvar på över 2000 varv i stället för att gå ned till normalt ca 1500 varv vid 90 km.

Stort tack Sverker! det låter som en bra spår, har själv tänkt att det kanske har något med tempgivare att göra eftersom elfläktarna inte har gått i gång när motor varit överhettad, och nu att tempmätaren lagt av. ska kolla upp det.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om AC'n inte är påslagen (och fungerande) så ska inte kylfäktarna starta förrän vid 110 grader, vilket är vid 3/4-markeringen på mätaren. Jag är inte säker men tror jag läst någonstans att om signal från tempgivaren saknas så sätter de igång tidigare, så det skulle också peka på att den givaren är trasig.

Det där med att den inte växlar upp till högsta växeln kan bero på att splinsen på en axel har rensat sig, se den här tråden som också innehåller en matnyttig länk till ett annat forum med mer information om problemet:
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=1474" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Kolla även så det inte går back ström igenom generatorn. Är där en diod dålig i den så laddar den skapligt men drar 1-3 Amp bakåt. Du har nog en stor säkring till generatorn( B+) så där kan du mäta om den snor ström
Det har lurat mig flera gånger då den ger vad den ska i laddning så utesluter man den och ser ut som en skållad råtta när man far runt och letar strömförbrukare i bilen :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
mr.v6
Van

ja då har det alltså hänt bil fan dog når jag skulle ut en sväng, hade glömt att sätta den på laddning för det brukar funka bara den går igång, det gjorden den så jag tänkte att den laddar medan jag kör, det gick bra ett par kilometer sen lyste batteri lampan och den tvär dog. Hade med mig ett extra batteri och kablar brukar funka att få i gång den så, men nu gick bara start motor runt provade ett par gånger sen gav jag upp. Som tur va så stod jag på en lite grus väg i skogen det var bara att ringa på en kompis som kom med sin jeep och drog hem mig så var det med den saken. vad har GM för protokoll tänkte skaffa en OBD 2 någon som kan vet? Stort tack till er alla så länge!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vanliga motorkoder går nästan med alla OBD2-läsare.

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van

Förslag på en obd 2 mätare som funkar bra till min ts och som ligger under 1000kr mottages gärna.
Ska man satsa på en med bara programvara och kabel till datorn? eller en handburen enhet som skriver ut felkoderna i klartext. Hur är det med uppdateringar, måste man uppdatera hela tiden? Vill ju gärna att den ska hålla ett par år också!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om du har en Android-telefon så skaffa appen Torque och en sådan här:
http://dx.com/p/elm327-bluetooth-obd-ii ... ngle-16921" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du även försökt mäta vad som drar ström?

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van

har inte mätt en nu, måste skaffa mig en multimeter först Jag har ingen anroid telefon så det måste bli en som man kopplar till pc eller en separat handhållen enhet förslag på någon sådan? så en på kjell och c till pc för en 500 kr kan det var något?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du en iPhone så fungerar det också, finns en del appar som är gratis eller kostar en slant, det viktiga är att man köper apptillverkarens OBD2-bluetooth, då är det kompatibelt. Nackdelen är väl lev.tiden då det mesta kommer ifrån USA.

Vill man handla ifrån Sverige och få enheten snabbt så är Kjell och Co bra, även andra företag såsom Biltema, Clas Ohlson osv..

Bild
Skriv svar