Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge Dakota -2000

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
igr
Minivan

Köpråd Dodge Dakota -2000

Hej Alla !

Jag är ny här och kanske snart ägare till min först Dodge :) .

Jag har fastnat för Dodge Dakota modellen.
4-dörr .4,7l V8. 00 & uppåt

Och när man har börjat spetsa in sig på en modell så vill man ju få reda på lite mera om den. Så varför inte kolla här med Er som troligen har ägt en och annan Dodge.

Efter att ha suttit och läst lite så verkar den vara väldigt snarlik Durango i sin uppbyggnad ! Eller jag har kanske fel ?
Hur är det med delar och service till dessa bilar ?
Vad bör man kolla lite närmre innan ev köp ?
Är där något spec som skall göras vid vissa mil intervaller? Tex kamremsbyte osv.

Jag är väldigt tacksam för All input !!

Med vänlig hälsning
IGR
Senast redigerad av Avenger den sön 07 jul 2013, 12:54, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Flest prylar när han dör vinner troligen inte , men de som e kvar har nodd att göra!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Köpråd Dodge Dakota -2000

Tjena!

Det stämmer att Dakota är byggd på en lätt modifierad plattform av Durango :)

4.7 motorn är den nyare motorn som är väldigt hållbar och driftsäker, den har även kamkedjor (3 st om jag ser rätt i manualen), så det är ingen kamrem som behöver bytas =)

Dessa bilar kommer alla ifrån Nordamerika där de såldes nya, så kika efter CARFAX på samtliga som du är intresserad av (om det går så långt att du seriöst funderar på just den bilen..) :)

Egentligen så finns det väl bara en bil på blocket.se som är intressant eller? Den blåa i Jämtland? Lågmilare :D

Läs gärna på allpar.com, jag tycker alltid att deras texter stämmer, en mycket bra infosida:

http://www.allpar.com/trucks/dakota-1997.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trucken har blivit utnämnd till en utav de absolut bästa mid-size, men det roliga är att dom inte är så små :) Mycket, mycket tuffare än t ex. King Cab Navara, Hilux osv.

Edmunds.com ger också väldigt bra recensioner som deras användare skriver, nu blir ju jag ännu mer sugen på en sån :mrgreen:

http://www.edmunds.com/dodge/dakota/200 ... views.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reservdelar hittar du alltid billigt i USA, utan tvekan bästa stället att handla på, exempelvis ebay.com, rockauto.com, autopartswarehouse.com, ebay.se (UK, Tyskland) ..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
igr
Minivan

Re: Köpråd Dodge Dakota -2000

Tackar för inputen.

Nä ja tittade lite på King cab osv vidare innan , men Dakota har ju klart rätt mycket mera attityd :P .
Bränsle ekonomiskt så skiljer det ju inte så jäkla mkt iheller , de e va jag sagt till tanten iaf ;) .
Flest prylar när han dör vinner troligen inte , men de som e kvar har nodd att göra!
Skriv svar