Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bränsleförbrukning Trans Sport?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Bränsleförbrukning Trans Sport?

Sorry dum fråga men jag läste lite snabbt i tråden om att dra husvagn och började fundera lite på det här med hur mycket bränsle bilen drar.

Min TS hade en genomsnittlig förbrukning på 13,8 (!) när jag kollade första gången (nån timme efter jag köpte den). En gång när jag körde fram och tillbaka till Stockholm (sträcka på 14 mil) fick jag ner förbrukningen till 10.1 - men då släppte jag gasen i varenda nedförsbacke och höll mig notoriskt under 2000 varv i varenda uppförsbacke - ville verkligen försöka köra så snålt som möjligt.

Om jag inte tänker på hur jag kör och bara kör kortare sträckor i området så ligger förbrukningen på 12.5. Är det här normala siffor, tycker ni? Vad drar era TSar och vad gör ni för att hålla nere bränsleförbrukningen?
Tekoppen (Chevrolet Trans Sport -01) samt
Uncle J (Volvo V70 D4 -13) & Hoxen (Volvo V70 2,5T -98)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning Trans Sport?

Tycker jag låter som normal förbrukning :)

Det bästa man kan göra tycker jag är att planera inbromsningar/stopp, jag försöker aldrig komma till ett totalstopp (förutom vid stoppskyltar givetvis) :) Jag har följt förbrukningen en hel del och det är just att få upp hastigheten igen som drar mest bränsle =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Bränsleförbrukning Trans Sport?

Tycker det låter som en hyffsat snål förbrukning så bara att gratta:-).

Jag är kanske lite tyngre på foten men försöker ta det väldigt vacker. Bensin är ju inte allt för billigt.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
wigge
SUV

Jag har legat som mest på 1.1 som minst 0.95
Med vagn 1.3 fast då körde jag hårt uppför.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Jag tog körkort för knappt två år sedan så jag lärde mig köra bränslesesnålt då! :) Nu för tiden får man inte körkort om man inte kör miljövänligt & bränslesnålt.

Men det var väl det där med wigges förbrukning för förbryllar mig en aning. Det låter som om din bil drar väldigt lite? Har vi olika motorer?
Användarens profilbild
wigge
SUV

Mig med men jag har räknat vid varje tank. Så det är blandad körning.
Den går billigare än min gamla mercedes c240 kombi
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Alla motorer är 3.4 V6 =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är normala siffror, när jag köpte min för ett år sedan nollade jag färddatorn. Därefter körde jag några gånger ner till Östergötland och då låg den på 0.85 i motorvägsfart. Sedan när jag mest kört blandat i Stockholmstrakten har genomsnittet över nu nästan 2000 mil stigit till 10.9 för att nu under semestern när det varit mest landsväg sjunka till 10.8 enl färddatorn. Om jag räknar med trippmätaren vid tankningarna så stämmer det ganska bra, med korta körningar i stadstrafik stiger förbrukningen ganska mycket.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

sverker skrev:Det är normala siffror, när jag köpte min för ett år sedan nollade jag färddatorn. Därefter körde jag några gånger ner till Östergötland och då låg den på 0.85 i motorvägsfart. Sedan när jag mest kört blandat i Stockholmstrakten har genomsnittet över nu nästan 2000 mil stigit till 10.9 för att nu under semestern när det varit mest landsväg sjunka till 10.8 enl färddatorn. Om jag räknar med trippmätaren vid tankningarna så stämmer det ganska bra, med korta körningar i stadstrafik stiger förbrukningen ganska mycket.
Vad är "motorvägsfart" enligt dig? Om jag kör över hundra finns inte en chans till så låg förbrukning som du skriver om och enligt mig är motorvägsfart ca 120-130 km/h :D

Vi bor på landet och det är mycket grusvägar och backar här så det är helt omöjligt att hålla förbrukningen under 12,0, men du verkar ju inte ens kommer över 11,0?
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

Avenger skrev:Alla motorer är 3.4 V6 =)
Nope. :D Min är 3.0.

Såhär står det om min bil (TKP 933) på transportstyrelsens sida:
Bränsleförbrukning, blandad körning: 11,7 L/100KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 9,4 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 15,9 L/100KM

Vad jag inte har gjort är att jag inte tagit siffror på ENBART landsvägskörning utan jag har börjat mäta hemma och slutat mäta när jag kommit hem igen, det ger ju såklart en högre förbrukning då, men jag kom ju ner till 10,1 en gång ändå, som sagt.

15,9 tycker jag dock låter VÄLDIGT mycket för stadskörning!
Användarens profilbild
wigge
SUV

Jag har kört lagligt dvs följt hastighets gränsen.
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

wigge skrev:Jag har kört lagligt dvs följt hastighets gränsen.
I 110-120 då alltså?

I vilken hastighet är bilen bränslesnålast? 90? 100?
Användarens profilbild
wigge
SUV

Tekoppen skrev:
wigge skrev:Jag har kört lagligt dvs följt hastighets gränsen.
I 110-120 då alltså?

I vilken hastighet är bilen bränslesnålast? 90? 100?
Blandad körning innebär att jag kört olika hastigheter och sträckor
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Tekoppen skrev:Vad är "motorvägsfart" enligt dig? Om jag kör över hundra finns inte en chans till så låg förbrukning som du skriver om och enligt mig är motorvägsfart ca 120-130 km/h :D
Laglig hastighet, dvs 110 km/h (fast det finns väl sträckor nu med 120 km/h?), visst kan man köra snabbare men då går förbrukningen självklart upp. Dessutom har jag ju fyllt gubbe så jag kör nästan aldrig för fort om familjen är med.
Tekoppen skrev:
GM har inte ens någon 3.0 liters v6'a vad jag vet. Alla TS har samma motor, 3.4L
Tekoppen skrev:Vad jag inte har gjort är att jag inte tagit siffror på ENBART landsvägskörning utan jag har börjat mäta hemma och slutat mäta när jag kommit hem igen, det ger ju såklart en högre förbrukning då, men jag kom ju ner till 10,1 en gång ändå, som sagt.

Mina siffror är genomsnitt från färddatorn och överslag vid tankningarna, brukar nollställa ena trippmätaren vid varje tankning. Jag märkte när färddatorn var nyligen nollställd att det var ganska enkelt att snålköra den med lite planering i körningen. På motorvägen t.ex. inte pressa för att hålla farten i uppförsbackar utan den kan sjunka något och omkörningar bara i nerförsbackar när tyngdkraften hjälper till att öka farten. Även i stadstrafik gick det att köra hyfsat snålt under litern om man inte tryckte gasen i botten vid rödljusen, fast så orkar man inte köra till vardags i rusningstrafiken...
Användarens profilbild
Tekoppen
SUV

sverker skrev:
Tekoppen skrev:Vad är "motorvägsfart" enligt dig? Om jag kör över hundra finns inte en chans till så låg förbrukning som du skriver om och enligt mig är motorvägsfart ca 120-130 km/h :D
Laglig hastighet, dvs 110 km/h (fast det finns väl sträckor nu med 120 km/h?), visst kan man köra snabbare men då går förbrukningen självklart upp. Dessutom har jag ju fyllt gubbe så jag kör nästan aldrig för fort om familjen är med.
Tekoppen skrev:
GM har inte ens någon 3.0 liters v6'a vad jag vet. Alla TS har samma motor, 3.4L
Tekoppen skrev:Vad jag inte har gjort är att jag inte tagit siffror på ENBART landsvägskörning utan jag har börjat mäta hemma och slutat mäta när jag kommit hem igen, det ger ju såklart en högre förbrukning då, men jag kom ju ner till 10,1 en gång ändå, som sagt.

Mina siffror är genomsnitt från färddatorn och överslag vid tankningarna, brukar nollställa ena trippmätaren vid varje tankning. Jag märkte när färddatorn var nyligen nollställd att det var ganska enkelt att snålköra den med lite planering i körningen. På motorvägen t.ex. inte pressa för att hålla farten i uppförsbackar utan den kan sjunka något och omkörningar bara i nerförsbackar när tyngdkraften hjälper till att öka farten. Även i stadstrafik gick det att köra hyfsat snålt under litern om man inte tryckte gasen i botten vid rödljusen, fast så orkar man inte köra till vardags i rusningstrafiken...

Japp, det finns sträckor med 120 numer, varför jag föreslog det i ett tidigare inlägg. Tycker bilen drar rätt mycket när man kommer över hundra, har lite svårt att förstå hur man kan hålla sig under en liter men köra över 100 km/h... :)

Hur gammal är "gubbe"? :D

Jag pressar aldrig för att hålla farten i uppförsbackar, kör sällan om med Chevan (desto oftare i Volvon! :-D) Eftersom vi bor på landet kör jag sällan i rusningstrafik och jag kör mjukt och bensinsnålt men har ändå aldrig kommit under 10,1 (jag skulle säkert hamna under om jag nollställde i början på en motorväg istället för hemma på grusvägen). Det är backigt och grusvägar där vi bor och den snittar 12,5 trots (eller på grund av) bensinsnål körning.

Nåväl, jag gillar bilen ändå. Fast igår gick den automatiska dörren sönder... :cry:
Skriv svar