Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager 2.4 -04 problem med tändningen

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan

Voyager 2.4 -04 problem med tändningen

Hej. Fick idag stora problem meddelande tändningen på min 2,4 l Voyager 04. Motorn startar men blurrar. Går inte på alla cylindrar. Går att köra men slö. Var tvungen att ta mig de 3 milen hem och de gick. Frågan är om det är tändspolen, tändstift, eller kablar som är problemet. Bilen började ju strula plötsligt. Please help me. Någon som vet. :|
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Voyager 2.4 -04 problem med tändningen

Hej!

Ett vanligt fel är faktiskt tändspolen/modulen, men man bör inte chansa.

Det bästa är om du har lite verktyg och en multimeter, så kan du kontrollera stiften var för sig om du skruvar ur dem och sedan mäta upp tändkablarna var och en. Det är ju lättåtkomligt på 2.4:an :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan

Avenger skrev:Hej!

Ett vanligt fel är faktiskt tändspolen/modulen, men man bör inte chansa.

Det bästa är om du har lite verktyg och en multimeter, så kan du kontrollera stiften var för sig om du skruvar ur dem och sedan mäta upp tändkablarna var och en. Det är ju lättåtkomligt på 2.4:an :D
Lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade att de va tändspolen. så jag köpte en beg på blocket som va ok men när jag bytt den va de ingen skillnad. Bilen låter likadant som innan. kollade på nätet för mer tips. bla läsa av felkod on-off-on-off-on-off-on så visar den P0300 . försöker lista ut va de kan vara men jag vet inte . svara gärna. :|
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kan vara så att det var fel på spolen/modulen samt något mera, t ex. stiften och kablarna. Jag hade nog bytt dessa också, så man vet att det är gjort, är ju även bra som service :) Köp ifrån ebay UK eller Tyskland, stiften går nog inte på mer än 120:-/4 st med frakt (Champion) och kablarna är inte dyra där heller.

P0300 är en generell kod om misständning. Konstigt dock att den inte ger på en eller flera specifika cylindrar, undra om spolen verkligen var som den skulle ifrån blocket? Ebay.de erbjuder väldigt billiga tändspolar/moduler, tror jag såg en för under 400:- med frakten, helt ny.

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan

Avenger skrev:Kan vara så att det var fel på spolen/modulen samt något mera, t ex. stiften och kablarna. Jag hade nog bytt dessa också, så man vet att det är gjort, är ju även bra som service :) Köp ifrån ebay UK eller Tyskland, stiften går nog inte på mer än 120:-/4 st med frakt (Champion) och kablarna är inte dyra där heller.

P0300 är en generell kod om misständning. Konstigt dock att den inte ger på en eller flera specifika cylindrar, undra om spolen verkligen var som den skulle ifrån blocket? Ebay.de erbjuder väldigt billiga tändspolar/moduler, tror jag såg en för under 400:- med frakten, helt ny.

Okej. Har kollat tändstiften alla är och kablar ok med. Så då är väl beg spole kass med. Tur ja inte betalat den än. Annars är de något annat fel. Men får ingen gnista på 1, 4 från spolen på denna heller. ? Suck om jag ändå fick ordning på de. Blir väl en ny. 2000 på meca 400 på ebay. :|
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

I värsta fall är det fel på PCM:en, men det ska vi inte ens tänka på :(

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Voyager 2.4 -04 problem med tändningen

OM det skulle vara pcm. Lägg inte ut för mycket på felsökning på en verkstad som inte har DRBIII verktyg. En verkstad som har DRBIII ser fort om det är den som är felet.
En ny ligger runt 10-13k begagnad i Sverige vet jag inte. Jag köpte beg från usa för 1500, kostade mig ändå i slutänden 14000:-(. Köper du begagnad pcm måste p/n och eller s/n nummer stämma exakt.
Men vi hoppas på tändspole:-).

Undrar du nåt om pcm felsök hör av dig. Bråkade med min i en månad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan

Re: Sv: Voyager 2.4 -04 problem med tändningen

Arvid78 skrev:OM det skulle vara pcm. Lägg inte ut för mycket på felsökning på en verkstad som inte har DRBIII verktyg. En verkstad som har DRBIII ser fort om det är den som är felet.
En ny ligger runt 10-13k begagnad i Sverige vet jag inte. Jag köpte beg från usa för 1500, kostade mig ändå i slutänden 14000:-(. Köper du begagnad pcm måste p/n och eller s/n nummer stämma exakt.
Men vi hoppas på tändspole:-).

Undrar du nåt om pcm felsök hör av dig. Bråkade med min i en månad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Fick hem ny tändspole från Tyskland. Nu är den på plats. Startade bilen och samma visa igen. Ingen skillnad . Dock försvann p 0300 koden men en ny kod dök upp p2302. Kanske går de lokalisera lättare??? Bara att leta vidare. Är det PCM en så blir de skrotbil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Trist att höra!

Men vad säger verkstaden som kom fram till detta resultat?

Kanske är någon sladd i kabelhärvan till tändspolen/modulen som inte fungerar riktigt? Kan du mäta upp med multimeter om det finns kontakt emellan PCM och spolen?

Bild
Användarens profilbild
voyager2004
Minivan

Avenger skrev:Trist att höra!

Men vad säger verkstaden som kom fram till detta resultat?

Kanske är någon sladd i kabelhärvan till tändspolen/modulen som inte fungerar riktigt? Kan du mäta upp med multimeter om det finns kontakt emellan PCM och spolen?
Lämnade in bilen på verkstan idag. pratade med dem på telefon om att om de bytt tändspolen för 2000:- hade de nog varit onödigt då de inte verkar vara felet. De ville kolla upp igen och få klarhet i problemet. Ägaren av verkstan är noga och när jag lämnade in bilen första gången var det en ersättare till honom som kollade den. Återstår att se vad de kommer fram till nu. Spännande värre :?
Skriv svar