Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

GM, Chrysler & Fords interna ranking

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
dogge
Station Wagon

GM, Chrysler & Fords interna ranking

Jag är helt novis i ämnet, men skulle vara intressant att veta, då jag har en liten dispyt med min 10-årige son som tror att Cheva är högst rankad av GM själv inom GM:s alla bilmärken. Jag påstår att Cheva är lägst rankad. Så här är väl rankingen till att börja med, som jag förstått det "top of the line":
1. Caddilac
2. Buick
3. Oldsmobile

Men hur fortsätter stegen?

Vore intressant att veta det övriga två dominanterna, Chrysler & Fords egen rankingskala
Dogge

Stolt ägare till Dodge Ram 2500
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: GM, Chrysler & Fords interna ranking

Det beror på hur man ser det, om man säger såhär, GM skulle ju aldrig lägga ned Chevrolet, men de andra märkena blir som dom blir med, se bara på Pontiac.. dom lägger nog ner Buick och Cadillac långt före Cheva.

Ford är ju samma sak med, deras egna "Ford" ligger nog på toppen.

Med Chrysler så tror jag det är väldigt utspritt (nu utgår vi enbart efter den amerikanska marknaden då..), där ligger ju alla märken lika till, men dom sållar ut vissa modeller istället, för man kan ju inte lägga ned ett märke t ex., Chrysler, Jeep, Dodge eller RAM :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Det rapporteras ju att det går bättre för amerikansk bilindustri just nu. Vad gäller amerikanska bilar i Sverige är det väl inte längre någon stor affär - de är ganska ovanliga förutom Chrysler/Dodge/Jeep i sin helhet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Glömde skriva att jag menade inte "lyxen" inom varje koncern utan de som toppar högst med försäljningen :)

Annars är det ju GM = Cadillac, Chrysler = Chrysler, Ford = Lincoln =)

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Chevrolet har ju alltid varit GM's billiga volym-märke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Precis, jag tänkte dock helt fel i första inlägget, eller så läste jag galet, menade att Cheva är ett märke dom alltid kommer hålla kvar vid som topp 1, dvs. inte lyxen =)

Bild
Användarens profilbild
dogge
Station Wagon

Det var stegen i lyxighet jag menade. Jag förstår också att GM aldrig lägger ner Cheva, Ford lägger ner Ford osv.
Det jag menade som sagt var lyxen. Och bör väl tilläggas att jag tänkte främst på -50 & -60 tals bilar. Och där hamnar väl Cheva rätt långt ner. Det ska väl vara en mer alldaglig bil. Räkna med även märken som idag är nerlagd.
Dogge

Stolt ägare till Dodge Ram 2500
Skriv svar