Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Infinity

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Chrysler Infinity

Är det någon här som känner till något om Chryslers Infinity-system som satt bland annat i Chrysler Vision 1993-1997?

Har ett 7-kanalssystem med 3 små på instrumentpanelen, 2 större i framdörrarna samt två 6x9 i hatthyllan.

I skuffen har jag ett slutsteg som har följande specs enligt olika forum:

Effekt: 180-320W (totalt på 7 kanaler, , de små och dörrhögtalarna går tydligen också via steget, något skumt "crosslink"-system). (vet ej exakt effekt eftersom det står olika överallt, så gärna exakt effektsiffra hade uppskattats).

Impedance: 2 ohm (de påstår att det är på 2 ohm och att om man sätter dit 4 ohm högtalare så pajar de eller bränner steget?)

Så mina frågor är väl kort och gott:

1: Hur många watt är slutsteget på? Korrekta siffror tack, inga gissningar.
2: Hur många ohm är steg/högtalare på?
3: Är det lågnivå eller högnivå-steg?
4. Hur många watt är högtalarna på? (Måste byta ut hatthyllehögtalarna för att den ena pajat)

Det står så här på steget:

"HM 5645 4760399 36670

Chrysler Corporation Infinity
Spatial Imaging
Audio System"
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Infinity

Tjena!

Vad jag kan hitta i boken så är det på 360W (jäkla mycket, beror nog på att det är Chryslers lyx, samma som New Yorker, Concorde osv.). Ohm är 2 och alla högtalarna går på slutsteget enligt kopplingsschemat till förstärkaren :( Du får plocka dän motståndet från den trasiga högtalarna och löda fast på den nya, om du köper eftermarknads.

Har inte hunnit kolla vilken effekt det är på resp. högtalare,
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Tjena!

Vad jag kan hitta i boken så är det på 360W (jäkla mycket, beror nog på att det är Chryslers lyx, samma som New Yorker, Concorde osv.). Ohm är 2 och alla högtalarna går på slutsteget enligt kopplingsschemat till förstärkaren :( Du får plocka dän motståndet från den trasiga högtalarna och löda fast på den nya, om du köper eftermarknads.

Har inte hunnit kolla vilken effekt det är på resp. högtalare,
Finns det inte nya högtalare som ligger på 2 ohm då?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag har knappt hittat några :( Alla ligger på 4 :(

Men det bör inte vara så svårt att göra en "transplantation" från de gamla till de nya högtalarna :) En lödpenna är dock rekommenderat om inte ett måste.. jo, det är ett måste :)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Jag har knappt hittat några :( Alla ligger på 4 :(

Men det bör inte vara så svårt att göra en "transplantation" från de gamla till de nya högtalarna :) En lödpenna är dock rekommenderat om inte ett måste.. jo, det är ett måste :)
Fick höra av en ljudkunnig kille nyss, att 4ohm ska tydligen inte vara nåt problem? Plus att nån skrev på ett amerikanskt forum att stegen "puts out a good amount of power" så...

Men då undrar jag ju lite saker här.

Nummer 1: Vilken högtalar storlek har jag? De i hatthyllan är 6x9 vad jag förstått, vad sitter det i framdörrarna och vad sitter det i instrumentpanelen?

2: När det kommer till huvudenheter och Infinity, är det då någon skillnad på Infinity-huvudenhet vs. non-infinity huvudenhet? I ljud, styrka, antal kanaler, surround eller inte, funktioner, osv?? Får lite grann känslan att orginalhuvudenheten är bättre än nuvarande på något vis?

Original huvudenhet:
Bild
Bild

Nuvarande:
Bild

Är det någon skillnad på dessa huvudenheterna, prestandamässigt, funktionsmässigt, eller på något annat sätt?

Original är ju helt klart Infinity. Har för mig att den nuvarande INTE är det?

Iochmed att jag ha slutsteg, gör det någon skillnad då?

Original huvudenheten har ju ändå lite funktioner som nuvarande ej har:

* Infinity(?)
* RDS
* Stöd för växlare
* Anti-theft

Kan du se i din manual vad modellnamnen är på dess två olika huvudenheter, samt vilka funktioner och övriga prestanda de har?

Funderar på att skaffa en som originalet igen, fast med växlare? :/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Din nuvarande huvudenhet är också Infinity by Chrysler, den är dessutom mer kraftfull då den sitter i de senare Town & Country, 300M osv. Jag hade behållit den :) De gamla är dessutom känsliga i och med att lödningar på kretskortet spricker, den du har håller bättre kvalité.

Ska kolla upp modellnamnen..

Precis, hatthyllan är 6x9:or full size, dvs. inga insatser från 5,25-högtalare som en del är.. lite fusk alltså då man kan uppgradera till större.

Nu är jag inte säker då jag inte kollat manualen, men till 99% så är det 6,5:or i dörrarna. Diskanterna vet jag inte, tror heller inte det finns några uppgifter om dem i boken, men jag har ett par defekta i garaget, kan mäta dem =)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Din nuvarande huvudenhet är också Infinity by Chrysler, den är dessutom mer kraftfull då den sitter i de senare Town & Country, 300M osv. Jag hade behållit den :) De gamla är dessutom känsliga i och med att lödningar på kretskortet spricker, den du har håller bättre kvalité.

Ska kolla upp modellnamnen..

Precis, hatthyllan är 6x9:or full size, dvs. inga insatser från 5,25-högtalare som en del är.. lite fusk alltså då man kan uppgradera till större.

Nu är jag inte säker då jag inte kollat manualen, men till 99% så är det 6,5:or i dörrarna. Diskanterna vet jag inte, tror heller inte det finns några uppgifter om dem i boken, men jag har ett par defekta i garaget, kan mäta dem =)
Ok, kolla gärna upp allt sådant, gärna också hur man byter dom utan att riva ner halva bilen i delar.
Polaren kunde visst få 25-50% rabatt på nya prylar :)

Funderar på att byta ut den mot en liknande, för de finns liknande med 5-vägs EQ (min har bara 3-vägs EQ), dessutom är de flesta på ebay moddade för att kunna ta in signal från AUX/iPod. Min har inte detta. Och jag skulle vilja kunna koppla in cd-växlare eller min iPhone till stereon.

För den är lite kinkig med skivor, samt att jag inte orkar ha ett dussin skivor liggandes i bilen heller. :/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa, den andra 5 EQ är lite bättre, grymt om du kan hitta en med AUX också :)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Aa, den andra 5 EQ är lite bättre, grymt om du kan hitta en med AUX också :)
På vilket vis är den bättre? :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag tycker att den ger bättre effekt ut, samt kul med fler inställningar :) Hade den tidigare och det lät riktigt bra, dessvärre har den börjat glappa, orkade inte renovera kretskortet så jag köpte en aftermarket =)

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Avenger skrev:Jag tycker att den ger bättre effekt ut, samt kul med fler inställningar :) Hade den tidigare och det lät riktigt bra, dessvärre har den börjat glappa, orkade inte renovera kretskortet så jag köpte en aftermarket =)
ok.de 360 watten, är det enbart slutsteget eller är det huvudenhet+slutsteg?

Har du några effektuppgifter på de tre huvudenheterna vi diskuterat nu i tråden?

Vilken storlek var de små instrumentpanelhögtalarna?
Skriv svar