Hej! Blev mycket glad när jag hittade detta forum. Har en Journey -09 och ska byta sidobackspegel och har ett par frågor.
1. Jag ska byta till en begagnad spegel som är i fel färg så jag måste använda min gamla lackade kåpa. Den verkar svår att få bort. Tips någon? Är det bara plasthullingarna man ser bakom glaset eller är det skruvat eller t o m limmat också?
2. Hur monterar jag bort den gamla spegeln från dörren? Behöver jag lossa hela insidan på dörren eller var börjar jag?
Tack på förhand!
//Magnus
Byta backspegel Dodge Journey -2009
Byta backspegel Dodge Journey -2009
Senast redigerad av Avenger den lör 10 aug 2013, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Re: Byta backspegel Dodge Journey -2009
Tjena Magnus!
Nu jag kikat i manualen en stund och kommit fram till följande, kanske är helt fel dock
Spegeln/insatsen går att lossa från insidan om man först lossar panelen vid A-stolpen (den sitter bara med clips) och sen drar bort gummilisten som går som en båge runt rutan och även innehåller "kåpan" över backspegelns skruvar på baksidan, så man behöver nog inte lossa någon dörrpanel.
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... spegel.jpg[/bilder]
Ang. plasten så tror jag inte att den går att byta ut, sprängskissen visar inget eget artikel-nr någonstans =( Men det kanske går om man kämpar lite, sitter troligen med någon klet/lim så man får vara försiktig.
Annars kan du ju prova lackera den själv (är inte så stor yta så det kan man få riktigt bra) eller köpa kromkåpor att montera över bägge speglarna? Finns på ebay till en billig peng
..där går nog även hitta rätt färg om man vill göra det istället.
Men ge det ett försök först (på den gamla spegeln), det gör ju inte så mycket om den "går sönder" om man säger så, då den ändå inte ska användas?
Nu jag kikat i manualen en stund och kommit fram till följande, kanske är helt fel dock
Spegeln/insatsen går att lossa från insidan om man först lossar panelen vid A-stolpen (den sitter bara med clips) och sen drar bort gummilisten som går som en båge runt rutan och även innehåller "kåpan" över backspegelns skruvar på baksidan, så man behöver nog inte lossa någon dörrpanel.
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... spegel.jpg[/bilder]
Ang. plasten så tror jag inte att den går att byta ut, sprängskissen visar inget eget artikel-nr någonstans =( Men det kanske går om man kämpar lite, sitter troligen med någon klet/lim så man får vara försiktig.
Annars kan du ju prova lackera den själv (är inte så stor yta så det kan man få riktigt bra) eller köpa kromkåpor att montera över bägge speglarna? Finns på ebay till en billig peng
Men ge det ett försök först (på den gamla spegeln), det gör ju inte så mycket om den "går sönder" om man säger så, då den ändå inte ska användas?
Tusen tack för info om hur jag lossar spegeln från dörren! Känns riktigt skönt om man slipper lossa dörrinsidan - med tanke på fönsterhissarna inte minst
Men jag har just lyckats lossa den lackade kåpan från den nya spegeln. Kåpan satt med några plastsnäppen bakom glaset. Lossade på de flesta (alla utan hullingar) med en matkniv, sedan bände jag lite i skarven mellan kåpan och resten av spegeln för att sära på dem så mycket som möjligt (använd inte för vasst verktyg för att undvika märken). Till slut fick jag grepp om kåpan i utkanten och slet bort den. Inget sprack - den här gången
Ser fram emot att flytta över min grå kåpa och byta spegeln någon kväll i nästa vecka
Tack igen för tipset och sprängskissen för spegelbytet!
Men jag har just lyckats lossa den lackade kåpan från den nya spegeln. Kåpan satt med några plastsnäppen bakom glaset. Lossade på de flesta (alla utan hullingar) med en matkniv, sedan bände jag lite i skarven mellan kåpan och resten av spegeln för att sära på dem så mycket som möjligt (använd inte för vasst verktyg för att undvika märken). Till slut fick jag grepp om kåpan i utkanten och slet bort den. Inget sprack - den här gången
Ser fram emot att flytta över min grå kåpa och byta spegeln någon kväll i nästa vecka
Tack igen för tipset och sprängskissen för spegelbytet!
Gött att du fick dän plasten, det går om man vill! 
Då var kåpan flyttad och spegeln bytt
Dörrpanelen var bara att rycka loss med början vid spegeln. Fick lov att lossa den en bit in för att komma åt elkontakten som sitter ungefär bakom insidans öppningshandtag. Bra att ha var ett spärrskaft modell mindre och kniv och skruvmejsel att bända med.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
Det var roligt att höra, nu kan du återigen se bakåt! 
Dom skulle satt kontakten längre upp, så hade man sluppit lossa mycket alls 
Ja, eller helst precis vid spegeln. Hade man inte haft något bättre för sig skulle man kunnat sätta dit en skarvsladd när man ändå var därinne och höll på om man behöver byta igen - men nu blir det till att parkera försiktigt 
Hehe, var det så spegeln tog skada från början? =) Ibland kan det bli mycket ont om plats på dessa små parkeringsplatser vi har i Sverige, man får ställa sig en bit bort från affären