elfel 300c
elfel 300c
Ojojoj, tror inte att jag kan få ett enkelt svar men jag börjar... jag har det senaste året fått elfel efter elfel. fladrande lampor i hela bilen. PDC kräver service. stolen går inte tillbaka längre. abs/esp lyser. katten renar dåligt och igår så la hela accn av, och säkringen går hela tiden. Älskar bilen men nu är det nog dags att sälja. det är en 3,5l 05:a touring med 8800 mil på mätaren. bilen är i fint skick med allt extrautrustning son fanns till. Sollucka, GPS, ställbara pedaler. undrar vad man kan ta för en sådan med alla fel? kommer väl gråta blod 
Annons
Re: elfel 300c
Hmm, tråkiga fel!!
Känns konstigt om det är separata fel, men det låter inte bara som el-fel, varför inte ta ett fel i taget och lösa?
Börja med säkerheten först, ABS/ESP och därefter lambdavärdena =) ?
Att sälja en bil med så många tydliga fel blir nog inget kul alls! =( Bättre att ge sig på dem en efter en, mycket går att köpa billigt på ebay
Att sälja en bil med så många tydliga fel blir nog inget kul alls! =( Bättre att ge sig på dem en efter en, mycket går att köpa billigt på ebay
- Linkan_Sweden
- Van
Hej, vad tråkigt! Elfel är ju tyvärr inte helt ovanliga på våra bilar men kan i många fall vara ganska enkla att reparera. Det är oundvikligt med elfel med ett sådant komplicerat elsystem med databussar hit och dit. Kan i många fall vara jordfel eller glappkontakt.
Har du provat att läsa ut felkoder? På bromsarna kan du iaf få ut koder med en enkel ODB2-läsare. Kanske också problem med avgasrening. PDC och klimatanläggning kräver speciell läsare tror jag.
Att inte stolen fungera kan vara något enkelt. Kanske något helt enkelt blockerar skenorna/motorn under stolen, skräp eller grus.
PDC har jag själv problem med. Visade sig att sensorerna släpper in salt och skit så att de slutat fungera. Går enkelt att fixa själv iaf.
Köp gärna reservdelar på Ebay men du skall vara medveten om att det cirkulerar mycket kopior där.
Har du provat att läsa ut felkoder? På bromsarna kan du iaf få ut koder med en enkel ODB2-läsare. Kanske också problem med avgasrening. PDC och klimatanläggning kräver speciell läsare tror jag.
Att inte stolen fungera kan vara något enkelt. Kanske något helt enkelt blockerar skenorna/motorn under stolen, skräp eller grus.
PDC har jag själv problem med. Visade sig att sensorerna släpper in salt och skit så att de slutat fungera. Går enkelt att fixa själv iaf.
Köp gärna reservdelar på Ebay men du skall vara medveten om att det cirkulerar mycket kopior där.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Har lugnat mig nu och behåller naturligtvis min bil, det enda jag vill byta till är en likadan med större motor
Pdc och acc är på samma säkring. Ska koppla från pdc och kolla om acc funkar, man måste ju få det att funka nu på hösten. Om man vrider till tändningen tre ggr så får man upp felkoder i EVIC. Håller man inne kompass och not på ratten i fem sek så får man fram värde på en del sensorer i EVIC. Tyvärr visar det inte felen jag har problem med. men det hjälper kanske någon annan. man kan googla "tändningskoden". Stolen fungerar 3-5 ggr efter man bytt användare. Ska lämna bilen nästa vecka, återkommer med lösningar och pris
Har precis hittat sidan och tycker den är väldigt bra. Jag har pillat mycket med GM och TBI och kan det bra fram till -96. När Familjelivet tillåter så ska jag kolla om jag kan hjälpa lite folk där.
Tyvärr läser ODB2-läsaren bara motorkoder. Hur kommer man åt kablarna till PDC? kanske lätt att hitta själv, men varje minut räknas i en småbarnsfamiljs schema
Katten renar godkänt på SBP men motorlampan lyser med den koden. Nollar datorn med säkring nummer 11 innan bes, blir släckt i ca 30km.
- Linkan_Sweden
- Van
Kontrollenheten till PDC sitter bak någonstans vid batteriet och sedan går det kablage ut under stötfångaren vid höger bakljus. Stötfångarbeklädnaden är rätt lätt att ta bort. Två skruvar vid innerskärmen, några plastnitar vid innerskärmen samt vid öppningen vid bakluckan. Sedan är det bara att dra bort den bakåt och då kommer man åt kablaget och sensorerna. Har själv beställt hem nya sensorer till PDC som jag skall byta någon dag.
Har även haft problem med att motorlampan tändes men jag har 2,7:an. Då var det EGR-ventilen och felkoder gick att läsa med en vanlig ODB2-läsare.
Har även haft problem med att motorlampan tändes men jag har 2,7:an. Då var det EGR-ventilen och felkoder gick att läsa med en vanlig ODB2-läsare.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Efter två verkstadsbesök så får jag köra med bilen. Felen som lagats är en ABS-sensor fram, bromsbackar till parkeringsbromsen, två kattar och fyra lambdasonder till reapriset 18000:- Då funkar alltså inte min PDC eller ACC ännu. Behöver tydligen ett nytt batteri och snart nya bromsar fram med och någon platta på kardanen som jag inte ens kommer ihåg vad den hette. Fattar att jag nog kommit billigare undan om jag gjort en del saker själv men tyvärr finns det ingen tid. Har äntligen hittat en verkstad som det funkar med, som förstår att man vet hur en bil funkar och gör det där lilla extra som fylla på olja och smörja mitt huvlås utan att man bett om det. Deras extrakoll genererar säkert merjobb men det känns som att dom vet vad bilen betyder för ägaren. Autoteamet heter dom och sysslar endast med USA-bilar, alla märke och årsmodeller. Entusiaster. Får väl se vad resten går oss på.
Tycker att det låter som ett bra pris och sjyst verkstad! Fick du både arbetskostnad och delar till det första priset?? Med tanke på vad verkstäderna tar så var det inte farligt, men visst hade man kunnat komma undan med en del om man gjort det själv, men då behöver man också någonstans att meka och tiden till det som du säger..
Ber om ursäkt för den långa väntan på svar. Jo Linkan det var all inclusive
. nu har jag äntligen kanske hittat felet. Bakom handskfacket så sitter det vad jag tror är matningen till fläktarna när jag drog ur kontakterna så var säkringen hel och när jag satte tillbaka dom så fortsatte den med det. Fick tipset av Svärfar som haft samma fel på sin Cherokee. Kontakterna glappar tydligen med följd av överbelastning så säkringen går, låter konstigt men det ska vara vanligt för Chrysler använt den kontakten till flera modeller. Hoppas detta kan hjälpa någon. har hört om skräckexempel på felsökningar för 30000:- på sådana fel. Och jag hoppas det håller 
Det var kul att höra att det verkar ha löst sig, mysko att dom kanske felvänt kontakten