Hej,
eftersom detta blir mitt första inlägg så ska jag först försöka att presentera mig och min bil i några rader!
Jag är en kille från Tyskland. För nuvarande jobbar och bor jag sommarhalvåret i Sverige och i Berlin under vintrarna. Jag ber alltså i förväg om ursäkt för min kanske lite knasiga svenska - svårast blir det nog när det gäller bilrelaterande termer.
Första amerikanare jag ägde var en Cheva Caprice under 90-talet. Men eftersom familjen växte sig stor så blev det sedan olika folkabussar i förtsättningen. I början av året fick jag dock chansen att köpa en Trans Sport av en 87-år gammal herre i Tyskland. Och visst var det lite "welcome-home-känsla" att sitta återigen i en chevrolet, även om det bara är en V6:a den här gången. Bilen kostade nästan ingenting, är som i nyskick, har gått drygt 10000 mil på 15 år, och servicen (alltid hos auktoriserade Chevrolet-verkstäder)är fullt dokumenterad över alla dessa år. Och än så länge rullar transportern bara på utan minsta bekymmer. Färddatorn är nog lite dåligt kalibrerad, den visar en bränsleförbrukning kring 0,82 per mil (landsvägskörning) - i praktiken dra den kanske 0,9 liter, vilket är helt ok för en bil i den storleken.
Emellertid har jag hunnit att rusta upp bilen lite grann: Chevan fick en viltbåge med extraljusen och Irmscher-16-tums-fälgar från en Opel Sintra med lite bredare däck på eftersom jag tycker att originalfälgarna på 15" ser lite för klent ut på den här bilen. Just nu håller jag utkik efter ett par sidesteps i rostfritt till ett rimligt pris - om jag sedan hitta ett ljuddämpare som ger lite mer sound så borde drömbilen vara perfekt!
Och då blir det också dags för min första frågan i det här forumet: Det är nämligen så att tyska bilprovningen är ganska noga med sina föreskrifter och inte alls tycker om att man ha sina egna uppfattningar hur ens bil ska se ut. Därför borde det bli svårt att få igenom viltbågen utan typgodkännande. Samma sak gäller däcken i dimensionen 225/60 R16. Jag funderar nu på att importera bilen och registrera den i Sverige - jag gjorde samma sak med en VW-buss för några år sen och det visade sig att det blev mycket billigare både i skatt och försäkring än i Tyskland. Kanske någon kan säga mig vad en TS kostar i Sverige per år i skatt och trafikförsäkring?
Tack på förhand och mvh från Södra Lappland!
Transporter '98 - årskostnader
- Pelle_Polar
- Minivan
Transporter '98 - årskostnader
Sista bilen är alltid en kombi....
Annons
Re: Transporter '98 - årskostnader
Välkommen.
Svenskan var det inga som helst fel med:-).
Själv har jag en Voyager så jag är inte rätt person att svara på detta.
Skatt på min ligger strax över 4000kr, försäkringen är jag lite osäker på. Glömmer alltid bort vad den går på.
Men finns många TS ägare här så du får nog svar på din fråga.
Chrysler Voyager V6 2004 now Free
Svenskan var det inga som helst fel med:-).
Själv har jag en Voyager så jag är inte rätt person att svara på detta.
Skatt på min ligger strax över 4000kr, försäkringen är jag lite osäker på. Glömmer alltid bort vad den går på.
Men finns många TS ägare här så du får nog svar på din fråga.
Chrysler Voyager V6 2004 now Free
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
- SilverSurfan
- SUV
Välkommen till forumet. 
Nissan Titan 5.6L V8 4x4 -06. Tillverkas i Usa, säljs endast i Usa, vanlig i Usa men räknas ändå inte som Usa-pickis.. http://www.garaget.org/?car=374771&image=3616573
Välkommen!
Känns som satt skatten inte borde gå på så mycket på en 98:a? Vår 99 Voyager har 2 600:- kr. Försäkringen beror mycket på vilket bolag och andra försäkringar du har, vi ligger på runt 2 400:- där (Länsförsäkringar).
Känns som satt skatten inte borde gå på så mycket på en 98:a? Vår 99 Voyager har 2 600:- kr. Försäkringen beror mycket på vilket bolag och andra försäkringar du har, vi ligger på runt 2 400:- där (Länsförsäkringar).
- Pelle_Polar
- Minivan
Tusen tack för svaren! Tror nog att det blir billigare med Transportern här i Sverige. Om jag minns rätt så fanns det väl också någon slags "glesbygdsbonus" som gjorde att man betalade mindre i antingen skatt eller försäkring om man bor här uppe i lappmarken där jag håller till. Sen har vi ju redan försäkrad huset och fyrhjulingen hos just länsförsäkringar, inte dumt kanske att ha allt under samma tak...
Mycket trevligt läsning dessutom om man bläddra bland alla tråder och nyttiga tipps här - tror jag har hamnat helt rätt i det här forumet, och tack för den här gången!
Mycket trevligt läsning dessutom om man bläddra bland alla tråder och nyttiga tipps här - tror jag har hamnat helt rätt i det här forumet, och tack för den här gången!
Sista bilen är alltid en kombi....
Skatten blir inte lägre, men du får lägre premie på försäkringen om du bor i ett område som försäkringsbolagets statistik visar ha lägre kostnader för skador.
Jag har hemförsäkring och alla bilar hos länsförsäkringar så då får jag 15% rabatt på mina försäkringar
- Pelle_Polar
- Minivan
Ja just det, på det viset!sverker skrev:Skatten blir inte lägre, men du får lägre premie på försäkringen om du bor i ett område som försäkringsbolagets statistik visar ha lägre kostnader för skador.
Tack för tippset, jag har nu nästan bestämt mig att importera transportern nästa år!swingminx skrev:Jag har hemförsäkring och alla bilar hos länsförsäkringar så då får jag 15% rabatt på mina försäkringar