Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd Dodge RAM 2014 Sport

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Köpråd Dodge RAM 2014 Sport

Hej!

Jag har bokat en ram 1500 sport rambox 2014 svart. :) (men igentligen har jag silvriga bilar i firman) så jag är tveksam till färgen också....
Men undrar om jag kanske skulle köpt en 3,0L Ecodiesel. Saken är den att jag idag kör en Amarok och den drar ju inte riktigt så mycket som 5,7an kommer att göra. Visst när jag gasar så dricker den 2-2,5l den med. Men när jag kör på farthållaren så ligger den runt 0,8-0,9.
Mitt arbetsområde är Skåne, Blekinge, Öland och Småland så det blir en hel del mil.
Kommer mitt bränslekonto att bli helt galet???
Jag vet ju att det är en roligare bil på alla sätt och utrustningen är grymt bra. Och så är det ju jävligt nära min dröm bil SRT 10!!!
Vad kommer att hända med andrahandsvärdet på bensin drivna 1500or nu när den efterlängtade dieseln är här?

Behöver alla råd jag kan få!!!!
Senast redigerad av Avenger den tor 14 nov 2013, 12:02, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Köp råd!!

Färgen hade jag inte varit tveksam till, en sådan maffig bil måste ju sticka ut ännu mer ur mängden (från de andra bilarna) :)

Eftersom din drömbil är en SRT-10 så tycker jag att det säger en del ;) 5.7:an har ju rejält med kraft som inte är långt ifrån om man säger så!

Det är ju positivt med cylinderavstängningen, inte många motorer har det då HEMI:n nästan är unik med detta.

Tror att HEMI motorn alltid kommer ligga bra till i värde, annat var ju de äldre 3.7 V6 och 4.7 "hälften"-HEMI. 3.6:an som redan nu finns tillgänglig kommer nog gå åt lika bra som dieselmotorn =)

Förbrukningen kommer ju bli högre med V8:an mot Amarok, det är självklart! Men det är ju en helt annan bil och storleksklass också, Dodgen är ju den perfekta allround-bilen och inte bara i jobbet ;) Som du säger, titta bara på utrustningen osv., många premiumbilar som saknas hälften av grejerna :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Re: Köp råd!!

Du har helt rätt. Men jag har en röd logga med svart bakgrund. Får väl göra om den....
Vad tror du man kör hemin på i stan? 1,5?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Köp råd!! Dodge RAM 2014 Sport

Ja på så vis :) Borde inte bli alltför svårt att justera färgerna lite, ett gråskaligt färgtema på just Dodgen vore ju inte fel, har du loggan i PSD/EPS så ordnar tryckeriet det smidigt :)

Däromkring borde den ligga, vilket kan beskrivas som mycket bra med tanke på att många V6:or för bara några år sedan låg på nästan högre :shock: ..men det är nog lätt att låta pedalen jobba lite då man gärna vill gasa med 400 hk!

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Ja verkligen! Man kommer att vilja burna hela tiden ha ha ha....

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:D

Tur att det är limited slip diff på den då, så blir det äkta burnout :D

Jag tycker att den största fördelen med RAM är att det inte längre "bara" är en "arbetsbil", utan de nya modellerna erbjuder ju allting man kan önska sig i en bil i övrigt, istället för att ha tre bilar (privat, arbete och cruising) så har man en tuff bil till allt.

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Ja så är det ju. Jag kommer även att använda den privat och betala till Skatteverket för det. Ska dra husvagen på semestern mm.
Men tror du att jag hade sparat mkt pengar på att köra med Ecodiseln??

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det hade nog blivit en märkbar besparing på antingen Pentastar V6:an eller vänta på V6-dieseln, men körglädjen hade ju sjunkit något enormt tror jag =) ..läs recensionerna om 3.0:an på de amerikanska nyhetssidorna, de tyckte att den saknade kraft nog för att det skulle vara någon fördel och "kul" att köra, dessutom kommer dom nog att kosta mera då dom gör (kommer göra) det i USA =)

Jag hade iaf valt en 3.6 eller 5.7, men det beror på vilka behov man har också..

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Hörde att den skulle kosta runt 40.000kr mer.
Att cruisa från a till b funkar säkert bra det också med dieseln. Det är säkert bra vrid i den också men V8 är ju en V8!
Dieseln lär ju inte finnas i sport modell.....

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja det lär nog bli så, undra hur mycket man sparar i längden då..

Ja precis, att åka från a - b är ju inga problem, tänkte mer på körglädjen i helhet =)

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Det får bli bilen jag bokat. Ska bli så jävla fett att åka V8 med all denna utrustning. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH][SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hehe, ja utrustningsnivån är ju helt galen egentligen, ända sedan 2009 med nya generationen och efter omstruktureringen av Chrysler så har RAM verkligen blivit en Premium bil på alla håll och kanter, det är kul att utvecklingen går så bra framåt där och det verkar inte vara något stopp i sikte.

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Kul att höra. Kan ju knappt bli mer utrustning i den. Dvd möjligtvis. Synd att det inte sitter i för dom pengarna. Men men, man kan ju använda paddan!!

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Man får spela upp från andra digitala enheter istället =) Extra kul är också att körkänslan är ju som i en Premium SUV, kommer inte kännas som arbete när du cruisar långsträckorna! :D Annat vore i en King Cab eller liknande, usch nej!

Bild
Användarens profilbild
Tholgersson
Van

Jo så är det. Har ju en amarok idag som endast rullat 2600 mil. Men det ska bli riktigt fi
Ny att åka RAM. Går det att spela upp från minneskort??

Skriv svar