Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kört sönder diff bakaxel avalanche 02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

Kört sönder diff bakaxel avalanche 02

Har kört sönder min diff på min bil två av dom små dreven i diffen är borta..
Så jag undrar om jag ska köpa en beggad bakaxel från någon skrot eller jaga en
ny diff och och byta den i min bakaxel... är det ebay som gäller om jag ska jaga från
usa eller vet någon någon bra hemsida man ska kolla in.. kollade i mitt handsfack tror
bakaxeln diffen heter G80..

//Alex
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Re: Kört sönder diff bakaxel avalanche 02

Ja det är frågan, Du åker på lager att byta om du ska rota i den. Kan man få tag i en frisk på skroten så är det nog det säkraste ekonomiskt. Vill du ha det hundra så kan man dra i en ny diff klump men det kan dra iväg lite i pengar då det blir lite lager som får bytas och med och arbete. Om du inte har bra koll på hypoidväxlar. Kan tänka att en sådan axel kan kosta 7000-8000 kr och det kan det nog ligga på med renovering med.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

okii om jag ska jaga en begagnad bak axel från vilka chevor kan man ta bakaxel kan tänka mig att vissa har samma eller är det endast från en avalanche jag måste ha i så fall?? vad kan det tänkas va för utväxling??
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Troligen så sitter axlarna på några andra modeller med. Har inte koll på Body Number Plate coderna men det kan nog kolla på nätet.
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

Har hittat en ny diff för runt 5000:- så plus lager.. vad tror ni om att köra med samma piniong och kron hjul man ser inga direkta skador på dom?? så gör man några täta olje byten i början..
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Javisst Det är bara att dela på den och använda en högtyckstvätt och spola av huset och rören. Så det är inga bekymmer med det. Delarna brukar hamna i botten i gropen av huset. Har du inga skador på kronhjulet och pinjong drev då är det bara att byta diffen. Men det man ska göra är att kolla kontakt ytan innan så man ligger på samma ställe när dem är bytad. Rör man inte pinjong lagret så har man höjden och djupet klart så det är axialplaceringen som man ska få dit. Man gör två märken med märkfärg 200 grader från varandra så när man kan se båda och jämföra samtidigt.
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

okii kalas!! men om det inte riktigt stämmer axialt måste man skaffa andra skims på vardera sidor om lagrerna då eller??
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Troligen är inte säker på vilken axel du har. Men det brukar hamna på samma ställe.
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

okii hajjar inte riktigt vart jag ska ha markerings färgen någonstan men tycker inte det borde bli någon skillnad om jag bara byter diffen..
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Märkfärg .. Det använder du på kontakt ytan på alla hypoidväxlar så kontaktytan emellan pinjong och kronhjulet. I detta fallet så har du gamla pinjong och kronhjul så då ska man sträva efter placera kontaktytan så nära som möjligt där det var från början. Då har du ett referens märkning och ett nytt och du ska se båda så du kan se dom samtidigt.
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

okej då är jag med.. Men gjorde dock ingen märkning när jag slet isär det!!
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

Tror jag skiter i och hålla på rota i bakaxel får bli en beggad från skroten istället! men vart hittat jag vad jag har för utväxling!! slänger med lite bilder!!
Bilagor
IMG_1440 (Small).JPG
IMG_1439 (Small).JPG
IMG_1438 (Small).JPG
IMG_1437 (Small).JPG
IMG_1436 (Small).JPG
Användarens profilbild
alex_avalanche
Van

har nog ångrat mig igen dom värkar ju va rätt kassa dom original slungdiffarna och eftersom jag har lyckat köra sönder en diff klump så tänkte jag nog satsa på en sån här

http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbroms ... -2-73.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar