Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler town and country 02 felkoder och funderingar

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
LundquistService
Station Wagon
Kontakt:

Chrysler town and country 02 felkoder och funderingar

Hej.
Besiktade min chrysler häromdan och fick följande felkoder: p0300 och p1491 och tänkte om någon kunde hjälpa mig lite.

Vi börjar med felkod p0300.
När bilen är kall (Stått över natten) så tänder den ej på alla burkar när jag vrider om nyckeln.(inte varje gång men nästan)
Men när jag startat den och gasat till några gånger så spinner den som en katt och stänger jag av den och startar igen (under dan så den fortfarande är någorlunda varm) går den som en klocka.
Jag har bytt stift och tändkablar.
Några förslag på vad det kan vara??

Felkod p1491
Läst lite om det men det jag kan komma fram till är att min bil går inte varm.
Ac:n kyler ej som den ska till o från.
Hör ett bubblande ljud ifrån kylsystemet ibland när jag stänkt av bilen?

inte börjat felsöka helhjärtat än, tänkte kolla om någon har haft liknande problem först.

Tacksam för svar.
/Björn
"Inget är omöjligt det omöjliga tar bara lite längre tid"
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler town and country 02 felkoder och funderingar

Börja med att rengöra spjällhuset och försök få i spridarrengöring direkt framme vid motorn i bränsleledningarna, kanske är något med bränslet. Annars får man kolla fördelaren. Tips om rephandbok är att du reggar dig och skaffar ett abonnemang på All Data DIY, kostar knappt någonting för 1 år och en bil.

Kontrollerat säkringen till fläktarna ang. den andra koden? Byt ut säkringen mot en annan även om den ser hel ut. Annars är felet antingen tempgivaren eller reläet till fläktarna. Prova för säkerhets skull att köra dem med direkt 12 volt så du vet att dom funkar, dra från batteriet eller något, samt mät om det kommer fram 12 volt från kablarna från PCM:en.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LundquistService
Station Wagon
Kontakt:

Avenger skrev:Börja med att rengöra spjällhuset och försök få i spridarrengöring direkt framme vid motorn i bränsleledningarna, kanske är något med bränslet. Annars får man kolla fördelaren. Tips om rephandbok är att du reggar dig och skaffar ett abonnemang på All Data DIY, kostar knappt någonting för 1 år och en bil.

Kontrollerat säkringen till fläktarna ang. den andra koden? Byt ut säkringen mot en annan även om den ser hel ut. Annars är felet antingen tempgivaren eller reläet till fläktarna. Prova för säkerhets skull att köra dem med direkt 12 volt så du vet att dom funkar, dra från batteriet eller något, samt mät om det kommer fram 12 volt från kablarna från PCM:en.

Tack för svaret, då jag har haft en massa jobb har jag tyvärr ej hunnit med bilen.
Ska felsöka den i dagarna och återkommer med förhoppningsvis lösningar på problemen jag beskrev.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller tummarna att det går bra!

Bild
Användarens profilbild
LundquistService
Station Wagon
Kontakt:

LundquistService skrev:Hej.
Besiktade min chrysler häromdan och fick följande felkoder: p0300 och p1491 och tänkte om någon kunde hjälpa mig lite.

Vi börjar med felkod p0300.
När bilen är kall (Stått över natten) så tänder den ej på alla burkar när jag vrider om nyckeln.(inte varje gång men nästan)
Men när jag startat den och gasat till några gånger så spinner den som en katt och stänger jag av den och startar igen (under dan så den fortfarande är någorlunda varm) går den som en klocka.
Jag har bytt stift och tändkablar.
Några förslag på vad det kan vara??

Felkod p1491
Läst lite om det men det jag kan komma fram till är att min bil går inte varm.
Ac:n kyler ej som den ska till o från.
Hör ett bubblande ljud ifrån kylsystemet ibland när jag stänkt av bilen?

inte börjat felsöka helhjärtat än, tänkte kolla om någon har haft liknande problem först.

Tacksam för svar.
/Björn

Nu är allt löst så tänkte bara uppdatera ifall det kan hjälpa någon annan.

Ang feltändningen så kom jag fram till att det var bränslett och jag mixtrade in spridarrengöring precis innan spridarna pluss att jag körde i resten av flaskan i tanken med 20L bensin och la även till ca 2dl 2-tackts olja. märkte rett så direkt att bilen gick mycket bättre så jag släckte koden och efter det så spinner den som en katt.

Ang fläkten så va säkringar "hela" men bytte dom o då kunde jag släcka koden o den kommer ej tillbaka.

Tack för snabbt svar här på tråden.
Mvh/Björn Lundquist
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Skönt att det löste sig, det kan göra under om man använder spridarrengöringen på rätt sätt :)

Bild
Skriv svar