Nivån för min servoolja står på (add)
Det är färgen röd på vätskan och detta innebär att det är automatlådeolja?
Frågan är nu, - vilken olja kan jag hälla i? Har Statoil någon olja jag kan använda som ni känner till?
Dvs. det måste vara en ATF olja som är ATF+4-certifierad, finns flera olika märken för detta då Chrysler har "släppt receptet" för längesedan, exempelvis Biltema (ATF U), Red Line, Castrol etc.., vet inte om Statoil har då jag i deras PDF-blad inte hittade något om den oljan, bara alla andra ATFCAUTION: MoparT Power Steering Fluid + 4 or MoparT ATF+4 Automatic Transmission Fluid is to be used in the power steering system. Both Fluids have the same material standard specifications (MS-9602). No other power steering or automatic transmission fluid is to be used in the system. Damage may result to the Power steering pump and system if another fluid is used. Do not overfill the system.
Avenger skrev:Den lär nog fungera, men verkar inte vara ATF+4 godkänd (ATF = Automatic Transmission Fluid, det måste alltså vara specifikt för Chrysler, Dodge och Jeep med "+4" som ändelse):
Den oljan du köpte:
Specifikationer: API GL-4, Ford Mercon, Dexron III H
Godkänd: Volvo 97341, Voith DIWA 55.6335 (G 607) ZF TL-ML 04D/14A/17C, MAN 339 Type Z-1, MAN 339 type V1
Uppfyller: CAT TO-2, GM Type A-Suffix A, MB-Approval 236.1, MB-Approval 236.9 , ZF TL-ML 02 F/09/11B/14B, Allison C-4
Men men, i servon fungerar den nog utmärkt, värre om man fyller en hel automatlåda med den oljan, DÅ är det kört om man inte tömmer den direkt =)
När du fyllt på olja så bör du kontrollera om du har läckage någonstans. Det är inte normalt att behöva fylla på.Witch_king skrev:Tjena alla! Hoppas på att få lite snabb hjälp här
Frågan är nu, - vilken olja kan jag hälla i? Har Statoil någon olja jag kan använda som ni känner till?
Jag har kollat nivån igen och det är samma som när jag fyllde på. Verkar inte finnas läckage. Ljudet har minskat markant när man svänger med ratten, kan det vara servopumpen som behöver bytas när där är lite ljud kvar? Eller det behövs smörjas?Linkan_Sweden skrev:När du fyllt på olja så bör du kontrollera om du har läckage någonstans. Det är inte normalt att behöva fylla på.Witch_king skrev:Tjena alla! Hoppas på att få lite snabb hjälp här
Typ vinnande ljud, känns lite trög ibland.Avenger skrev:Vad är det för ljud som uppstår? Är det ibland trögt att svänga, när bilen är "kall"?
Ok! Det rycker inte i ratten, den snurrar mjukt (om det är "ryck" du menar)Arvid78 skrev:Skulle kunna tänka mig att du har läckage någonstans. Det vinande ljudet blir när servo pumpen bara har luft luft i pumpen. Om ljudet nu beror på servon. Om det rycker mellan lätt och trögt att styra är det definitivt dåligt med olja
Chrysler Voyager V6 2004