Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mätarstrul... Voyager 2005

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Mätarstrul... Voyager 2005

Har ett mysko problem med min voyager 2,8 crd 2005. Ibland när jag slår på tändningen så går både varvräknaren och hastighetsmätaren sakta till toppen och sedan tillbaka till botten, tror även temp och tankmätaren gör det samtidigt. Jag brukar vänta tills de har gått tillbaka till "normal" position och sedan försöka starta. Då är den oftast lite krånglig att få igång, behöver gasa till så startar den. Detta händer bara ibland och när bilen kallstartas. Jag har bytt batteri och det var likadant före. Kan tillägga att höger elhiss fram krånglar också.
Någon som har någon teori om detta :?
Senast redigerad av Avenger den ons 20 nov 2013, 21:31, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Mätarstrul...

Känns som att det är något separat fel med mätarhuset och kanske stiften som ställer till det med uppstarten, brukar visa sig nu när kylan kommer.

Prova göra en mätardiagnostik och se om den får några felkoder, håll bara inne TRIP/RESET med tändningen AV och vänta tills det står SoF, sedan bör den köra ett självtest och visa lite siffror i displayen i mätarhuset.

Vad är det för fel med el-hissen, mekaniskt eller elektriskt? Det är vanligt att motorn blir dålig till el-hissen..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Re: Mätarstrul...

Körde självtesten men får inte fram några koder. Är det "lätt" att kolla över mätarhuset?
Elhissen har fungerat 1 gång på fyra månader...
Användarens profilbild
Jim
Van

Re: Mätarstrul... Voyager 2005

våran 2,8 crd gör så emellanåt, jag får för mig att det är när batteriet är lite urdraget och batterispänningen har blivit så låg att instrumenten gör en egen resett...
detta sker bara när det är kallt ute och batteriet är havtaskigt laddat(vi kör mestandels korta sträckor)
Har jag bara laddat batteriet emellanåt så sker detta fenomen aldrig...
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Jim skrev:våran 2,8 crd gör så emellanåt, jag får för mig att det är när batteriet är lite urdraget och batterispänningen har blivit så låg att instrumenten gör en egen resett...
detta sker bara när det är kallt ute och batteriet är havtaskigt laddat(vi kör mestandels korta sträckor)
Har jag bara laddat batteriet emellanåt så sker detta fenomen aldrig...
  • Samma sak hände en gång för mig med då bakdörren hade stått öppen lång tid (dragkroksmontering). Har aldrig hänt igen. = låg batterispänning.
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Det är alltså en kalibrering pga låg batterispänning? Knepigt, då mitt batteri är nytt och jag har laddat på det för att vara säker på detta. Men det kanske finns något "glapp" till mätarhuset då, som tror att det är låg batterispänning...fastän det inte är det?
Användarens profilbild
Snowman
Van

Är ytorna mellan polerna ock batteriklämmorna på kablarna rengjorda?
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kom på att Chrysler alltid brukar vara så när man lossat batteriet och "återställt" bilen, dvs. segstartad, då vill PCM:en lära sig allting igen, så det kanske är något glapp som du säger vid mätarhuset, om detta kanske även hänger ihop med uppstarten. Har dock inte kollat hur det är kopplat. Dock lite konstigt att mätarhuset vill köra en diagnos utan att man vridit nyckeln samtidigt som man håller TRIP/RESET.

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

imorse var det lite kallt, det var på vippen att den startade.. vilket resulterade i att vid uppstart innan motorn startat så klickar det kraftigt bakom instrumenten.. efter att bilen startat upp gjorde mätarna en check... Då vet jag att det är dax att ladda batteriet igen...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Då är det dags för ett nytt nu? :D Särskilt med kylan som komma skall! :(

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

Det är just det.. jag har bytt batteri till ett nytt för ca ett år sen just pga att jag trodde det gamla va slut..
pröjsade nästan 2000:- för det.
Det kan ju vara så illa att jag helt enkelt fått ett dåligt batteri..
något är det i alla fall som drar ur batteriet i bilen eller alt. att laddregulatorn/kolen i generatorn är dåliga

Precis som trådskaparen så är min lite kinkig vill kallstarter. Jag har bytt relät till glödstiften för säkerhets skull men det gamla var helt. Jag ska byta glödstiften åxå..

BTW, såg en youtubevideo igår med en kallstart på diesel vid -21, och killen vred på glödningen 5ggr(till lampan slocknat) innan han provade starta första ggr..

(Oj, jag börjar ta över den här tråden.. sorry, nissebrandman)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Missade att du bytt batteriet =/

Har du mätt över det och se om något drar ström? Ja, det kan ju annars vara generatorn om man har otur.

Byt glödstiften också, det kommer nog behövas nu i kylan! :o

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Nytt batteri har jag och polerna är rena och fina. Ska försöka mäta upp och se om något ligger och drar ur, men den är inte "trött" efter att mätarna har åkt fram och tillbaka. Så den verkar inte dra ur nåt..bara behöva kalibrera..sen hostar den igång om man ger den lite gas
Är det enkelt att byta glödstift? Ska byta bränslefilter också, tips på vart det sitter?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Bränslefiltret:

REMOVAL - FUEL FILTER

WARNING: NO SPARKS, OPEN FLAMES, OR SMOKING.
RISK OF POISONING FROM INHALING AND
SWALLOWING FUEL. RISK OF INJURY TO EYES
AND SKIN FROM CONTACT WITH FUEL. POUR
FUELS ONLY INTO SUITABLE AND APPROPRIATELY
MARKED CONTAINERS. WEAR PROTECTIVE
CLOTHING.

(1) Disconnect negative battery cable.
(2) Raise and support the vehicle.
(3) Clean the fuel filter/water separator housing
and dry with compressed air.
(4) Connect a drain hose to the fuel filter/water
separator drain port and place the other end in a
suitable container.
(5) Twist the fuel filter/water separator drain port counterclockwise
and completly drain the housing.
(6) Close the draincock.
(7) Disconnect the water in fuel electrical connector.
(8) Turning counterclockwise, remove the fuel filter
and bowl assembly (Fig. 3).

..sitter bredvid bränsletanken under bilen =)

Ska gå rätt smidigt att byta stiften, sitter synligt till. Tips är att handla ifrån ebay.co.uk, exempel på sparande är 280:- inkl. frakt för fyra glödstift som i Sverige skulle kostat 1100:- kr.

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan

Nu åker mätarna fram och tillbaka även vid "varmstart". Inte varje gång dock.Tror ni på nåt glapp i mätarhuset eller kan det vara närmare säkring/batteri matning? Glapp i säkringslådan? Vilken säkring matar mätarhuset? Nån annan som har någon teori? :oops:
Skriv svar