Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kylarvätska Transport -99

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Kylarvätska Transport -99

Slänger ut en snabb förfrågan här då jag fick frågan av en kompis som ganska nyligen köpt en Transport.

Vad är det för färg på originalkylarvätskan ?

Vad kan den blandas med för olika kylarvätskor ?

Han har ingen aning om vilken sorts som är i nu.

(Ja jag vet att det finns en sökfunktion, men har inte tid just nu, han får själv gå in å kolla svaret i denna tråd).

Hoppas på ett svar från Chevagurun Sverker ;) , eller någon annan som vet
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Kylarvätska Transport -99

Om det inte finns någon historik på kylarvätskan så är det nog bäst att tömma allting och i med ny. Vet han om det utförts några reparationer på topplockspackningen/insugspackningen? =) Tror det är "röd" färg original.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV

I nuläget vet jag inte så mycket mer, kommer förmodligen möta upp honom senare idag om tiden tillåter, men vad jag förstått så är historiken dålig, och jag tror inte packningarna är bytta, tyvärr, men frågan e om det funkar att tömma och sen köra med vanlig grön glykol eller om man måste köra med den röda ?, i nuläget vill man ju inte toppa med vatten, lite fel årstid ju :D
Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Orginal frysskydd är DEX-COOL och den är röd. Det är vanskligt att byta till grön/blå eftersom systemet måste tömmas helt och sköljas för annars reagerar de med varandra.

Jag har använt ett frysskydd från Mekonomen nu som går att blanda med alla de andra typerna.
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Tack för snabbt svar Sverker (och Avenger) :)

Det vete sjutton vad som är i nu, vätskan ser gul ut. så det kan ju vara någon form av longlife, tror det är Volvolastbilar av senare årsmodell som har gul glykol, Scania kör med röd.

Så det verkar vara så att det är bytt sort i systemet, hoppas det var genomspolat ordentligt innan.

Han ska kolla med en Chevaverkstad så får vi se vad dom säger.

Läckan är i alla fall tätad, det var en av slangarna som var dålig, därav att det behövs toppas upp.
Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Den som jag använder från Mekonomen är gul.
Skriv svar