Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

CHRYSLER GR VOYAGER 3.3 "HUGGER" VID NEDVÄXLING

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
SunneMarkus
Station Wagon

CHRYSLER GR VOYAGER 3.3 "HUGGER" VID NEDVÄXLING

Sökte på detta formidabla forum svaret på ett problem som drabbat min Grand Voyager -03 Aut. med 14.000 mil på mätaren.

Om man kör i/med Drive-läget och saktar in så sker en mycket tydlig nedväxling, som att den lägre växeln "hugger" i när den läggs i.
Väljer man istället att köra på 3'an så beter den sig normalt vid nedväxling.

Trodde först att det hade att göra med när lådan var kall men det är lika nu när det varit milt (6-8 plusgrader) senaste tiden. Ingen skillnad om man kör bilen några mil.
Uppväxlingarna sker normalt, det är bara nedväxlingarna som hugger.

Inga missljud vad jag har hört, eller några andra konstigheter.
Oljenivån skall ha kontrollerats på service i somras, men jag såg inte själv att det verkligen blev gjort.

Någon som har några idéer?
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: CHRYSLER GR VOYAGER 3.3 "HUGGER" VID NEDVÄXLING

Jag litar aldrig på när någon säger att de o de är gjort. Det finns ju en sticka så det går att kolla själv utan verktyg.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du även overdrive-knapp på växelspaken samt autostick-knapp?

Kolla oljenivån till att börja med, samt om du kan leta upp verkstadskvittot och se vilken olja dom fyllde med, måste vara ATF+4 certifierad! Mycket viktigt!!

Oljenivån kontrollerar du efter att ha kört motorn varm i cirka 20 min, sedan ställer du bilen på plan mark och låter motorn gå på TOMGÅNG medans du kontrollerar nivån, bläddra först igenom PRND med 2 sek paus i varje läge och avsluta i PARK innan du kollar oljestickan. Kom ihåg, motorn ska alltså vara igång :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
SunneMarkus
Station Wagon

Stort tack för svaren, skall kolla/testa detta imorgon.

Har ej Overdrive och nu är jag kanske onödigt korkad men vad är Autostick?

/M
Användarens profilbild
SunneMarkus
Station Wagon

Svaret på Autostick var inte långt borta... http://en.wikipedia.org/wiki/Autostick" onclick="window.open(this.href);return false;
men det har jag inte. Man kan ju välja L och 3 manuellt med spaken, men inte de olika växlarna med någon knapp.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Okej, nej då har du inte autostick om du har Low och 3, med autostick så finns det enbart PRND och AUTOSTICK att välja.

Jag hade försökt få fram ett svar på vilken olja det är i bilen, verkstaden kanske bara smällde i vilken universal automatlådeolja som helst, och då har man problem! :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem

Kolla felkoder på lådan. Min låda hugger i min Chrysler Vision och det beror på att lock-upen inte funkar som den ska. Du kan även läsa på http://www.allpar.com" onclick="window.open(this.href);return false; om så kallad "bumpshift".
Skriv svar