Felkod på Chrysler Town & Country -1999 p0443
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
- andreasjakobsson
- Van
Re: Felkod på Chrysler Town & Country -1999 p0443
Fattar inte vad det betyder bara är det nått som fastnat i öppet läge eller är det strömmen till soleniden, för då kanske inte den är trasig? 
Annons
Solenoiden kan ju kärva och vara i ett öppet läge måhända.
Chrysler Voyager V6 2004
Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Kan nog vara både strömmen på vägen till solenoiden eller sjäva solenoiden som är dålig, finns test att göra där man mäter kontinuiteten från kontakten till PCM-stiften osv..
Har du en multimeter så borde det gå smidigt. Dock tror jag inte att någon kabel blivit fel på, inga gnagare där du parkerar bilen, om det är inomhus, som kanske har roligt under motorhuven när det är nattetid?:)
- andreasjakobsson
- Van
Haha gnagare , ska mörda dom
ska köpa en multimeter imorrn och orova
=)
Prova även om det går fram ström till kontakten, se till att inte ställa in multimetern fel bara, då kan det bli värre fel på bilens elsystem
Men det låter nästan som att solenoiden är dålig, det är den som får arbeta och slits på ..om nu inte något mysko fått kablaget att bli dåligt.
Prova även om det går fram ström till kontakten, se till att inte ställa in multimetern fel bara, då kan det bli värre fel på bilens elsystem
Men det låter nästan som att solenoiden är dålig, det är den som får arbeta och slits på ..om nu inte något mysko fått kablaget att bli dåligt.
- andreasjakobsson
- Van
Tänkte köpa den för 99 kr på Kjell o company, har aldrig använt en multimeter
hur fan ska man ställa in den om man ska kolla kontakten då, helt värdelös e ja 
Vet inte riktigt vilka beteckningar den har den för 99:-, men ställ in den på t ex. 20 skala och "volt-delen" och mär i kontakten först om du får spänning. Mer avancerat är annars att mäta kontinuiteten från kontakten fram till PCM:en, men då måste man läsa vilka stift på PCM-kontakten som hör till EVAPEN
- andreasjakobsson
- Van
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... are-p48158" onclick="window.open(this.href);return false;
den köpte jag, vet inte riktigt hur jag ska mäta, prova iallafall att sätta på tändningen, o prova batteriet, röd till röd och svart till svart . då blev det 3 röda prickar,
sen tog jag bort kontakten från purge soleniden, o satte svart till batteriets jord och röd på stiften var för sig, inget händer
tog bort en annan sensor o testa samma där, vad gör jag för fel? kan ju inte vara dött överallt heller =)
En öppen eller kortslutning har upptäckts i EVAP utrensning magnet styrkrets
så betyder det på svenska, vet inte om det finns säkringar till den där förebannade soleniden?
den köpte jag, vet inte riktigt hur jag ska mäta, prova iallafall att sätta på tändningen, o prova batteriet, röd till röd och svart till svart . då blev det 3 röda prickar,
sen tog jag bort kontakten från purge soleniden, o satte svart till batteriets jord och röd på stiften var för sig, inget händer
tog bort en annan sensor o testa samma där, vad gör jag för fel? kan ju inte vara dött överallt heller =)
En öppen eller kortslutning har upptäckts i EVAP utrensning magnet styrkrets
så betyder det på svenska, vet inte om det finns säkringar till den där förebannade soleniden?
Jag hade nog istället köpt en multimeter =)
Men det indikerar väl om du mäter vid kontakten med tändningen igång/motorn?:)
Men det indikerar väl om du mäter vid kontakten med tändningen igång/motorn?:)
- andreasjakobsson
- Van
Nej ingenting, han på Chrysler sa att man ska mäta som du sa direkt till pcm men jag fattar inte riktigt
vart fan bor du då åker snart till dig så får du kolla
nerå beställde en ny purge solenid på Chrysler 1000 kr antingen kabelbrott mellan kontakten och pcm eller själva soleniden som är paj,
Magnetventil vad är det då
Magnetventil vad är det då
- andreasjakobsson
- Van
Magnet strömkrets
Hela den behållaren är en slags ventil som reglerar så att den dunstandes bensinen från bränsletanken förs in till insuget och förbränns:) Den öppnar bara en ventil till insuget om den känner av tillräckligt med "gas", när det är dags så att säga, om jag tänker korrekt nu.
Men du har fått spänningsmätaren att fungera på batteriet, den indikerar 12 volt där? Prova samma på kontakten med motorn igång, dock är det ju inte alltid den är igång så därför behöver man en riktig multimeter för att mäta kontinuiteten mellan kontakten och PCM:en, lite svårare men bara man har kopplingsschemat på vilka stift i PCM-kontakten som går till EVAP-kontakten så är det inga problem.
Men du har fått spänningsmätaren att fungera på batteriet, den indikerar 12 volt där? Prova samma på kontakten med motorn igång, dock är det ju inte alltid den är igång så därför behöver man en riktig multimeter för att mäta kontinuiteten mellan kontakten och PCM:en, lite svårare men bara man har kopplingsschemat på vilka stift i PCM-kontakten som går till EVAP-kontakten så är det inga problem.
- andreasjakobsson
- Van
Kan bilen dra mer bensin av en trasig solenid? Har inte märkt några defekter, ja menar är det bara för miljöns skull så spelar det ju ingen roll
Ja, om inte EVAP-systemet fungerar korrekt så kan även bränsleförbrukningen ändras, dock inte särskilt mycket. Bara systemet är "tätt" mot insuget så kan det heller inte orsaka några svängningar i tomgången.
- andreasjakobsson
- Van
Efter letande på vad purge solenid heter på svenska har jag äntligen hittat en massa på bildelsbasen o laga
Kolkanister ventil
Vakuum ventil fick upp massor
Bara beställa 300 kr
Kolkanister ventil
Vakuum ventil fick upp massor
Bara beställa 300 kr