Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

julnöten, problem med tbi van -88

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
MikeWermland
Station Wagon

julnöten, problem med tbi van -88

Har ett mystiskt problem med min Chevrolet van -88

Den startar å går fint, förutom när den blir varm efter 20-30 minuter. Står den på tomgång så dör den, åker jag så blir den orkeslösare för att efter några kilometer stanna.
Försöker man starta igen tänder den inte alls, förutom på fullgas, kan.den va med å tända lite. Ingen reaktion på startgasoch gnista finns den.

Men startar man den dagen efter så går den son om inget hänt, i 20 minuter igen.

Vad kan det va för problem?
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Re: julnöten, problem med tbi van -88

kass lambdasond eller dåligt bränsletryck men troligen det första om där inte andra fel på maskin :)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
etanol
Van
Kontakt:

Skulle mer vara inne på temperaturgivare med dessa klassiska fenomen som då ger normal bränsleanrikning vid kallstart. För att sedan vid varm motor fetta på allt för mycket att motorn lägger av är en annan tänkbar teori.

Lambdasonden kollas av lite snabbt med en voltmätare kopplad till jord och mot sondens signalkabel.
Där sedan snabbt växlande mätvärden mellan 0-1 Volt och medelvärde på runt 0,5 V (Lambda 1) visas för en fungerande sond.
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
MikeWermland
Station Wagon

Tack för tipsen.

Bytte olja och alla filter. Mätte upp lambdan, den verkade ge ganska rätta värden. Men stannade dock endå.

Plockade av kontakter till vad tempgivaren och den startade på en gång. Så efter tempgivarbyte så verkar det fungera.

Har dock en fundering Hur den kan styra så att den inte går eller ens tänder på startgas när den blir defekt? Den verkar ju inte sura, då den startade direkt jag tog av kontakten!?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Blir nog en kortslutning i givaren vid en viss temperatur så databoxen stänger av som säkerhet gissar jag på :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar