Dålig värme i bilen? Ts 98
- Currahee81
- Minivan
Dålig värme i bilen? Ts 98
Tar fruktansvärd tid innan det börjar bli värme i bilen, motorn blir varm verkar det som men temperatur mätaren svajar som aldrig förr:( går upp till 125 grader o ligger där en stund sen går den ner igen? Vad göra? Mest ute efter att få värme i bilen, tanten fryser när hon kör till jobb:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Annons
Re: Dålig värme i bilen? Ts 98
Tyvärr så är det där tydliga tecken på problem med topplockspackningarna, både att tempmätaren svajar och att kupévärmen försvinner. Det blir gasbubblor i kylsystemet som blockerar cirkulationen. Känn efter om det luktar avgaser i expansionskärlet, för att får ett definitivt besked kan du göra ett gastest i kylsystemet vilket en välsorterad verkstad har utrustning för.
Du kan prova att se till att du har rätt fryspunkt och rätt nivå på kylarvätskan, för värmen försvinner också om det är för låg nivå, men det du har är som tidigare nämnts vanliga symptom på läckande topplockspackningar. Ett gastest ger ett klart svar.
- Currahee81
- Minivan
Oh inte det oxå och fel svar fick jag grrr
funderar på all lämna in bilen och få den felsökt där är ett antal el fel på bilen och kanske har nått med det att göra. Kan termostaten va kass:)? Usch vill inte tro att det är toppackningen men förstår att risken är överhängande att ni har rätt:)
Det är inte sannolikt, om termostaten fastnat öppen så tar det längre tid att få upp värmen men det förklarar inte varför tempmätaren går högt. Om den har fastnat i stängt läge så får du värme i kupén.
Låter väldigt mycket som topplock. När min packning gick så sa jag hejdå till värme i bilen. Det vägrade bli varmt oberoende på hur länge jag körde =(
~W
- Currahee81
- Minivan
Vad pratar vi för pengar i delar om jag byter packningar själv?
Jag satte ihop en lista från Rockauto för någon månad sedan men jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var, säg att det kostar ca 3000 - 4000 kr i delar mellan tummen och pekfingret men då är det också en del servicedelar med på det. Jag kanske kommer ihåg fel, kan kolla mer noggrant senare.
- Currahee81
- Minivan
Ringde ett ställe och där kan jag få en sotningssats för 3000 och bultar för 700 behöver jag mer grejor:)? Mm
Jag vill fortfarande hälst inte tro att den är itu grrr, ringde till bil partner i Lund dom kan göra ett avgas test på bilen men om packningen läcker utåt så visar det kanske inget fel, finns det andra test jag kan göra själv hemma:)?
Jag vill fortfarande hälst inte tro att den är itu grrr, ringde till bil partner i Lund dom kan göra ett avgas test på bilen men om packningen läcker utåt så visar det kanske inget fel, finns det andra test jag kan göra själv hemma:)?
3-4k lät lite saftigt för bara packningsverker skrev:Jag satte ihop en lista från Rockauto för någon månad sedan men jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var, säg att det kostar ca 3000 - 4000 kr i delar mellan tummen och pekfingret men då är det också en del servicedelar med på det. Jag kanske kommer ihåg fel, kan kolla mer noggrant senare.
~W
Packningssatsen kostar $120.99 på Rockauto, men man ska ha div bultar, slangar och när man ändå håller på också servicedelar som stift, tändkablar + frakt, moms och tull.
- Currahee81
- Minivan
Du Sverker du vill inte skriva en liten lista till mej vad som behövs:)
Jo, jag kan fixa det när jag är lite piggare, är hemma från jobbet idag med feber och förkylning.
- Currahee81
- Minivan
Oj då får du krya på dig:) tack så mycket:)
Kan länka lite till packning och bultar iaf.
Sedan vet jag ej vad mer Sverker hade i tankarna så det får du vänta på tills han känner sig bättre =)
Ta gärna en titt i den översta tråden på sidan. Finns mycket info där om detta ämne. Citerar Sverker nedan från en utav hans äldre inlägg
Sedan vet jag ej vad mer Sverker hade i tankarna så det får du vänta på tills han känner sig bättre =)
Ta gärna en titt i den översta tråden på sidan. Finns mycket info där om detta ämne. Citerar Sverker nedan från en utav hans äldre inlägg
Sverker skrev:Överflyttat från din andra tråd:
> tjena "folks" nu e jag i gång o ska byta topppackning på min transsport , jag har hört från flera att
> jag ska köpa grejjerna från staterna !! e det så man gör ? var gör man det ?
http://www.rockauto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Modellen heter Venture där. Köp någon av satserna från Fel-pro (HS9071PT1 eller HST9071PT1) så ska alla packningar man behöver vara med. Du behöver också nya bultar till topplocken (ES72892) och insuget (ES72226). Sedan kan det ju vara lämpligt att byta tändkablar, tändstift, termostat, kylarlock, div slangar, serpentinrem osv när man ändå håller på. När det gäller slangar finns en uppsjö, men jag kan tipsa om #64310 (eller motsvarighet) som går till trottelhuset och som är så gott som omöjlig att få bort hel.
En sak att tänka på när man beställer från Rockauto är att de skickar delar från olika ställen, antagligen har de inget eget lager utan paketen skickas direkt från grossist. Det gör att man får hålla ett öga på vilka delar man väljer när det finns olika alternativ, det markeras med en symbol om delen skickas från ett lager man redan har delar från. Annars får man onödigt många försändelser. Räkna också med att du får betala tull och moms eftersom Rockauto deklarerar försändelsen korrekt, men det är ändå billigare än att köpa i Sverige.
> nästa fråga ,, jag har en 02 och hur är det med insugspackningarna , ha en fin kväll !!! Peter
Du måste ta bort insuget för att kunna ta av topparna, finns med i packningssatsen.
~W