Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ännu en fråga om temperatur på TS

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Ännu en fråga om temperatur på TS

Hejsan.
Ny på detta forum och Trans Sport frälst.
Har haft 2 st och har haft tur med toppar/automater.
Problemet med dom har varit att dom rostat mer och mer.

Nu har jag fått tag på ett rostfritt objekt med felfri lack för några tusen.
Tänkte rusta upp den.
Givetvis med fel på.
Den går varm enligt mätaren.
Tänkte göra iordning den och byta topp/insugspackningar, mm

Eftersom den är avställd har jag inte kört den längre än några km.
Det jag tycker är lite skumt är att den inte känns varm eller kokar eller att varm kylvätska inte trycks upp i returbehållaren?
Slangar och motor känns inte heller speciellt varma, ingen lukt av bränd kylvätska/olja mm.
Ingen direkt avgaslukt i returbehållaren heller.
Ingen vatten i oljan eller kraftig vit rök.
Motorn går perfekt.

Kan det vara så enkelt som tempgivaren?
När jag försäkrat/registrerat den skall jag provtrycka den.

Vagabonden
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Ännu en fråga om temperatur på TS

Det skulle det ju kunna vara. Kan ju vara givaren som gått sönder också. Alt så är det för lite vatten men det hade du väl sett isf

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ja, tempgivaren och/eller mätaren kan vara trasig. Du kan testa för avgaser i kylsystemet, och provtrycka också.

Vad är det för årsmodell? 97-99 har en analog krets för tempmätaren och en separat för PCM så där kan man jämföra med vad PCM har för temperaturvärde via OBD-II. På 00 och uppåt styrs mätaren från PCM.
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Tackar för svaren.
Det är en -98.

Skall mäta så fort jag registrerat/försäkrat den och kan köra den.
Off topic men Är det någon som vet varför nyare TS över 2000 är så mycket dyrare i skatt?
Är packningssatserna på Ebay ok?

Vagabonden
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Du kan också mäta med en IR-termometer på termostathuset, ger ett ganska så exakt värde på hur varm motorn är och då ska tempmätaren visa samma.

Det som ofta händer om toppackningarna läcker är att det samlas gas vid termostaten/tempgivaren och då visar den mycket högre, sedan när termostaten öppnar så kommer gaserna ut och tempmätaren faller tillbaka. Om det kommer mycket gaser så "dansar" tempmätaren och då syns det tydligt men även när man bara låter den värmas upp till drifttemperatur om man är uppmärksam på symptomet.

Ang packningssatser på ebay så beror det på vilken det är. Eftersom du behöver en del annat också så är det troligtvis bättre att beställa från http://www.rockauto.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Fel-Pro sats HST9071PT är den som anses vara bäst och innehåller alla packningar som behövs, förutom två oringar till fuel rail (SK83 eller 217461). Du behöver också nya bultar till topparna (ES72892) och insuget. För insuget finns ett fel, Rockauto och alla andra listar att man ska använda Fel-Pro ES72225 men det är fel, de korta bultarna i den satsen är för korta så man ska använda ES72226 istället (om de inte har korrigerat det). Spara de gamla bultarna och om det är fel i den nya satsen så får man återanvända de gamla med gänglåsning.

På Rockauto så behöver man vara noggran vilka delar man väljer då de skickar från flera olika lager, om man väljer delar från olika lager så får man ytterligare fraktkostnader. På delar som finns i ett lager där man redan har valt delar från finns det en liten lastbilssymbol.

Man behöver också lite slangar som alltid går sönder, och så servicedelar som tändkablar, tändstift, oljefilter, luftfilter och kupéluftfilter när man ändå beställer. En sak som jag hört från en erfaren mekaniker efter att jag bytt packning på min förra TS (som sedan tyvärr dog ändå) var att man också bör byta slangarna i motorrummet till värmeelemenen, kommer inte ihåg vilken av dem som han sa ofta går sönder men lika bra att byta rubbet. Där har jag tyvärr ingen lista på vad man behöver då jag inte gjort det själv.

Så, jag satte ihop en lista som du bör kunna se på http://www.rockauto.com/catalog/raframe ... 682aafb921" onclick="window.open(this.href);return false; om allt fungerar som det ska. Det som inte är med här är tändstift (välj enl preferens), O-ringar för fuel rail (eftersom de inte finns i samma warehouse som de övriga, men du kanske ändå vill ha mer delar så att du kan få med dem) och slangar till värmesystemet (eftersom jag inte har exakt vad som behövs där).
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ang skatten så vet jag inte, min 02'a är 800 kr dyrare per år än min gamla 97'a. Det skiljer 50 kg på skattevikten, 1920 för 97'an och 1970 för 98'an och de har olika miljöklass men så som jag läser Skatteverkets tabeller för fordonsskatt så ska båda ha viktbaserad skatt och då ska de vara lika..

Intressant, det här måste jag kolla upp! ;)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ah, nu ser jag. 02'an har koldioxid-baserad beskattning enl denna formel:
Grundbeloppet är 360 kr + koldioxidbelopp som är 20 kronor per gram koldioxid som
fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 117 gram.
Eftersom den enl typgodkännandet släpper ut 280 g/km så blir formeln 360 + (280-117)*20 = 3620 kr, vilket stämmer.

Anledningen till att det blir så är pga detta enl lagar som kom 2006:
Skatten ska också gälla för bilar som är tillverkade före 2006 om de uppfyller miljöklass 2005, miljöklass EL eller miljöklass Hybrid. För övriga fordon ska ägaren även i fortsättningen betala skatt efter fordonets vikt.
Rackarns också... :x

Fast ganska så bra av GM ändå att redan år 2000 någon gång uppfylla de krav som blev obligatoriska 2006, fast sjukt att det höjer skatten istället för tvärt om...
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Tackar för mycket utförligt svar.
Sverker, du verkar vara ett lexicon angående dessa bilar.
800:- mer per år i skatt blir tillräckligt till att köpa en annan gammal TS på några år bara!

Vagabonden
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Sverker är forumets guru när det gäller TS :P
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Jag har letat efter någon nyare minibuss istället för TS.
Jag har provkört många olika modeller/märken men kommit till slutsatsen att jag gillar gamla TS bäst.
Känns inte värt att betala 200 000:- för något som är jämförligt knappt bättre på alla punkter än min gamla TS.
Så min nya plan är att hellre kosta på en äldre TS som är i bra skick, rostfri och snygg lite slantar.
Även om jag kostar på den 20 000:- i delar/service så är det småpotatis med att köpa en nyare minibuss.
Förhoppningsvis så håller den några år till.
Utslaget på 5-6 år blir det ett mycket billigt ägande.
Nu har jag 2 objekt, en 2000 i mint kondition med kass låda och en välhållen rostfri 1998 med förmodligen kass topp.

Vagabonden
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag kör samma strategi.

00'an med kass växellåda, driver den inte alls? Då är det nog hydraulpumpen i lådan, det går att byta den om man släpper ner framvagnsbryggan något på vänster sida så att det går att ta av kåpan. Betydligt mer hanterbart än att behöva ta ner hela lådan, jag har tidigare länkat in en bra tråd som beskriver det hela (plus hur man lagar att fjärde växeln inte fungerar).
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

Den fungerar precis när man startar, i ca: 15 sekunder sen slutar den driva både framåt och bakåt.
Samtidigt viner det från lådan i takt med varvtalet.
Synd den är mycket fin, bara körd i Norrland och på Gotland.
Mao totalt rostfri, t om bakrutetorkaten fungerar!
Någon som har en låda till salu?

Vagabonden
Senast redigerad av Vagabonden den tis 07 jan 2014, 22:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det skulle ändå kunna vara pumpen, jag skulle nog göra ett försök att ta av kåpan och se hur det ser ut där. Lådor brukar gå att hitta på blocket om det skulle behövas, det ska vara en 4T65e på 00 och nyare. 97-99 har 4T60e
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Min 04 har viktbaserad skatt av någon anledning, så den har lägre än 02'an.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarens profilbild
Vagabonden
Minivan

I bland skall man ha tur...
Har inte haft lust att mecka tidigare så testade först nu med en nyinköpt OBD2 tool idag.
Temperaturen skiljer sig som synes ganska mycket mellan mätaren och bildatan.
Har jag tur så är det bara tempgivaren.

Som synes så verkar nog mitt chans köp ha varit lyckat.

Det syns att det fuktar lite kylvätska vid sidorna vid insugen men kanske jag klarar mig ett slag till utan att byta.
Den gnäller lite vid start om remmen så något verkar gå trögt i början, kan det vara vattenpumpen?
Skulle vattenpumpen kunna orsaka att temperaturena skiljer sig så mycket?
Kylaren är kall nedtill.

Vagabonden
Bilagor
ACZ788 002 (Medium).JPG
image (3) (Medium).jpeg
bild
bild
Skriv svar