Hur mycket behöver man riva?
Framhjulslager Chevrolet Trans Sport 2004
Framhjulslager Chevrolet Trans Sport 2004
Någon i det härhärliga forumet som bytt framhjulslager? Har ett murrande ljud som helt tyder på ett byte. Hittade lager på "Jern" i Gbg till bra pris
Senast redigerad av Avenger den tis 18 feb 2014, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Goran44
Cheva Trans Sport AWD -04
Annons
Re: Framhjulslager Chevrolet Trans Sport 2004
Det är ett helt nav så det ska gå "smidigt" i den bemärkelsen att arbetsmomenten är simpla, men det kommer nog sitta åt som fasiken 
Sök på youtube.com efter "chevrolet venture wheel bearing" eller liknande
Sök på youtube.com efter "chevrolet venture wheel bearing" eller liknande
Jag har bytt på min 02'a, FWD så det är inte samma nav som AWD men proceduren bör vara likartad. Man behöver ta av hjul, bromsok och skiva, sedan kommer man åt navet. En del har haft problem med att få loss centrumbulten, så lossa den innan du hissar upp bilen, och att få drivaxeln att släppa från navet men en rejäl avdragare fixar det.
Det jag hade problem med var att bultarna som håller navet sitter lite svårt till och på högersidan satt de riktigt hårt och jag kunde inte heller få skivan där att lossna från navet. Det löstes genom att ta loss navet med skivan kvar, sedan satte vi den i en hydraulisk press så att den lossnade.
Det jag hade problem med var att bultarna som håller navet sitter lite svårt till och på högersidan satt de riktigt hårt och jag kunde inte heller få skivan där att lossna från navet. Det löstes genom att ta loss navet med skivan kvar, sedan satte vi den i en hydraulisk press så att den lossnade.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack!
Tänkte också att det var ganska lite demontering fixar sig nog då.
Tänkte också att det var ganska lite demontering fixar sig nog då.
Goran44
Hej och tack för era tips.
Det var inga som helst problem att byta. Det enda som var ett litet bekymmer var centrummuttern, den satt inte hårt men var 33 mm nyckelvidd, inte helt standard
. När de trebultarna lossats så var det bara att slå flänsen i sida så kom allt bra. 
Det var inga som helst problem att byta. Det enda som var ett litet bekymmer var centrummuttern, den satt inte hårt men var 33 mm nyckelvidd, inte helt standard
Goran44
Skönt att det gick bra!
Handlade hylsan jag behövde på Biltema, på min Chrysler var det 32 mm
Tur att affären ligger så nära där jag bor =)
Det verkade gå smidigt att lossa navet, jag fick hålla på i 2 timmar i sträck på ena sidan, satt grymt hårt =(
Handlade hylsan jag behövde på Biltema, på min Chrysler var det 32 mm
Det verkade gå smidigt att lossa navet, jag fick hålla på i 2 timmar i sträck på ena sidan, satt grymt hårt =(
Hej!
Var hos grannen som har riklig verkstad, inbiten traktorrenoverare, där fanns grejor.
Var inga problem med centrumbulten kom med muttermaskin direkt sedan drev vi in axeln med en kopparklubba. Bultarna till huben var inga problem heller släppte fint och så fick den ett par kyssar i sidled så den släppte sedan var det bara att knacka ur. Byte båda sidor inkl. lite tjöt max två timmar.
Nu går den som en dröm igen.
Var hos grannen som har riklig verkstad, inbiten traktorrenoverare, där fanns grejor.
Var inga problem med centrumbulten kom med muttermaskin direkt sedan drev vi in axeln med en kopparklubba. Bultarna till huben var inga problem heller släppte fint och så fick den ett par kyssar i sidled så den släppte sedan var det bara att knacka ur. Byte båda sidor inkl. lite tjöt max två timmar.
Nu går den som en dröm igen.
Goran44
Bara ett tips till nästa gång, egentligen får man nog inte slå på axeln (iaf inte på min Sebring) utan man ska använda en avdragare som passar, och pressa bort den ifrån navet så att man inte skadar något på drivaxeln osv.