Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjul 300c Bultmönster, ET..

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Hjul 300c Bultmönster, ET..

Är det någon som har testat 114.3 bultmönster på en 300c? Den har ju 115 orginal. Det sägs på forum att det går men är viktigt med c-ringar så det borde ju gå. Det jag inte hittat svar på är om det funkar med 0 i ET. Har för mig att det ska vara 22 el 24, men 0 borde väl bredda utåt. Jag har för tillfället på vinterdäck som är större än orginal och dom tar inte emot någonstans. Fälgen jag är intresserad av är Revolution Thrust gunmetall 18x8.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Hjul 300c

Det går men är inte att rekommendera pga. säkerhetsskäl, det är olika mått :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Re: Hjul 300c Bultmönster, ET..

Jo, det förstår jag. Men vad är riskerna förutom vibrationer? Har sett alla möjliga hjul på dessa bilar men vill man ändra på något så råder alla en till att låta bli. får inte hjulet plats om man flyttar ut det två cm? Det trillar ju inte av om man använder en 114.3 fälg, det är ju samma bultar och muttrar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tyvärr så är det en säkerhetsrisk i och med att det är en skillnad på bultcirkeln, om än inte stor med endast 0,35 mm åt vardera håll, om man säger så =(

Det rekommenderas inte någonstans, även om det fungerar, kan uppstå spänningar i materialen, inte kul om något skulle hända :(

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Aha!! Då fattar jag!! Tråkigt, det finns så mycket mer att välja på.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag funderade också på det innan, fast tvärtom, men det är onödigt ifall ifall något skulle ske, då ångrar man sig i efterhand.

Men som du säger så är utbudet mycket större, ev. om det fungerar bättre med speciella muttrar som centrerar sig åt sidorna.. :roll:

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Hur är det då med ET om jag hittar en fälg med rätt bultmönster men fel ET. Om det nu är 24 som gäller hur mycket mot 0 kan jag gå? Stämmer det att om talet ökas så går fälgen inåt? men utåt borde det väl gå att öka mycket? Samma där igen, man hur ju sett dessa bilar med mycket breda hjul :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har hört att max 1 cm åt något håll vad gäller ET-måttet är vad som gäller, så att det inte ger stenskott eller åt andra hållet, tar emot någonstans när man svänger :( Jag hade nog inte viljat gå 2 cm utåt :(

Original är väl 22 mm ET, så noll kanske är för mycket? Men å andra sidan skriver en del på andra forum att en diff på 20 mm verkar fungera? :? ..2 cm utåt kanske funkar ändå, det är ju inte så mycket.

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Det är många mått att hålla reda på och paragrafryttarna säger att man inte får avvika från normen. Ja!! det är precis därför vi har dessa bilar!!
På Dalhems sida kan man beställa från Summit och ha sakerna veckan efter, och där har jag hittat en massa. Men dom verkar inte räkna som vi. Är deras backspace detsamma som vårt ET? Sen har dom offset med och det trodde jag var ET men nästan alla hjul har 0 eller +10 i offset :?: Söker man på märke så finns det inga fälgar alls men klickar man på New Challengerlänken så ploppar det upp en massa, även 114,3 fälgar....... blir galen på alla mått!!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa det är många som anger olika :( Offset har jag alltid fått för mig är ET också?

[bilder]http://www.tacomaworld.com/gallery/data ... space1.gif[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Den bilden är ju jättebra :) Har hittat en fälg, 18x8, 0 offset men 4,5in i backspace. Men borde inte backspace vara 4 om offset är 0? Jag har varit ute och mätt lite snabbt och lagt till tumstocken mot hjulet, då har jag strax under 20mm till övre, yttre skärmkant. 235/60-18 på orginalfälg så däcket sväller lite, körbanan ligger ännu längre in. jag har däck i orginalstorlek 225/60-18 som jag tänkte ha på den fälgen, men nu vet jag inte om det kommer gå, det känns som det är på håret.
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Har hittat en gammal tråd om samma ämne med en användare som heter gripen, han verkar inte finnas kvar, synd, det hade varit kul att veta hur det gick. Han hade tom lagt upp en bild på fälgarna han köpt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja det minns jag, men svarar han inte på PM? :)

Bild
Användarens profilbild
peter76
Minivan

Nej,det står att användaren är ogiltig. Men nu när jag tittat mer på bilden så ser det ut som att ET är måttet som blir om man har ett positivt eller negativt offset. Backspace är den hela breddningen inåt från navet på insidan. Men hur räknar man ut vad som finns kvar mot skärmkanten? Är det resten av det som finns kvar av backspace plusminus eventuellt ET? Sorry om jag tjatar men jag vet ju att det går att ändra lite, men frågar man en däckverkstad så är det exakta mått som gäller. Vill ju inte köpa fälgar för en massa pengar som inte sen passar. Samtidigt undrar man hur folk får på fälgar som är 9-10 tum breda? Även med alla mått rätt så är ju en 10tumsfälg 635 mm bredare mot orginal. Jag kan tänka mig gå 20mm ut men får fan inte rätt på matten. Och jag är bra på matte, men det är för många mått som ändras samtidigt :-(
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag kommer åt både PM och email? :)

http://www.usabilforum.se/memberlist.ph ... file&u=924" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Skriv svar