Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljud TS -02 awd

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Oljud TS -02 awd

Hör ett ljud när man svänger mest när bilen är varm får jag för mig. Är när man svänger mycket. Vad kan det vara? // simon
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Oljud TS -02 awd

Är säkert ett hjullager. Om det är höger låter det när du svänger vänster och vise versa

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Ja tanken har slått mig. Men tänkte kolla här med för det är som ett surrande/morrande ljud. Funderade på om det kunde va från bakaxeln men låterframifrån. Så kanske är servon??
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Servon tycker jag låter mer mekaniskt. Men det är jag. Servon kan du ju annars testa när du står still och svänger lite.
Axeln borde inte de låta mer vid gaspådrag isf?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Archimedes
Station Wagon

Om det är när du kör på parkeringar och liknande, alltså sakta så kan du söka på Versatrak oil, eller groaning noise versatrak, så kanske du får tips där. Hjullager låter mer när man kör lite fortare.
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Okej. Tack:)
Ja det är när man svänger och kör sakta som att parkera eller så. Ska kolla detta.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Varifrån ljuden kommer kan ibland vara riktigt missvisande när man sitter inne i bilen, man kan lätt tro att det kommer fram men så är det bak, och vise versa :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är ett vanligt problem med Versatrak och man löser det normalt med att byta olja i klumpen. Om man ska göra det riktigt ordentligt så byter man en gång, kör sedan i 8'or så att oljan går in ordentligt mellan lamellerna och sedan byter man igen.

Det är i sig väldigt enkelt, jag backade upp min på två ramper och så är det en avtappningsplugg och en nivåplugg på versatrak-klumpen. Versatrak-oljan är dyr, vissa har använt en Royal Purple Syncromax-olja istället med bra resultat. Jag använde den när jag bytte i min, eftersom det var en chansning om den gick att rädda då tidigare ägare kört den en bit utan någon olja och det verkar fungera bra.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV

Har det löst sig för dig med oljudet? Jag hade en fasligt liv i min bil och det var helt omöjligt att höra om det kom från höger eller vänster sida bak. Det lät heller inte som ett hjullager så jag funderade på om det var versatrac systemet som höll på att ge upp. Men i mitt fall visade det sig vara ett hjullager bak som var boven. Efter det har jag även fått byta ett hjullager fram.

Det är rätt behändiga jobb faktiskt då man slipper ha en press med 20 tons kapacitet till dessa bilar utan man klarar sig med vanliga verktyg, en avdragare underlättar men det är ju 300kr på BIltema så inget man blir ruinerad av.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Skriv svar