Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Abs ur funktion Grand Voyager 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
bnkt
Van

Abs ur funktion Grand Voyager 2003

I några veckor har Abs:en spökat på bilen. Det börjar med att Abs:en går in så fort jag lägger foten på pedalen och det blir trögtrampat. Efter nån minut tänds varningslampan och Abs:en slutar att fungera. Jag har provat att få fram felkoder utan resultat. Borde det inte ligga en felkod när abslampan lyser?

Är inte helt säker på förfarandet med nyckel men det jag har provat är att slå på tändningen tre gånger och stannat i både av och påläge men inga felkoder.

I helgen ska det ju bli finväder så då tänkte jag göra rent givare och kransar. Är det oftast fram som abs:en felar?
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Abs ur funktion Grand Voyager 2003

Hej,

Man kan tyvärr inte läsa ut felkoder för ABS:en via bilens inbyggda felkodsläsare, den klarar bara av motorstyrningens koder.

Är det korrekt bromsvätskenivå i bilen?

Ja, det är ofta fram som någon sensor kan strula, det är bra att kontrollera på bägge sidorna efter ev. synligt fel, annars kan man köpa nya sensorer på ebay för 200:- kr/st, det är billigare än en felsökning tror jag. Men då bör man även vara observant på att det kan vara något annat fel, en modul eller pump (enheten) om man har otur. Detta måste i sin tur ändå felsökas med Chrysler verktyg, så det är om man först vill chansa på nya sensorer eller direkt veta felet så att man börjar i rätt ända.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Hej.

Tack för snabbt svar!!

Ok, då kan jag kolla felkoder tills fan avlöser mig... :lol:

Vätskenivån är ok, men då ska jag börja med rengöring av grejorna fram och hoppas på det bästa. :)
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vi hoppas att det löser sig med antingen en genomgång av frambromsarna eller nya givare, så du slipper felsökning på verkstad som kostar en hel del.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

Har problem med min abs åxå. har rengjort kransar och kontrollerat givarna fram visuellt. Har tagit hem nya givare via ebay, gav totallt lite över 600:- för 2 framgivare inkl. frakt.
Det som jag funderat på är att abs lampan plingar till redan innan bilen börjat rulla..
Annars fungerar det ju så att absgivarna ska känna av varje hjul vid rullning och sen jämföra dessa 4 signaler. är det fel på en eller fler tänds lampan.
I mitt fall startar jag bilen och sen kommer abslampan innan jag rullar iväg..
Detta tycker jag tyder på att det är ett annat problem som indikerar på fel som abs känner av redan vid uppstart...
15 dar kvar till besiktning.. ska byta givare i helgen. Sen får vi se.. med min tur är det väl själva absgivaren.

finns det några dolda säkringar till abs:en någonstans i bilen?
Användarens profilbild
Snowman
Van

Är det fel på en givare tänds abs-lampan oavsett om du du rullar eller inte. Skulle gissa att även du har en trasig givare. Frågan är bara vilken. Ibland måste man köra lite efter att man har bytt den trasiga givaren innan abs-lampan slocknar. Lycka till.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Jim
Van

OK, tackar för svaret. Har ju 2 nya givare ligger till fram..
Får väl ta mig i kragen och byta dessa till att börja med.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Skulle själv byta på en helt annan bil idag, gick åt skogen då det var fel sensor och den satt stenhårt i hålet, Chryslers känns smidigare att lossa då dom nog inte brukar gå sönder och man får stå och plocka bort dem i smådelar.

Det är skönt att lampan släcks av sig själv när man väl fixat felet, en del bilar har väl så att man måste återställa med ett instrument.

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

Har nu bytt de 2 givarna fram.. och YES!! it´s woorking!!
Kan meddela att det var höger fram i mitt fall som var defekt.
Det som händer är att kransen rostar och bygger på sig smuts mer å mer.. till slut når den givaren som då slipas ner tills den slutar fungera....
Jag tog en fil och la i spänn vid styrleden sen snurrade jag kransen/axeln tills rosten var borta sen spårade jag ur i dalarna i kransen..

-Lycka till!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var kul att höra, skönt att fixat det själv och till sådan billig peng, men framförallt att säkerheten är tillbaka vad gäller ABS-systemet.

Hade kransen slipat ner plasten från sensorn, till metallen?

Undra om man kan spraya på någonting, rostskydd eller "färg", på kransen när man fått bort rosten.

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

Ja precis, kransens smuts och rost hade slipat av plasten på givaren...
Tog en bild men jag fattar inte hur man laddar upp den här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det måste blivit en del rost då, om den slipat så mycket?:(

Du kan lägga upp bilder om du använder en extern tjänst, t ex. forumbilder, photobucket eller liknande, går även med mindre bilder via forumets "bilagor" som man kan bifoga när man skriver ett inlägg, kolla längst ned innan du lägger in inlägget.

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

I helgen tog jag bort mina främre givare och gjorde rent. Ena givaren hade fått lite stryk på grund av rost på kransen, precis som nämnts i tråden. Efter återmontering kvarstod felet men efter en dag började felet komma och gå och efter tre dagar försvann det helt. Skönt!! :mrgreen:
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Abs ur funktion Grand Voyager 2003

bnkt skrev:I helgen tog jag bort mina främre givare och gjorde rent. Ena givaren hade fått lite stryk på grund av rost på kransen, precis som nämnts i tråden. Efter återmontering kvarstod felet men efter en dag började felet komma och gå och efter tre dagar försvann det helt. Skönt!! :mrgreen:
Gott att bli av med.

Blir nog att fila lite på mina med vid däckbytet

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är smidigt på Chrysler som har kransarna så synliga, dock har det sina nackdelar med att rosten kommer fortare:(

Bild
Skriv svar