Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Högtomgång Voyager 2001 2.4

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Högtomgång Voyager 2001 2.4

Hej frun har en Chrysler voyager -01 2,4l som lider av högtomgång, den har under ca 1år gått med ca 1500 varv just när man släpper av gasen och ca 10-15 sek efter det sen har den oftast droppat ner till ca 800-900 varv så jag bestämde mig för att göra rent insuget och spjäll och efter det så fastnade tomgången på ca 1800 varv så länge man rullar med lite fart, stannar man så sjunker tomgången till ca 1500 varv ibland dippar den ner till ca 800-900 för att sedan öka till ca 1500-1800 igen, nu har jag helt kopplat bort tomgångsmotorn och nu går den på ca 1300 varv stabilt på tomgång, jag får inga felmedelanden.
tror ni att det hjälper att bara byta tomångsmotorn eller ska man söka efter fler fel? vad isåfall?
Senast redigerad av Avenger den fre 28 mar 2014, 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell och motor saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Högtomgång Voyager 2001 2.4

Jag tycker att detta verkar vara ett väldigt vanligt problem på Chryslers 4 cylindriga motorer, särskilt nu när du skrev om det på din Voyager eftersom jag har haft liknande problem på samtliga 2.0 motorer, SOHC och DOHC.

En undran, om bilen går utan tomgångsmotor så måste den varit väldigt svårstartad första gången, eller hur fungerade det? :? Jag har alltid har problem med att den inte går alls, men det är nog för att det öppnades upp luftström om du demonterat den helt och hållet, eller har du åtminstone täppt igen hålet så att det inte kommer in någon smuts?

Det kan mycket väl vara tomgångsmotorn, prova söka på ebay.com efter "2001 Dodge Caravan idle air" så kommer det nog en del, se till så att det är till 2.4 motorn. Minns jag rätt så var dom nog billiga, så då kan man ju lika gärna prova beställa en.

Du har inte några vakuumläckor annars, provat spraya lite startgas runt slangarna osv.?

Det är ett mysko fel, jag har det ibland på min Sebring men bara när det är 2-5 plusgrader ute, så det kan nog vara tomgångsmotorn (igen), lufttempgivaren i insuget eller något annat. Jag märkte att tändkablarna gjorde en del skillnad, mina var lite dåliga och jag ryckte lite i dem och problemet försvann direkt tills dom sedan hamnade i "just det läget" igen. Upptäckte även att det kommit rost på ena kontakten på tändspolen som ställde till med sin del. Så kontrollera kablar, stift och spole också, både efter synliga fel och försök att böja dem lite smått fram och tillbaks.

En annan sak jag märkt på en annan Chrysler för något år sedan är att tomgången ändrade sig en hel del när jag ställde om luftströmmen i kupén, t ex. från att det blåser på vindrutan till att det genomströmmar mot ansikte och benutrymme, då blev det plötsligt perfekt :?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Ok tackar ska kolla lite mer på tändkablar och slangar så att det inte är något fel där.
Jag kanske var lite otydlig tidigare men tomgångsmotorn sitter kvar i insuget, och jag har kopplat bort kablarna till den och allt funkar som vanligt men med en tomgång på ca 1300 varv,
det känns som att det skulle vara något som kärvar eller går tungt i tomgångsmotorn så att den blir väldigt sen att justera sig och då blir hela systemet instabilt med en fladdrig tomgång som följd.
Motorn startar kanon fint och går jämt och fint utan tomgångsmotorn inkopplad men på 1300 varv och jag tycker nog att den är lite segare precis när man ska åka iväg, då kan den dippa lite i varvtal och det är väll en av sakerna tomgångsmotorn ska åtgärda när den funkar som den ska, läste någonstans att den även ska öppna lite precis innan AC ska slå till för att kompensera varvtals minskning.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, då är jag med på hur tomgångsmotorn är "bortkopplad".

Kontrollera gärna de punkterna ifall ifall, återkom med besked, vore intressant att höra hur det går.

Om tomgångsmotorn är defekt (vilket jag inte vet), men ifall den är det så hittade jag en till 2001 Dodge Caravan med 2.4 motor (står det i ebay annonsen att den passar till) för under 300:- med frakt:

http://www.ebay.com/itm/NEW-PREMIUM-HIG ... 63&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..kan vara bra att få ett hum om priset.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

japp precis den har jag beställt och den är på väg, återkommer med resultat.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vi håller tummarna.

Hur har det gått med den andra felsökningen, verkade det övriga vara okej?

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

... annars (innan du skruvar något), köp en burk startgas, starta den kalla motorn (brandrisk annars, undvik grenrören). Spreja lite på och runt alla slangar som du misstänker innehåller annat än vätska (bensin, kylvätska), d v s luft. Om motorn då plötsligt ändrar varvtal vid sprejandet har du en läcka.

D v s precis som Avenger skriver.
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Nu är den knepiga tomgången löst, det var inte tomgångsmotorn utan en gammal och läckande insugspackning, och det var som några skrev att man kan hitta det med startgas men det gick åt en helburk startgas innan jag hittade stället, jag fick desutom lov att använda det lilla röda plaströret som följer med burken för att få tillräckligt koncentrerad stråle innan jag lyckades träffa ett ställe som motorn reagerade.
Skriv svar