Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta bilstereo Chevrolet Trans Sport 1998

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
AdoniX
Station Wagon

Byta bilstereo Chevrolet Trans Sport 1998

Hejsan.

Tänkte byta orginalstereon i min Chevrolet TranSport-98 till en vanlig bilstereo inköpt på Biltema. Behöver diverse kit för omkoppling av alla trådar. Just nu finns det 16 fördragna kablar i Chevan, men finns bara 12 kablar till stereon som jag tänkte byta till. ( Några av kablarna i Chevan går till manöverknappar i ratten )

Vad behöver jag för att kunna byta?? Omkoppla??

Stereon som jag tänkte byta till är ju mycket mindre än orginalstereon... Vad finns det för alternativ för att den ska kunna passa in??

Finns det någon manual där man kan se vilken färg på stereokablarna som visar vilken funktion dom har??

Finns behövande delar att köpa i Sverige och vart i så fall??

Tacksam för svar

// A
Senast redigerad av Avenger den sön 30 mar 2014, 19:20, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta bilstereo Chevrolet Trans Sport 1998

Hej,

Jag vill minnas att det finns olika stereos till Trans Sport, kan du lägga upp en bilaga/bild på din stereo eller länka till en som ser samma ut?

Det finns antingen 2-din (10 cm hög) eller 1,5-din (7,5 cm hög), kan även vara så att kontakterna skiljer.

Du behöver en plastram för att konvertera (fylla ut det tomma utrymmet) från den större "din"-storleken till 1-din (5 cm hög). Denna ska vara anpassad för Trans Sport så slipper man massa annat såsom att modifiera. I USA heter bilarna Chevrolet Venture (bland annat). Plastramen hade jag köpt ifrån ebay.com, sök på Chevrolet venture radio bezel eller liknande. Ramen beror på vilken stereo du har som sagt.

Konverteringskit för kablaget har jag god erfarenhet ifrån ebay.co.uk, men då har jag bara handlat till Chrysler. De brukar ha plug-n-play kit så man slipper skarva eller något, men rattkontrollerar finns inte med hos de billiga kiten utan modul för detta, då kostar de ett par hundra sist jag kollade. Detta förutsätter även att den nya stereon har funktion för detta (rattkontroll). Tips på sökord är att hålla dem korta, t ex. bara skriva Chevrolet trans sport stereo eller Chevrolet venture stereo och sortera efter priset.

Jag har bara handlat stereoprylar ifrån ebay, mestadels iaf, även lite ifrån BRL som har en hel del, kolla med dem om det finns i lager för snabb leverans om du vill få det klart inom det närmsta, lev.tiden från ebay tar ju lite längre tid om man säger så.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kikade lite mera och det verkar som att upp till 2000 så var den 1,5 din storlek original, har du detta så passar nog denna ramen:

http://www.ebay.com/itm/1992-2010-BUICK ... 5a&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Gör så att du söker på ebay.com efter Chevrolet venture stereo (sortera efter billigast först med frakten) och kontrollera vilken kabel och antennadapter du behöver (plocka bort din stereo så du är förberedd, inte kul att få hem fel prylar), kan vara lite lurigt att få rätt annars då det finns en del olika mellan bilarna (troligtvis är en del fel och passar bara till andra GM bilar, t ex. de som är omdöpta Daewoo).

Behöver man skarva ihop en kabeladapter med en ISO adapter så kanske det medföljer schema på detta när man handlar kabeladaptern, ISO adaptern finns det alltid kopplingsschema till när man köper ifrån de flesta ställen. Skulle det saknas till den bilspecifika kabeladaptern så går det nog hitta en bild på google, bara man vet vilken du behöver.

Bild
Användarens profilbild
Kjell78
Minivan

http://www.cdbilradio.se/modellanpassat ... dfp-27-02/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla hos dem om de har vad du söker , fick klippa orginal kontakten och kabelskor till ISO kontakten då ingenting stämde med färger eller något
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det brukar alltid finnas en adapter till originalkablaget som möjliggör att man enbart skarvar denna adapter till en ISO-kabel, så slipper man skarva det som går original i bilen, inte så kul om man vill återställa någon gån:(

Därför kan man söka på ebay och kolla efter en "GM/Chevrolet" kontakt som ser samma ut som den man har, för jag tror inte allt dom skriver stämmer med vilka bilar vissa kontakter passar.

Bild
Användarens profilbild
Kjell78
Minivan

Pratade med Ericksson bil team här i Gävle om detta då de är återförsäljare av chevrolet
Och enligt huvudkontoret i Stockholm så finns det ingen adapter från orginal kablaget , det som fanns/finns var en förlängningskabel till orginal kablaget för 899kr , var även i kontakt med american Racing då jag tyckte det var konstigt , men fick liknande svar av dem , förlängningskabel till orginal kablaget . Klippte då orginal kablarna för att få dit den nya stereon.

Självklart kan det finnas någon form av adapter men ingen av dem jag sökt hjälp har kunnat
Hitta/få tag i något sådant. Fick dock koppla strömmen till hel/halv ljuset då vi inte kunde hitta någon kabel till tändningen men det var ju inte hela världen , blev ett gäng kablar över över när det var färdigt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha:(

Men jag vet att jag sett en kontakt på ebay som passar i originalkablaget och där det från den kontakten går lösa kablar som man sedan skarvar ihop med en ISO kabel, på så sätt kan man hålla originalkablaget från bilen intakt:)

Bild
Skriv svar