Hej,
Jag har en 2003:a Sebring med en "ny" stereo inkopplad.
Precis som du säger så måste man förminska hålet där originalstereon är monterad. Originalstereon är av storleken 1,5 DIN vilket betyder en höjd på 7,5 cm. En ny eftermarknadsstereo har storleken 1 DIN som är 5 cm hög. Höjderna räknas på de mått som finns bakom "frontpanelerna" på enheterna. Sedan är även formen annorlunda på originalhålet med rundade hörn osv. För att minska hålet och göra plats för en 1 DIN stereo så kan man köpa plastpaneler som har samma form som original, dessa går att hitta på ebay.com, där hade jag handlat i alla fall. Här hittade jag en länk med en konverteringsram för under 100:- kr med frakten:
http://www.ebay.com/itm/1998-2007-CHRYS ... 9c&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man vill ta bort CD-växlaren så bör man även demontera plastramen runtom den enheten, hur det ser ut där bakom vet jag dock inte, jag har ingen växlare och då är det istället ett öppet förvaringsfack med en gummimatta. På bilder ser det ut som att man kan köpa denna gummimatta och lägga dit, men hur kablarna sedan löper in bakom instrumentet låter jag vara osagt, samt om gummimattan ens passar rakt av. Kika på någon skrot om dom har delarna att byta ut, t ex. mattan och ev. lite plast. Du kanske rentav har någon skrot i närheten som har en Sebring ståendes? Vore smidigt att köra dit och prova delarna på plats i sådana fall.
Din originalstereo har en förstärkare och kablarna som går till stereon passar inte den nya eftermarknadsstereon, så det behövs alltså ett konverteringskit även vad gäller kablaget. Tidigare har jag sett plug-n-play kit men nu hittade jag ingenting sådant alls, säker jag som letar på fel ställen, men men. Det jag hittade var ett kit som går in i bilens original kablage (som går bakom instrumentet till stereon), detta måste sedan kopplas ihop med ISO-kablage universal som går ihop med den nya stereon. Det man skapar är alltså ett konverteringskit så att man slipper skarva i bilens original kablage, vilket blir både trångt och eländigt om man skulle vilja återställa till original, annars kan man ju göra det (jag hade inte gjort det). I vilket fall så behöver man veta vart varje kabel går och då behövs ett kopplingsschema (ISO-kablaget har alltid detta med när man köper ett sådant och det är även det som går till nya stereon). Det kan även medfölja till konverteringskabeln till originalstereon, annars kan det även stå en lapp på originalstereon. Eller så kan man nog hitta det på google då det är mycket samma till de flesta Chrysler-modeller.
Här hittade jag ett kit till originalstereon för en låg peng:
http://www.ebay.com/itm/DODGE-JEEP-CAR- ... 11&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske även behövs en antennadapter, minns dock inte om det är en sådan här som behövs då jag bara utgår efter vad ebay annonsen säger:
http://www.ebay.com/itm/Car-Stereo-CD-P ... 63&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
ISO kablage finns i de flesta butiker i Sverige, vilken bildelskedja som helst tippar jag på.
Demontera allting och kontrollera kablarna och kontakterna för säkerhets skull, det är enkelt att bara "dra loss" panelen vid stereon och sedan skruva loss den:)