Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevy Blazer - Startar ej

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

Chevy Blazer - Startar ej

Hej!

Har en Chevy Blazer -97 som vägrar starta. När jag vrider om nyckeln lyser alla lampor och det verkar vara ström i batteriet. Provade med startkablar, hände inget. När jag vrider om nyckeln så händer absolut inget. Den tuggar inte på liksom utan helt tyst. När jag öppnade huven luktade det lite knepigt. Som bränd plast nästan.

Jag tycker att den tidigare har gnisslat lite eller låtit lite konstigt precis vid antändning tidigare. Alltså precis innan motorn kör igång liksom.

Någon som har något förslag på vad det kan vara för fel och hur man lagar det?

Tack på förhand!
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Chevy Blazer - Startar ej

Kolla runt efter smält kabel. Kan ju vara att någon strömsladd ligger mot stål och jordar

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kanske är något med tändlåset (plattan där bakom det mekaniska), verkar vara ett vanligt fel bland GM bilar av dessa årsmodeller, då de använder samma delar mellan olika modeller, eller iaf snarlika delar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

Avenger skrev:Kanske är något med tändlåset (plattan där bakom det mekaniska), verkar vara ett vanligt fel bland GM bilar av dessa årsmodeller, då de använder samma delar mellan olika modeller, eller iaf snarlika delar.

Är det plattan som sitter bakom motorn där kablarna till tändstiften går? I så fall, hur testar jag om den är kaputt? Fortfarande novis inom mekaområdet.

Ska tillägga att motorn klickar till när jag vrider om nyckeln. Därefter är det tyst.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tänkte på "tändplattan" bakom tändningslåset, dvs. nyckeln går in i det mekaniska låset som i sin tur går in i det "elektriska tändlåset", dåligt förklarat av mig, kommer inte på något bättre namn nu:(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Om den klickar låter det lite som om startmotorn inte orkar dra runt. Är batteriet bra?

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

På startmotorn finns en mindre cylinder med tre poler, två större och en mindre. Mät på den lilla polen när en kompis drar nyckeln till startläge, det är manöverspänningen till startrelät som ska koppla ihop de två större polerna och ge spänning till startmotorn. När startmotorn bara klickar så brukar det vara startrelät eller kolen i startmotorn.

Om det är startrelät som är trasigt så brukar det fungera att kortsluta mellan de två stora polerna med en skruvmejsel, men det är stora strömmar så det kan blixtra till rejält...
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

sverker skrev:På startmotorn finns en mindre cylinder med tre poler, två större och en mindre. Mät på den lilla polen när en kompis drar nyckeln till startläge, det är manöverspänningen till startrelät som ska koppla ihop de två större polerna och ge spänning till startmotorn. När startmotorn bara klickar så brukar det vara startrelät eller kolen i startmotorn.

Om det är startrelät som är trasigt så brukar det fungera att kortsluta mellan de två stora polerna med en skruvmejsel, men det är stora strömmar så det kan blixtra till rejält...
Jag köpte en ny startmotor. Monterade den, när jag sen kopplade på batteriet så kör startmotorn igång utan att jag slagit på tändningen. Den spinner fritt utan kontakt med motorn. Jag blir lite förbryllad!?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Då har du nog skruvat kabeln från batteriet på fel pol på startrelät

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

sverker skrev:Då har du nog skruvat kabeln från batteriet på fel pol på startrelät

Det var något fel på solenoiden. Bytte ut den mot den gamla och testkörde innan jag satte tillbaka startmotorn. Verkade funka bra. Kuggen sköt fram och den började snurra. So far so good. När jag sen monterar tillbaka den i bilen och vrider på nyckeln, så är det precis som att den slirar på drevet i motorn. Som att den inte riktigt passar. Låter som att den slirar liksom på kugghjulet. Hoppas jag är tydlig i min förklaring :)

Några förslag på vad det kan vara?

STORT TACK TILL ALLA SOM ÄR BEHJÄLPLIGA I DENNA TRÅD! BÖRJAR BLI SMÅTT GALEN!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det kan ju vara så att det är fel kugg på startmotorn, titta också på startkransen så att den inte är skadad. På vissa motorer ska startmotorn shimsas mot blocket för att det ska bli rätt spel mot startkransen.
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

sverker skrev:Det kan ju vara så att det är fel kugg på startmotorn, titta också på startkransen så att den inte är skadad. På vissa motorer ska startmotorn shimsas mot blocket för att det ska bli rätt spel mot startkransen.
Ok jag kan ju jämföra med kuggen från gamla startmotern. Startkransen borde ju vara intakt då det funkade med gamla startmotern. Det var ju den som la av. Angående shimsa, jag har hört det innan men att det är mer nödvändigt på lite äldra bilar? Hur gör man när man shimsar?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

ligger mellan startmotorn och motor block. Då startmotorn är bultad under ifrån på alla SB GM så kan man reglera höjden på startmotorn och på det viset få rätt ingrepp mot startkransen. Kontroll av ingreppet gör man med undrekåpan av och stor skruvmejsel. tar startmotor drevet och skjuter in det i startkransen och kollar visuellt att det inte ligger för långt i från eller slår emot kransen 2-3 mm mellan startmotorns drevs kugges spetts och kransens drev dal. Obsavera att tjockleken på shimsett och justering måttet inte blir det samma då justerings linjen ligger offset mot kransen. :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Johan Chevy Blazer
Minivan

Det visade sig att kuggen på den nya startmotorn är mindre än den gamla. Kan man byta den gamla mot den nya eller bör man inte ge sig in och pilla i startmotorn?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag har aldrig provat det så jag vet inte hur den sitter fast.

Skriv svar