Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta avgasrör Chrysler Sebring Convertible 2004

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
stefanowich
Station Wagon

Byta avgasrör Chrysler Sebring Convertible 2004

Har letat runt efter något roligare avgasrör till min Chrysler Sebring Convertible 2004 (svensksåld) än originalsystemet. Det som sitter på ser ut som något från en Nissan Micra och det låter ju verkligen ingenting.

Hittar kvitton från tidigare ägare som verkar ha haft dubbla avgasrör på vilka ska ha låtit som "en rallybil" (står så på kvittot när ägaren efter bytte till originalsystemet på verkstad). Det stod något om "300M"på kvittot med de dubbla avgasrören.

Vill helst byta så lite som möjligt men vill att det ska se roligare ut än originalet och definitivt låta mer. Några tips på delar som passar?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta avgasrör Chrysler Sebring Convertible 2004

Hej,

Då kanske tidigare ägare använde ett "sportsystem" som var anpassat till Chrysler 300M med 2.7 V6 motorn, dock är ju inte plattformerna desamma men med lite modifiering så kanske:)

Om det duger fint med ett utblås i större diameter och fräschare material så hade jag bytt ut den bakre ljuddämparen, dock ej till japsdämpare eller något av den stilen, då kommer det att låta alldeles för mycket.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
stefanowich
Station Wagon

Jag famlar ju verkligen i blindo här som totalt okunnig på detta. Har en verkstad som är justa och monterar det. Men de har gjort klart för mig att de inte vill beställa hem delarna eftersom det inte finns något som passar per default. Lite snyggare synliga delar och lite mer ljud (lite räcker) vore kanon. Några förslag på produkter jag kan köpa och ta med till verkstaden?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej precis, jag tror heller inte att utbudet är så brett med färdiga system, tyvärr. Men någonting kan man nog hitta om man söker i staterna, men då bygger frakten på mycket på priset gissar jag på.

Räcker det med ett avgasutblås eller vill du ha dubbla utblås?:) Tror att det blir en del skillnad i pris både på material och montering beroende på vilket du önskar.

Jag vet ingen ljuddämpare som är prövad att fungera bra till just den bilmodellen och motorn, risken är ganska stor att det kommer uppstå "drone" i olika hastigheter/varvtal, vilket inte vore så kul om det inträffar vid cruisingfart på motorväg osv., så det får man hoppas att det inte gör, ev. om ljuddämparen har funktionen att "plugga dit" en insats om man ska åka långt osv. (så att det i princip blir som original igen).

Bild
Användarens profilbild
stefanowich
Station Wagon

Enkelt avgasrör räcker. Har ett konto hos MyUS.com så kan beställa dit om jag inte kan hitta i Sverige. Men har ju fortfarande ingen aning om vad jag ska köpa samt var.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag hade nog gjort så att jag enbart bytt bakre ljuddämparen i sådana fall, det svåra är att veta vilken typ av ljud man kommer att få, det värsta är om det blir för högt och oacceptabelt i högre hastigheter/vid vissa varvtal, detta blir ofta en chansning om man inte hittar någon som provat med just "den dämparen" som visat sig fungera bra.

Men någon universal "sportljuddämpare" borde fungera bra, blir nog ungefär samma pris i Sverige tror jag, så verkstaden kanske kan ta hem några olika om dom är anslutna till någon kedja så kanske det går att få det överenskommet att du vill vara med om de provat 2-3 olika dämpare? Något som jag hade funderat på iaf. Frakterna för dem blir ju ingenting gissar jag på, då de får delar utkörda varje dag. Om de plockar ned dämparen så ser de storleken som ska ersättas. Om de ändå ska göra jobbet så blir det nog bäst så kanske?:)

Mycket beror på vilka summor som ska läggas på ombyggnaden, ovanstående kan nog vara en prisvärd och bra lösning som håller sig till original med ett sportigare ljud.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Googlade lite och hittade en video på YouTube där dom bytt dämparen till en Flowmaster, Super 44.. verkar vara en ganska standard sportdämpare som många byter till, lät ganska nice:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilen i videon är en Dodge Stratus med V6, men detta är alltså samma bil fast med märket Dodge istället för Chrysler.

Bild
Användarens profilbild
stefanowich
Station Wagon

Låter ju helt underbart 8-)

Har du någon aning om vilken det är jag ska köpa?
Det finns ju en hel del alternativ / dimensioner att välja mellan. Kikade på Flowmasters webbplats men där får jag noll träffar när jag säker på min bilmodell.

Däremot finns ju en del att välja mellan...
http://www.flowmastermufflers.com/?page_id=11098

Hittade även denna svenska butik som verkar sälja 44-modellen, http://www.helsans.se/avgassystem/flowm ... -mufflers/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Minns inte alls i huvudet vilka mått det är på varken ljuddämpare eller rör, det bästa är nog att kolla detta med verkstaden när de demonterar den befintliga, så att det blir rätt eftersom det finns ett par olika storlekar. Om de är ansluten till någon bilreservdelskedja som de handlar delar av så borde de nästan ha Flowmasters produkter tror jag, i alla fall de som är mer åt hållet universal.

Annars kan du kika in under bilen med ett skjutmått till rören och tumstock för att mäta ljuddämparen, så du får ett hum om vad som gäller :) Gissar att det är samma mått på min fastän jag har 2.0 motor, men det bästa är att vara säker då delarna man köper kostar en slant.

Ha det gott.

Bild
Skriv svar