Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växlingsproblem 350 låda

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Hassej
Station Wagon

Växlingsproblem 350 låda

Hej
Jag har en Caprice från -75, med 350 motor och 350 låda från en Cheva van från slutet av 80-talet. Insprutet borttaget och ersatts med förgasare. Jag har själv inte satt i detta, utan det var så när jag köpte bilen.
Problemet är att lådan vill inte ligga kvar på 3ans växel, utan växlar ner till 2an vid minsta gaspådrag, även i farter över 90. På plan väg eller svagt nedför lut så ligger den kvar på 3an om man gasar försiktigt. Jag har prövat att koppla loss kick-down wiren från gaspedalen, men ingen skillnad. Den vill inte heller lägga i 3an utan att jag släpper av på gaspådraget, och då helst att man släpper gasen helt. Oljan ser ut att vara röd, så den är nog inte kass?
I övrigt har jag ingen koll på hur det ser ut vid växellådan under bilen.
Någon som har en ide' om vad det kan vara som göra att det inte funkar?
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Re: Växlingsproblem 350 låda

Om dt är 350 lådan så kan det vara vacuum modulen sitter på höger sida precis efter sumpens slut. Den ska ha vakuum efter förgasaren. Kan vara govenören som sitter och den sitter på vänster sida i början av slut struten.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Hassej
Station Wagon

Tack för tipset. Ska krypa under och se om det sitter vakuum slang över huvud taget. Ser inte ut som om någon slang går från förgasaren ner mot lådan.
Användarens profilbild
Hassej
Station Wagon

Tack för tipset om vacuum kopplingen. Det fanns kopplat, så jag tänkte kolla att vacuum trycket är ok. Är det bra plocka ner vacuum modulen och kolla hur den ser ut. Har inte haft tid att pilla med detta, då mer akuta saker dök upp med bilen. Hoppas ta i detta igen till helgen.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Det blir lite kladdigt då där är lite olja bakom i ventilen och där är en liten pinne som ska flyttas över om du ska byta. i princip så är det bara ett membran i den som släpper ventilen bak om i ventilhuset. har du en vacuum pump så kolla med den i. den ska inte släppa undertycket alls.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar