Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans Sport -04 ABS lampa samt solenoider automatlåda

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Sundstrom86
Station Wagon

Trans Sport -04 ABS lampa samt solenoider automatlåda

Hej!
Har en Trans Sport -04 AWD
Har 2 problem med bilen som för övrigt är en dröm att köra.

1. ABS lampan lyser till och från. För att få reda på vilken givare det handlar om så har jag förstått att Felkodsläsare hos biltema gå att använda men hur får jag reda på vilket hjul det är koden menar?

2. Har lånat en bekants mer avancerade Felkodsavläsare som enbart kunde felsöka på motorn och växellådan och där kom följande Felkod upp PO758 Växlingssolenoid "B" elektriskt..... Släckte felkoden och körde ett varv och den kom tillbaka igen. När man kör bilen så är den långsam iväg och det känns som om 1an eller 2an saknas. Tips, råd? vet att det inte är byt olja i lådan på länge men är det verkligen så enkelt?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Avenger den ons 23 apr 2014, 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till info om ABS och växellådans solenoider i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Trans Sport -04

1. Det går tyvärr inte att läsa av felkoder från ABS-givarna med en enkel OBD-II adapter. Med lite tur kan du läsa av live-värden och se på så sätt att det saknas från någon sensor, t.ex. i appen Torque på en andrioidtelefon. Annars behövs ett Tech-II instrument

2. Solenoiderna i växellådan kan kärva, om du har tur så kan ett oljebyte hjälpa för att få den att lossna. Man kan också prova med tillsats i oljan, men jag kommer inte ihåg i huvudet vilken som brukar rekommenderas.

Solenoiderna är inte dyra, men krångligt att komma åt att byta eftersom man måste lossa motorvaggan på vänstersidan och lite på högersidan så att man kan sänka ner den något för att komma åt att ta bort kåpan på vänstersidan av växellådan.
Skriv svar