chevrolet lufta systemet Trans Sport 99
- Diesel Nordlöf
- SUV
Re: chevrolet lufta systemet Trans Sport 99
Byta motor är ju såklart ett alternativ men då kan man ju lika gärna när man har den nya motorn lös byta topplockpackning, insugspackning etc så vet man att det är tipptopp.
Jag skulle personligen inte bytt motor utan fixat den befintliga, det är ju väldans massa rivande man inte kommer ifrån bara för att du byter motorn. Beställer du delar från Rockauto kommer du landa på kanske 1500kr i kostnader.
Visst är det lite klatrigt jobb men man behöver verkligen inte vara någon supermekaniker för att klara att byta topplockspackning på dessa bilar. Finns mycket nyttigt på youtube där man kan se och lära och få upp självförtroende.
Jag hade inte mekat mycket motor när jag bytte på en Trans Sport
Jag skulle personligen inte bytt motor utan fixat den befintliga, det är ju väldans massa rivande man inte kommer ifrån bara för att du byter motorn. Beställer du delar från Rockauto kommer du landa på kanske 1500kr i kostnader.
Visst är det lite klatrigt jobb men man behöver verkligen inte vara någon supermekaniker för att klara att byta topplockspackning på dessa bilar. Finns mycket nyttigt på youtube där man kan se och lära och få upp självförtroende.
Jag hade inte mekat mycket motor när jag bytte på en Trans Sport
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Annons
Det är inte så svårt att byta insug/toppackningar, om du köper en begagnad motor så bör du ändå göra det innan du sätter i den.
Motorbyte är inte så svårt om man har tillgång till lyft, eftersom den måste tas neråt. Speciellt viktigt är att komma ihåg att lossa staget från rattstången. Fritt från minnet kan du använda motor från 97-99 utan ombyggnad. 00-02 behöver man byta injektorer och kanske något mer.
Motorbyte är inte så svårt om man har tillgång till lyft, eftersom den måste tas neråt. Speciellt viktigt är att komma ihåg att lossa staget från rattstången. Fritt från minnet kan du använda motor från 97-99 utan ombyggnad. 00-02 behöver man byta injektorer och kanske något mer.
- andreasjakobsson
- Van
har kollat med texas trading i falun, 12000 ska han ha, bor i gävle trakten, finns det nån som är duktig där =), vill helts slippa byta motor, men om det är topplocket som är skadat / skevt lär man väll slipa och plana då lär det stiga i pris, 12000 är väll bara, sotningssats, vattenpump, termostat och arbetet?
12 kkr är ett bra pris, jag har inte hört om något fall när toppen varit skadad men visst kan det hända.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
- andreasjakobsson
- Van
Jag byter nog vattenpumpen, några tips sitter ju med några bultar på sidan där, ska man lossa på remmen på nå sätt eller skivar jag bort bultarna så lossnar den sen eller?
Du lossar remmen först, man sätter en 3/8" nyckel (t.ex ett spärrhandtag) i det fyrkantiga hålet på spännaren så är det hur lätt som hells att släppa remmen. Om du inte har 3/8" så finns adaptrar från 1/2" eller 1/4" på t.ex Jula eller motsvarande. När jag bytte pump på min så tog det ca 10 min.
- andreasjakobsson
- Van
Ok var ut nu å satte en tia i en av bultarna, men det snurra bara lär köpa ett spärrhandtag då
sen efter det då drar man bort typ skyddskåpan sitter vattenpumpen bakom den? O hur lossar jag remmen lossnar den med dom där 5 bultarna
Nu missuppfattade du. På spännarmen för remmen finns ett fyrkantigt hål av samma typ som du har på fästet på ett spärrhantag. För att lossa remhjulet håller du emot med t.ex en lång skruvmejsel som du lägger mellan bultarna.
- andreasjakobsson
- Van
ok, tänkte även att bilen har ju gått 27.000 mil då borde ju dom ju bytt insugspackningarna redan, så jag börjar byta vattenpumpen och termostaten ser vad som händer =), dom där bilarna kan väll inte rulla längre än 13-14tusen innan man lär byta packningarna?
Nej, fall jag hört talas om har rört sig från ca 8000 mil upp till de tal du har. Gör ett gas-test så vet du om du har problemet eller kan utesluta det.
- andreasjakobsson
- Van
ok, hur gör man gas test är det nått verkstaden gör och vad kan ett sånt kosta ?
Biltema har ett sådant verktyg:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191299/" onclick="window.open(this.href);return false;
En välutrustad verkstad bör ha och det bör inte kosta så mycket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191299/" onclick="window.open(this.href);return false;
En välutrustad verkstad bör ha och det bör inte kosta så mycket.
- andreasjakobsson
- Van
Fan blir störd, hållet på hela dagen idag o bytt vattenpump
, inte ett dugg skillnad alltså, imorrn blir det termostaten får se om den är paj eller stängd
Om topplockspackningsen är paj orsakar det icke cirkulation det med? Termostaten sitter helt fantastiskt skit dåligt så den lär man ha hjälp med, är det ofta att termostater pajar/fastnar?
Om topplockspackningsen är paj orsakar det icke cirkulation det med? Termostaten sitter helt fantastiskt skit dåligt så den lär man ha hjälp med, är det ofta att termostater pajar/fastnar?
Hej,
Det är mer ofta att termostaterna står öppna så motorn får för mycket kylning, inte så jättemycket att dom lägger sig i stängt läge.
Det är mer ofta att termostaterna står öppna så motorn får för mycket kylning, inte så jättemycket att dom lägger sig i stängt läge.
Om termostaten inte skulle öppna så skulle övre kylarslangen vara kall. Gaser från läckande topplockspackning bildar bubblor som förhindrar cirkulationen och ger just de symptom du beskriver.