Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips: Köp av Suburban 95-99 - vad ska man titta efter?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan

Tips: Köp av Suburban 95-99 - vad ska man titta efter?

Hej!

Tänkte be om råd från den samlade kunskapen som finns här :)

Är i tankarna på att införskaffa en Suburban, årsmodell 95-99 och med 4wd. Så jag skulle uppskatta lite tips på sådant som är lite extra bra att kolla efter eller undersöka mer noggrant.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Avenger den tor 05 jun 2014, 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodell i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Tips: Köp av Suburban - vad ska man titta efter?

Det är gamla bilar nu så rost och allmän förslitning i första hand.

Mekaniskt är de ganska så skottsäkra, 6.5l dieseln har ofta problem med datorstyrningen av insprutspumpen och därför brukar man flytta undan den från motorn och sätta på en extra kylfläns. Automaten är antingen 4l60e eller 4l80e som har normal tillförlitlighet. Ett vanligt fel är att 4-hjulsdriften inte fungerar antingen på grund av den elektriska styrningen av fördelningslådan eller ännu vanligare 'acturatorn' i framaxeln som kopplar ihop drivaxlarna när 4-hjulsdriften ska aktiveras.
Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan

Re: Tips: Köp av Suburban - vad ska man titta efter?

sverker skrev:Det är gamla bilar nu så rost och allmän förslitning i första hand.

Mekaniskt är de ganska så skottsäkra, 6.5l dieseln har ofta problem med datorstyrningen av insprutspumpen och därför brukar man flytta undan den från motorn och sätta på en extra kylfläns. Automaten är antingen 4l60e eller 4l80e som har normal tillförlitlighet. Ett vanligt fel är att 4-hjulsdriften inte fungerar antingen på grund av den elektriska styrningen av fördelningslådan eller ännu vanligare 'acturatorn' i framaxeln som kopplar ihop drivaxlarna när 4-hjulsdriften ska aktiveras.
En fundering kring detta med 4-hjulsdriften. Är det svårt och/eller dyrt att fixa själv om det är el-styringen eller acturatorn? Har märkt att det inte är helt ovanligt :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Tips: Köp av Suburban 95-99 - vad ska man titta efter?

Förutom dieselpumpen är ingenting överdrivet dyrt eller svårt att fixa på de här, det är enkla konstruktioner. Med reservation för att jag bara mekat med den föregående generationen.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan

Hur är dieselmotorerna? Har dom nån "magisk" milgräns när det börjar vara dax att byta ut dom? Tyvärr finns de ju inte så stort urval på beg. suburbans här i Sverige och just 95-99 verkar dieselmotorerna ofta gått närmare 30.000 mil. Detta gör att jag funderar på hur mycket det går att köra innan det börjar kosta :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är i sig inget större problem, men visst slits de. Stora faran är att den har sprickor i blocket men det verkar vara mindre problem på 6.5 än på 6.2'an. Jag vet om en 6.2'a som gått 62 000 mil

Användarens profilbild
e-Fredde
Minivan

sverker skrev:[...]Jag vet om en 6.2'a som gått 62 000 mil

Det är sånt jag vill höra :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var en hel del massa mil, kul att höra sådana historier.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar