Hallå
Igår var jag och min sambo i Västerås och köpte en Chrysler Voyager LE 3.3 V6 -98 för ett par tusen kronor. Jag kollade igenom hela bilen samt motor osv. Lådan funkar bra och inga missljud alls någonstans. Jag gjorde slag i saken och köpte den. Vi åker hem med bilen och sedan åker vi till en kompis och visar den nya familje bilen. När vi är på väg hem ifrån våra vänner så helt plötsligt så dör hela instrumentpanelen och det visar *alarm set* samt ABS lyser, men hastighets mätaren samt varv och allt där framme står på noll. Jag kör hem bilen och ställer den. Testar med att starta den igen, den går igång i ca 3 sek sen dör den igen. Jag provar 3-4 gånger o samma sak händer. Men efter den 5:e gången så är den totalt död. Det klickar i vartenda relä men mer händer inte. Hörs inte ett ljud ifrån startmotor alls eller något annat. Snälla vad är det för fel på den??? Och vad ska jag göra då säljaren lovade dyrt och heligt att det inte var något fel på den ?? Det enda som var på bes pappret var att ena lyset var lite diffust och inget annat. Ska man kräva pengarna tillbaka eller lämna tillbaka den ??? Skulle vara evigt tacksam för något svar då vi är behov av en familjebil då vi väntar tillökning i familjen// Med vänlig hälsning, en bekymrad
Startar ej (sten död) Chrysler Voyager LE -98
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Annons
- LeonStrand
- Station Wagon
Re: Startar ej (sten död) Chrysler Voyager LE -98
Bytta batteri som ett test först. Oftast på dessa bilar så är batterierna inte i bra kvalité, och när cellerna dörr så är batteriet värdelöst. Jag körde min Pontiac i 2 år ingen förvarning fick jag, körde och ställde mig i ett parkerings garage på ett köpcentrum. När jag sedan skulle köra där ifrån bara klickade systemet, ABS börja lysa och min instrumentering började blinka och ha sig. Jag fick höra det ena efter det andra från olika ställen beslöt mig för att testa att bara bytta batteri, åkte till biltema köpte mig ett batteri för ca 1000kr körde ner bytta det på bilen. Bilen startade direkt och det har inte hänt ännu. När jag körde och bad dem kolla mitt gamla sa dem att det var helt slut i cellerna.
Prova att bytta batteri om inte det funkar kan jag fortsätta från där.
Prova att bytta batteri om inte det funkar kan jag fortsätta från där.
Hej,
Det låter som att det är an dålig lödning på kretskortet till mätarhuset, för att bekräfta detta så kan du demontera mätarhuset och provköra bilen en runda och se om allt fungerar.
Om det är det felet så kan du försöka lokalisera den dåliga lödningen och löda ihop igen, eller inhandla ett bättre begagnat mätarhus med låga mil om möjligt, tänk dock på att även mätarställningen ändras så notera allting/dokumentation för ev. senare ägare.
Läs gärna mer i den klistrade tråden i Chrysler-kategorin.
Det låter som att det är an dålig lödning på kretskortet till mätarhuset, för att bekräfta detta så kan du demontera mätarhuset och provköra bilen en runda och se om allt fungerar.
Om det är det felet så kan du försöka lokalisera den dåliga lödningen och löda ihop igen, eller inhandla ett bättre begagnat mätarhus med låga mil om möjligt, tänk dock på att även mätarställningen ändras så notera allting/dokumentation för ev. senare ägare.
Läs gärna mer i den klistrade tråden i Chrysler-kategorin.
Tusen tack för era svar det har hjälp mig mycket. Det var det lilla kretskort som hade släppt i lödningen så vi åtgärda det felet och bilen starta direkt. Men nu kommer det ett nytt jävla problem med bil jäveln. Den bara dör när man svänger eller typ saktar in. Känns som att den inte vill växla ner till 1-2 typ
. Jag orkar inte längre med dessa problem. Vad kan det vara ??? Är det lådan som är på väg att ge sig?? eller är det någon givare som ger sig?? Jag testa nu och svängde höger i lite mera fart och då gick det , när jag testade igen åt höger med mindre fart så dog den. Testar jag åt vänster då dör den direkt. Jag tackar alla för era svar......
Hej Linus,
Skönt att det löste sig med kretskortet, det var roligt att höra.
Svarade i den andra tråden om det nya problemet.
Skönt att det löste sig med kretskortet, det var roligt att höra.
Svarade i den andra tråden om det nya problemet.