Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbaglampan lyser Voyager -04

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
alex
Minivan

Airbaglampan lyser Voyager -04

Airbaglampan tändes. Nån dag innan bytte jag kabeln till höger sidodörr. Kan jag ha orsakat det själv eller har nån nåt förslag till var jag börjar söka
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Airbaglampan lyser Voyager -04

Tjena,

Kolla om rattens funktioner fungerar, såsom tuta, farthållare och ev. stereokontroller. Om det är något fel med de funktionerna så kanske det är kontaktspolen i ratten som är defekt, den som heter clockspring på engelska, vilket är ett vanligt fel på många bilar (jäms med vissa kontakter under framsätena som kan glappa). Kolla även med återförsäljare om det kanske finns någon recall på detta problem som kan fixas kostnadsfritt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
alex
Minivan

Hej igen! Rattfunktionerna funkar som de ska. Kollat recall på nätet men det var negativt. Får kolla kontakterna till stolarna. Annars kanske bilprovningen kan koppla upp den? Den tändes på väg därifrån. Fick 2:a på bl.a ABS lampan och handbromsen. Blir det en 2:a igen på airbagen tros
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

De kanske kan felsöka airbagen, kolla med dem i förväg hur det går om det inte fungerar.

Ja tyvärr så blir det en ny tvåa på besiktningen, tror jag. Det bästa är för övrigt att åtgärda problemet då det hör till säkerheten för dig och ev. medpassagerare:)

Kanske någon kommit åt någon kontakt som glappar nu.

Prova även kolla recall direkt med en återförsäljare.

Bild
Användarens profilbild
alex
Minivan

Gör iofs inget om jag får en tvåa till. Bes period sept-jan. Fick ju ta till den lite tidigare än tänkt då det blev motorhaveri på -02:an. Finns ju ingen åf i Växjö längre men ska väl åka nånstans i sommar. Då kan man ju passa på. Du tror inte på nånting i b-stolpen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Det kan vara en sensor i den stolpen, men det bästa är att få det felsökt först i sådana fall, så att man inte köper något i onödan, det är aldrig kul:(

Hör med en återförsäljare på telefon eller mejl om de kan hitta en recall för den svenska/europeiska marknaden om det är uppdelat olika, t ex. för vårat nordiska klimat, kanske är något om att rost uppstår fortare vid sensorn pga. saltning. Minns något om ett liknande problem i en tidigare tråd men vet inte om det var recall då, sensorn fanns att köpa för runt 900:- kr online tror jag, men jag minns inte om det var en begagnad eller ny.

För felsökning av airbagsystemet så kan det fungera med de lite mer avancerade verktygen än de vanliga OBD, men ej så avancerade att det behöver vara märkesspecifikt, om det kan vara lite billigare om du åker till någon märkesoberoende.

Bild
Användarens profilbild
alex
Minivan

Får väl kolla upp det imorgon. Tack för tipsen så länge
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=2&t=1710" onclick="window.open(this.href);return false;
Läs hela tråden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Just det, hade glömt att du hade recall på de sensorerna Anders, det var som sagt trevligt att det blev fixat.

Bild
Användarens profilbild
alex
Minivan

Jag hade ingen recall på den men kopplade upp den och den visade låg spänning. Efter batteribyte slocknade den igen. Får väl hoppas att den håller sig släckt nu
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad skönt att höra, det är intressant vad en sådan sak kan ställa till det och påverka just det systemet, det är så på många bilar.

Bild
Skriv svar