Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

4T60e eller 4T65e i min chevrolet transsport -99

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
thunes
Minivan

4T60e eller 4T65e i min chevrolet transsport -99

Då har oturen även drabbat mig. Jag har en chev transport -99 som lådan börjat växla hårt på. Nu sist så nonchalera jag detta och körde i stadstrafik kanske en mil med detta vinnande samt hårda växlingar vilket bara blev värre och värre till sist så gick bilen som ett lass med skit samt att motorlampan tändes. Efter att bilen fått vila 3 tim så gick det bra att köra de 10 mil hem igen utan problem. Jag har läst på div forum och insett att jag måste riva ner gaveln och byta solenoider, tryckgivare m.m för att fixa det här felet. Jag har en 99 och skulle vilja säkerställa vilken låda jag har. Eftersom vissa säger att detta fel sällan drabbar 4T60e lådan utan snarare 65 lådan som först ska komma -00 så undrar jag hur man säkerställer vilken låda det sitter i min bil som är en -99. Hur kan man kolla detta??

mvh

Andreas
Annons
Användarens profilbild
sm5vig
Station Wagon

Re: 4T60e eller 4T65e i min chevrolet transsport -99

Hej.
Ett tips som är enkelt att kolla är att titta på din komponentlista som sitter på insidan av luckan till kompressoruttaget i bak, kallas för Rpo codes och står det M15 så har du 4T65-e och står det M13 så är det 4t60-e enligt listor på nätet.
MEN Man kan ju aldrig vara säker förrän man tittar på själva lådan.
Jag sitter i samma sits som du och har en -99 med 4t65-e som växlar hårt ibland, så du får mer än gärna berätta om dina erfarenheter när du bytt solenoider osv.
Hoppas det här hjälpte dig.
Thomas
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Som jag förstått det ändrades lådan från 4t60e till 4t65e en bit in på modellåret 99, men det korrekta är att kolla RPO-koderna så vet man. Om du har fått tänd motorlampa så ska det finnas felkoder att läsa ut.
Användarens profilbild
thunes
Minivan

sverker skrev:Som jag förstått det ändrades lådan från 4t60e till 4t65e en bit in på modellåret 99, men det korrekta är att kolla RPO-koderna så vet man. Om du har fått tänd motorlampa så ska det finnas felkoder att läsa ut.
Ja lampan tändes och lyste ett par dagar sen slocknade den igen. Jag ska kolla bak vid kompressorn och se om det står något där. Men en fundering jag har är om man kan se på tråget på lådan och på så sätt klura ut vilken det är.

Jag har bestämt mig för att göra denna operation under semestern. Om inte frugan hade tyckt om bilfan så mycket så vette tusan om jag hade lagt ner jobbet på den. Vad gör man inte för sin fru..... ;) Men för övrigt funkar den och gör sitt jobb utan att klaga, stor bra bil att köra hela familjen i och bra att lasta i och bra bränsleförbrukning! "Bättre än min -97 v70 glt automat". Svårt att hitta en bättre bil för samma pengar. Så det borde vara värt det. Tänkte köpa en sats med solenoider m.m från ebay om ni inte har andra åsikter.
Användarens profilbild
thunes
Minivan

Jag har enligt RPO koderna bak vid kompressor luckan en 4T65e låda alltså M15. Stämmer också med uppfattningen ni hade om att just denna hade detta specifika fel med hårda växlingar. Så nu kommer jag att beställa ett komplett kit med rubbet när jag ändå river. Sen kommer jag efter utförd rep att återkoppla till er hur det gick.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Låter bra. Det räcker med att sänka ner på vänster sida, lossa skruvarna på höger men ta inte bort dem helt. Det ska enl vag jag läst vara viktigt att lossa armen från rattstången.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
thunes
Minivan

Hej!

Nu när värmen äntligen kommit så har problemet med lådan eskalerat! Jag har ebtanke om att byta kylaren för att se om det kan bli bättre så att vi överlever några veckor till. Har en reservbil stående så kylaren har jag. Vad tror ni?? Igår kunde inte frugan åka 2,5 mil ToR utan att lådan börja vina och växla hårt. Som tur är vet hon ju att när detta händer är det bara att stänga av och vänta. Men problemet måste hänga ihop med tempen på oljan. Det visade ifs 29 grader på ute tempen. Min kylare har väl sett bättre dagar om man säger så. Vad tror ni? Är det värt att byta kylare? Är det krångligt eller går det relativt snabbt?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag tror inte det hjälper, ett oljebyte och lubegard kan hjälpa.

Användarens profilbild
thunes
Minivan

sverker skrev:Jag tror inte det hjälper, ett oljebyte och lubegard kan hjälpa.

Det roliga är att jag bytte olja för max 500 mil sedan. Körde ifs inte med lubeguard. Körde statiols dextron 3 olja som vi har på sågen där jag jobbar. Ska enligt många källor vara en toppen olja.

Men det kan iaf inte bli sämre av att byta kylaren! Är det krånligt eller går det någorlunda bra?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det bör vara hyfsat enkelt, beskrivningarna för att byta kondensatorn säger 4 timmar totalt och för det behöver man ta bort kylaren. Du kommer att behöva fylla på olja i lådan eftersom en del försvinner i oljekylardelen, givetvis blåser du rent den du byter till så att du inte blandar i gammal olja från den andra bilen.

Eftersom oljan är så gott som ny kan du prova att slå i lubegard nu.
Användarens profilbild
thunes
Minivan

sverker skrev:Det bör vara hyfsat enkelt, beskrivningarna för att byta kondensatorn säger 4 timmar totalt och för det behöver man ta bort kylaren. Du kommer att behöva fylla på olja i lådan eftersom en del försvinner i oljekylardelen, givetvis blåser du rent den du byter till så att du inte blandar i gammal olja från den andra bilen.

Eftersom oljan är så gott som ny kan du prova att slå i lubegard nu.
Vilken Lubeguard är det jag ska ha? Är det denna: 63010 Lubegard Platinum Universal ATF Protectant, 296ml eller är det flushen jag ska ha??

Kollade med lokala bilreservdelsfiman och dom sålde wynn automatic transmission treatment! Kosta ca 200:- för 3 dl.

Vart kan man köpa lubeguard och vad kostar den?

Vilken ska man välja då?? Lubeguard eller Wynn??
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är inte en flush du ska göra, vilken som av de tre övre på http://www.lubegard.se/Automatlaada-2.htm" onclick="window.open(this.href);return false; bör fungera. Det du vill åt är funktionen att den smörjer upp kärvande ventiler. Jag har ingen uppfattning om Wynn, det verkar vara liknande och om du har lättare att få tag på det så prova med det.
Användarens profilbild
thunes
Minivan

Nu är det kört! Nu måste solenoiderna samt tryckgivaren bytas för nu kan inte gumman köra typ mer än max 5 mil innans hårda växlingar och vinnande ljudet dyker upp. Har stålsatt maj och insett att jag får ta en hel helg i garaget. Jag har letat efter en typ guide till hur man gör men inte lyckas att hitta någon. Jag har förstått att vänsta sidan i hjulhuset måste typ rensas på axlar, länkage, innerskärmar m.m. m.m för att man ska komma åt. Sen ska vänstra sidan sänkas ner. styrstången delas. Måste något mer tas loss typ kylarslangar, spjällhus gummi till luftmassemätare m.m? Eller är det bara att lätta hjälpramen och sänka ner precis lagom mycket så att man kommer åt. Bör man ha ny packning till sidolocket på lådan eller ska man rengöra och skruva ihop igen bara. Ja ni ser att jag har många funderingar i mitt huvud. Jag vore tacksam för alla tips jag kan få.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

i för sig en Impala nästan samma sak :D " onclick="window.open(this.href);return false;
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
thunes
Minivan

tekniknissen1 skrev:i för sig en Impala nästan samma sak :D " onclick="window.open(this.href);return false;
Denna video hjälpte mig mycket. Väldigt lika. Nu är det gjort iaf. Allt gick bra, det som var lite jävligt var precis som i videon att få tillbaka leden på styrväxeln. Bilen växlar mycket bättre och verkar fungera bra, dock har jag inte långkört och stressat lådan vilket jag ska göra föra att se om det blev 100% bra. Jag hjälper er gärna med frågor kring detta. Tyvärr inga bilder då batteriet dog i min mobil. Jag passade på att byta styrstången från styrsnäckan och upp till första leden under ratten då den gamla var glapp. Nu vart det tight och bra på det viset, men nu visar sig ratten stå typ 10 i 2 vid körning rakt fram. Kan man flytta ratten inne i bilen på splines för att få det hundra rakt? Man kan inte flytta mindre än typ halva varv nere på styrsnäckan. Likaså verkar det vara på delningen/knuten under ratten.
Skriv svar