Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Halvljusautomatik HÖ fram Chrysler Voyager 2009

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Inferno_red
Station Wagon

Halvljusautomatik HÖ fram Chrysler Voyager 2009

Hej,

Jag har en svensksåld Chrysler Voyager MY09 där halvljusautomatiken beteer sig konstigt.
När jag startar bilen/vrider på tändningen så ljusen startar, så lyser bara förarsidans halvljus, EJ passagerarsidans.
Vrider jag däremot ljusställaren till "PÅ" så lyser båda sidor. dvs ena halvljuset fungerar inte på halvljusautomatiken, annars fungerar det bra.

Jag har pratat med 2 chryslerverkstäder om fenomenet, ena firman sa att det förmodligen var styrenheten och den har jag bytt på ena sidan en gång så jag vet vad den kostar.. så inget jag vill "chansa" på..

Den andra firman sa att det förmodligen är en säkring till halvljusautomatiken som krånglar, detta för att det tydligen eftermonteras sådant innan försäljning i Sverige/EU?

Jag har kikat lite snabbt efter någon möjlig säkring, men inte hittat någon direkt som påvisar att den är till halvljusautomatiken..
Någon som har bättre koll på detta och kan ge mig mer konkreta tips och vad ni tror om felanalysen, är det risk för styrenheten, eller verkar det mer vara en säkring?

Tacksam för hjälp med detta :)

Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Halvljusautomatik HÖ fram Chrysler Voyager 2009

Hej, det låter som att halvljusautomatiken är original då du har två olika lägen på ljusreglaget, ett för automatik och ett för påslaget ljus hela tiden. Är det en utav boxarna till xenonljuset som du tidigare bytt ut? Det kanske går att skifta boxarna om de är samma och se om felet följer med till andra sidan?

Kontrollera alla säkringar och försök skifta relän med varandra som du kan se är samma.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Inferno_red
Station Wagon

Avenger skrev:Hej, det låter som att halvljusautomatiken är original då du har två olika lägen på ljusreglaget, ett för automatik och ett för påslaget ljus hela tiden. Är det en utav boxarna till xenonljuset som du tidigare bytt ut? Det kanske går att skifta boxarna om de är samma och se om felet följer med till andra sidan?

Kontrollera alla säkringar och försök skifta relän med varandra som du kan se är samma.
Hej,

Att skifta "xenonbox" eller ja styrenheten för dessa innefattar att fronten måste rivas ner osv, då den sitter in under själva lyktan. (iaf fick jag då betala för ett sådant arbete i samband med bytet).
..Men jag var ute och letade mer ingående igår.
Lyckades iallafall hitta en säkringsbox som likar den som SEPAB installerar vid EU/Sverige anpassning av bilar, och där var problemet :)

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Intressant info, tackar. Trodde att de använde original halvljusautomatik från och med de årsmodellerna, men där ser man. Kanske är ett tillägg de monterat på de svensksålda för jag tror det skiljer lite mellan t ex. de som säljes i Canada. Skönt att det löste sig.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar