Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

S10 -95 startar inte

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

S10 -95 startar inte

Startar en ny tråd med nytt ämne.

Har köpt mig en S10 4x4 -95 med 4,3L Vortec V6
Bilen startar inte, men startar på startgas.

Han jag löpte bilen av körde den 80 mil ToR till Åre i våras utan problem, dagen efter de kommit hem tog han bilen till sin verkstad och tvättade den. Efter tvätt var bilen stendöd och har varit så sedan dess.

Han har gjort följande:
Monterat ny bränslepump och filter
Provat med annan databox från en fungerande S10
Kollat säkringarna vid förardörren
Provat starta med gas, och då tänder den till.

Har provat lite nu ikväll med gas och den tänder men går inte.
Pumpen surrar några sekunder när man slår på tändningen.

Det finns tryck fram till regulatorn, men vilket tryck vet jag inte, ägaren innan satte en mejsel på ventilen på BTR och det sprutade bensin sa han.

Efter ett antal startförsök luktar det lite bensin, så det finns bensin i, och jag kan inte se några läckage.

Jag undrar var man kan börja felsöka?

I instr.boken står det om skyddade kretsar bl.a till insprutningen, dessa kan jag inte hitta, var kan dessa sitta?

Har för mig att i boken står det att om Check Engine Soonlampan inte lyser när man slår på tändningen är det något fel, och denna kan jag inte se att den tänds.

Ursäktar mig för ett långt inlägg, men jag hoppas att någon orkar läsa och kan komma med bra svar.

Tack på förhand!

Mvh/Andreas
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: S10 -95 startar inte

Hej Andreas,

Om det inte finns någon motorlampa som lyser vid uppstart i några sekunder för att indikera att lampan fungerar så kanske denna är defekt eller saknas, kolla om du kan montera en sådan lampa och sedan om den lyser konstant om det är något fel.

Det jobbiga är i så fall om lampan lyser och när man ska felsöka, då din bil nog är emellan OBD1 och OBD2 på årtalen, kan tänka mig att det blir lite problem då tyvärr.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

Jodå lampan finns, var ut och kollade nu och boken visar lampan med text, medans jag har den med ''motorn''.

Eftersom bilen inte går att starta vet jag inte om den slocknar när den startat, som det är nu lyser den hela tiden med tändningen på, likaså Check Gages och batterilampan, de andra slocknar efter en stund.

Är det så det ska vara, eller ska Check Engine slockna efter en stund med tändning på - motor av?

Mvh/Andreas
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen Andreas,

Aha, trodde inte att den fungerade alls:) Jag tror att den ska slockna ändå fastän motorn inte går igång, men jag kan ha fel. Det känns som att den beskriver något fel i och med att den lyser konstant.

Du kan prova om följande felsökningsmetod med gem och OBD-kontakten fungerar även på din årsmodell, länken går till ett amerikanskt forum för Chevrolet bilar:

http://www.chevytalk.org/fusionbb/showt ... tid/273660" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

Tack för svar!

Jo du förstod rätt, jag trodde inte lampan fanns eftersom jag letade efter ''Check Engine Soon'' som boken säger att det ska vara. Jag har ju en annan symbol, en ''motor'' och missade den helt enkelt.

Jag får inte riktigt kläm på när lampan ska slockna, på en Peugeot jag hade är jag 99 på att lampan slocknade först när motorn startades, och boken säger såhär:

''Meddelandet tänds när tändningen är påslagen, utan att motorn är igång, för att visa att det fungerar.
Om meddelandet inte tänds ska du låta reparera systemet omedelbart.
Om meddelandet förblir tänt eller tänds under körning ska du lämna in fordonet för service''

Jag förstår inte om de menar att lampan förblir tänd, med motorn av eller efter att motorn startats.

Tack för tipset, ska prova under morgondagen så får jag se vad kan visa.

Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Just det, glömde bort, det är olika mellan olika regioner vad lampan visar för symbol, missuppfattade innan.

Ja det blir lite både och när inte alla bilar gör samma dessvärre.

Jag tror att lampan ska slockna, men prova gärna felsökningen så kanske det ger svar.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

Så, idag skulle jag prova felsöka, enligt länken men det gick inte.
Min OBD-kontakt saknar stift i en av ingångarna som ska användas, så jag gick bet på det.
Kan det ha med årsmodellen att göra? 1995 verkar vara en brytpunkt.

Iaf ang motorlampan så lyser den tills man startar motorn även på en S10 från 1999.

Har en sån hemma nu, då jag ska byta värmepaket på den åt en bekant.

Finns det någon komponent man kan ''låna'' från den utan att förstöra för att felsöka min, eller passar det inte mellan 1995 och 1999?

Mvh/Andreas
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa det är säkert så att årsmodell 95 är ett mellanting tyvärr.

Kolla om den har gnista på stiften samt om ev. säkringar i motorrummet är hela.

Se om du kan flytta över tändmodulen från den andra bilen om det finns möjlighet mellan årsmodellerna, samt ev. andra tändrelaterade delar om det visar sig vara något fel.

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om den går på startgas så måste tändningen fungera.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tänkte på om det ev. kan vara någonting fel där, beroende på exakt vad som hände när startgasen användes:)

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Om det är så att spridarna inte öppnar så är det lite konstigt då även datorn skiftats av tidigare ägare. Försök gärna kontrollera det som stod i din instruktionsbok om säkringarna till insprutningen.

Bild
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

Det som händer med startgas är att motorn tänder, går nån sekund tills gasen är slut.
Så den borde ju ha gnista?
Boken beskriver bara säkringarna innanför dörren, men nämner också skyddade kretsar för bl.a spridarna. Dessa kan jag inte hitta, och inte heller något relä för dessa,något tips på var jag ska leta?

Bränsle finns som sagt vid BTR, men jag vet inte vilket tryck.ed by pump och filter samt att problemet uppstod.efter tvätt tycker jag att det vore.konstigt om.felet ligger på bränsleinsprutning, men.jag kanske är fel.ute?
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa okej, då förstår jag.

Försök att mäta med en multimeter om det kommer fram ström till spridarna.

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om du fortsätter dutta med startgas, fortsätter den gå då?

Enl vad jag förstår består det här systemet av två spridare i throttle body, korrekt? De ska då få konstant spänning 12 v via säkring nr 10 som heter ECM IGN och är på 20 A. De aktiveras genom att jordas av PCM och är kopplade direkt dit. Det syns inga "fusible links" specifikt för dem i elschemat.

Något man kan fundera på är om det finns någon eftermonterad startspärr som klipper spänningen till spridarna, det är bara två poler på dem så mät där. Den rosa kabeln ska ha 12V.
Användarens profilbild
Ang326
Minivan

Spridarna sitter under insuget, så de verkar vara svåra att komma åt.

Kan man testa dem om man tar bort insuget ?

Troligtvis ska det inte vara en startspärr, men man kan ju inte vara helt säker.

Säkring 10 har spänning med tändningen på, så dit verkar det gå ström.
Skriv svar