Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Spänningsmotstånd/omvandlare?

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Greaser84
Minivan

Spänningsmotstånd/omvandlare?

]Någon som vet hur ett motstånd funkar?
Stod "SPÄNNINGSOMVANDLARE 12 VOLT -> 6 VOLT", men när jag kopplade in den i min kupefläkt på Dodgen så fick jag bara ut 1,54 volt ur denna som jag bifogar, fläkten gick knappt runt, jag fiser kraftigare än vad den blåste :P

[attachment=0]100205_105601.jpg[/attachment
Bilagor
100205_105601.jpg
100205_105601.jpg (114.61 KiB) Visad 2136 gånger
Annons
Användarens profilbild
Stacker
Station Wagon

Re: Spänningsmotstånd/omvandlare?

Det där är ett effektmotstånd på 4 ohm och 50 watt. Hur kopplade du in det? Parallellt? Seriellt? Parallellt är över lasten, alltså mellan plus och minus på fläkten eller vad det är. Seriellt är i linje med plus eller minus, alltså att man klipper en av kablarna och sätter in motståndet mellan avbrottet. För att få 6V över fläkten ska du koppla det seriellt, annars tar motståndet all ström och det blir "inget över" till den stackars fläkten. Fast en kupéfläkt drar rätt fett med ström på högsta läget så motståndet kommer att vara glödhett med eventuell brandrisk. Jag skulle nog lagt ett par hundralappar på en lite stabilare omformare, typ:

http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den som heter 1560B eller 240607 12V --> 6V

Bild
Skriv svar