Jag har en Chrysler Neon från år 2000 och jag har mycket problem med mina bak däck. De kan inte ställa in bakdäcken korrekt vid hjulinställning. Sliter väldigt snett. efter 200 mls min bak däck är slicks. Finns det ett trick för?
Vem kan hjälpe mig?
Jag kommer från Östra Göinge, Skåne
Chrysler Neon inte hjulinställning
Annons
Re: Chrysler Neon inte hjulinställning
Hej,
Har du kört till en verkstad som har laserinstrument som mäter upp hjulinställningen med dator? Prova det annars, de kanske har bilens inställningar inlagda i datorn.
Mvh
Har du kört till en verkstad som har laserinstrument som mäter upp hjulinställningen med dator? Prova det annars, de kanske har bilens inställningar inlagda i datorn.
Mvh
Ja , jag var i Knisslinge, men han kan inte hjulinställning min bak däck. Han försökte göra det men utan resultat. och ja, han arbeta med laser
Det var tråkigt att det inte funkade med de verktygen. Prova att åka till en annan verkstad så får man två olika perspektiv på saken. Man bör först säkerställa att ingenting är skadat eller utslitet innan man gör en inställning.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Hjulinställning bak verkar mystiskt. Enda anledningen till att de båda hjulen inte spårar/går parallellt måste vara en mekanisk åverkan, för där finns normalt inga justeringsmöjligheter. Liknande fel som du beskriver kan även uppstå vid stora skillnader i däck eller lufttryck i dem.
Du måste nog mäta upp bakvagnen ordentligt och se om hjulen verkligen är parallella. Själv använder jag några långa plankor i brist på annat. Lås ihop fram- och bakhjul med plankorna och skruvtvingar och se om bakhjulet då ligger rakt.
Leta också efter synliga riktningar och repade krockskador i bakänden på bilen (kryssmät). I bästa fall har stagen "fått sig en smäll på en stenig skogsväg" och går då att byta ut. Kolla också att inte infästningarna är upprostade.
Framhjulens infästning är betydligt mera komplicerad för där ska finnas tre vinklar, tå in, camber och caster.
Du måste nog mäta upp bakvagnen ordentligt och se om hjulen verkligen är parallella. Själv använder jag några långa plankor i brist på annat. Lås ihop fram- och bakhjul med plankorna och skruvtvingar och se om bakhjulet då ligger rakt.
Leta också efter synliga riktningar och repade krockskador i bakänden på bilen (kryssmät). I bästa fall har stagen "fått sig en smäll på en stenig skogsväg" och går då att byta ut. Kolla också att inte infästningarna är upprostade.
Framhjulens infästning är betydligt mera komplicerad för där ska finnas tre vinklar, tå in, camber och caster.