Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager -03 hjälp o råd

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

Voyager -03 hjälp o råd

Hej har en Chrysler Grand voyager från -03,

Backvarnaren piper bara och det lyser bara rött sken inte grönt eller oranget kan det vara sensorerna som e paj?

Samt funderar på att köpa en soffa o göra den 8 sitsig måste man regbesikta? Eller åker man endå :)
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Voyager -03 hjälp o råd

Sitter kontakter vid varje sensor på min så de går nog att koppla bort och prova.

Du måste besikta då bilen är typgodkänd.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Vissa backsensorer ger ifrån sig lite klickande ljud, vet inte om det stämmer på Voyager men du kan lyssna om någon sensor klickar och om någon inte klickar, så kanske de som är defekta är de som inte klickar.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

Ok, är det andra spännen på sofforna 01-05 än dom från 96-00
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

Vet nån vad felkod p0164 samt p0135 gjorde en keydance och fick fram dessa,

O2 sensorn? Men vart fan sitter den då
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena,

Den första koden är en notis om att batteriet varit urkopplat ganska nyligen, om inte bilen förlorat ström på annat sätt vill säga.

Den andra koden minns jag är O2 sensorn precis som du beskriver, och just den felkoden, P0135, indikerar att det är sensor 1, dvs. den som sitter före katalysatorn. Jag tror enbart att det finns en sådan sensor ifrån ett utav grenrören, men kontrollera ifrån bägge grenrören för att vara helt säker. Felkoden beskriver att sensorns eluppvärmning inte fungerar som den ska, det kan vara fel på sensorn, kablaget till den eller om man har otur PCM datorboxen, men det är troligtvis sensorn som är defekt. Detta borde dock inte påverka bilen alltför mycket då den värms upp av motorn när den är varm, men man bör ändå åtgärda det och med tanke på att din bil är av årsmodell 2003 så blir det nedslag på besiktningen om felkodslampan lyser då dom kontrollerar detta.

Tips om du vill köpa en sensor online som är plug-n-play och slippa skarva en universal med allt vad det innebär (helst lödning och krympslangar) så kan man söka på t ex. Bosch's hemsida (eller annan tillverkare av syresensorer för den delen som har en sökfunktion) efter reservdelsnumret till sin bilmodell och motor och därefter söka efter detta på Internet så att man får en sensor som bara är att plugga i vad gäller kontakten till bilens kabelhärva. Detta förutsätter att inte tidigare ägare skarvat bort kontakten från bilens kabelhärva, men det får man inte hoppas, dock bäst att kontrollera även detta ifall.

Upstream sensorer är de före katalysatorn, och downstream är de som sitter efter katalysatorn, då du säkert kommer stöta på dessa engelska ord vid sökning efter lambdasonder.

Bild
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

Ok, har kollat lite på o2 sensor , sitter nånting under bilen med en sladd som går uppåt i motorutrymmet sen sitter det nånting på grenröret men den kabeln går ihop med en stor kabelhärva så nån kontakt fins inte där
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Följ bägge grenrören/avgasrören på varje sida av motorn så är det den första sensorn på röret som ska vara den O2 sensor som är defekt.

Bild
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

ok hittade på den, den sitter typ bakom i mitten om man står framför motorn på grengröret som går nedåt, kan man ev ta bort den o göra rent den på någe sätt?

sen en annan fråga gällande tomgången, när ac är på så kan bilen typ vara lite ojämt så pass att den dör när man står still eller kör sakta, sen när jag slår av ac så är det hur fin tomgång o körning som helst, är det för löst spänn generator/ac rem eller nått , hur ställer man om tomgången?

mvh :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vad bra att du hittade den:)

Jag tror inte att du kan rengöra sensorn med det felet som beskrivs ifrån felkoden, då den beskriver att värmeelementet är något fel på i sensorn. En märkessensor kostar cirka 400:- med frakt och alla avgifter om du handlar den online, då är det plug-n-play vad avser kontakten. Att lossa sensorn kan dock vara riktigt knepigt och du kommer förmodligen behöva värma den för att inte skada avgassystemet, men den kan lossa utan värmning om man har tur.

Kontrollera mängden automatlådeolja ang. felet med att den stannar, är den för låg så kan de problemen uppstå. Oljenivån kontrolleras med varm motor och när motorn står på tomgång, ställ bilen på plan mark och ej i lutning.

Bild
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

hej körde bilen så den vart varm, ungefär 2,5 mil ställde mig plant och kolla oljan den står fortfarande på cold ska inte oljan bli skitvarm i lådan eller är det bara nått jag fått för mig, nivån såg ok ut...

sen gällande tomgången stiger den när man står i p läge o trycker på bromsen haha skumt va, sen lägger man i backen o driven fram o tillbaka svajar den lite till o från, tändstift tändkablar maf sensor spjälhus ? när man kör är det inte kostigt alls inga ryckningar eller nått, kanske kan vara 02 sensorn som ställer till det

backvarnarens andra öga är repat, borde kunna vara den som är paj, lika bra att köpa 4 nya, själva backsensors i sig funkar ju då det låter o blinkar rött när man lägger i backen

:D
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Lådan tar längre tid att värma upp än bilen. Men visst borde den vara varm efter 20min körning. Nivån ska stå i hot markeringen. Kolla igen efter att du kört en längre bit
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

hej åter till tomgången som gör att bilen bara dör?

röck ut nått som kallas iat sensor som sitter där jag trodde lmm satt, va fan finns det ingen lmm på chryslern =) när jag röck ut den lilla kontakten vid spjällhuset så gick det stadigt, har letat som en tok efter typ standard lmm som dom brukar se ut =) hittar inget

sen lådans olje nive är lika spelar ingen roll hur långt jag åkt den ligger högst upp på cold, kanske ska fylla i lite ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Det är inte så vanligt med stora luftmassemätare på de årsmodellerna av Chryslers modeller, det sitter istället andra sensorer.

IAT sensorn är Intake Air Temperature, rycker du den så går bilen efter ett förinställt värde tror jag. Om den orsakar felet så kan du läsa av vilket reservdelsnummer som står på sensorn och söka efter den online, så vet man med säkerhet att man får en som ska passa, om det skulle finnas flera olika.

Oljenivån bör ligga på strax under max-strecket när bilen är varmkörd en bra stund. Häll endast i ATF+4 certifierad olja, det måste stå på förpackningen.

Trevlig kväll.

Bild
Användarens profilbild
andreasjakobsson
Van

O fan, har försökt förbrilt att få bort upstream sensorn det gååååår inte sitter som ett as, lär lämna in den imorrn, går ju att köra, men den rycker o svajar som tusen i varvmätaren, kan det vara för att lambdanyckel är sönder? Vilka tendenser för bilen om den är sönder?
Skriv svar