Voyager -03 hjälp o råd
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Re: Voyager -03 hjälp o råd
Aha, men var den begagnad då?:( Då det är ett vanligt fel med lambdasonderna så kan den begagnade ha haft samma fel, vilket verkar mest troligt nu.
Jag hade köpt en ny, t ex. av märket NGK eller Bosch, det finns reservdelssökning på deras hemsidor där man kan söka upp artikel-nr. Det kostar cirka 400-500:- för en helt ny inkl. alla avgifter om man handlar ifrån ebay, men leveranstiden blir 1-2 veckor troligtvis.
Mvh
Jag hade köpt en ny, t ex. av märket NGK eller Bosch, det finns reservdelssökning på deras hemsidor där man kan söka upp artikel-nr. Det kostar cirka 400-500:- för en helt ny inkl. alla avgifter om man handlar ifrån ebay, men leveranstiden blir 1-2 veckor troligtvis.
Mvh
Annons
- andreasjakobsson
- Van
Hmm, testa idag o starta bilen, lika samma dog o svaja på tomgången, gick ut o räck bort kabeln till tps sensorn o starta typ 30 Sek senare hur fin tomgång som helst, lika gången inge ryck ingenting, va fan hur kan det gå bättre när den är utdragen än i, ställer sig bilen i ett bättre läge i detta fall än när den sitter i 
Hej,
Det måste vara något förinställt värde om man rycker ur den, dock kan det påverka andra funktioner på bilen, såsom automatlådan, förbrukning och annat gissar jag på.
Det måste vara något förinställt värde om man rycker ur den, dock kan det påverka andra funktioner på bilen, såsom automatlådan, förbrukning och annat gissar jag på.
- andreasjakobsson
- Van
Ja kan ju vada värt att byta tps sensorn endå, se om det blir nå bättre
Vet om bilar som felet avhjälpts genom att man bytt sensorn. Tips är att söka på artikel-nr på sensorn på ebay.com så kan du nog hitta en billig del, ifall ifall det inte skulle vara det felet så är det skönt att inte lägga ut alltför mycket pengar.
- andreasjakobsson
- Van
Hmm kom på att i förrgår fick jag en rejäl stöt när jag tog i 3 ans tändkabel, vad är det kan det ligga nått i tändstift samt tändkablar som i sin tur skickar felkod till lambdan
Det kanske är någon tändkabel som är dålig, prova spraya lite vatten med en blomspruta över kablarna och se om varvtalen går konstigt.
Tror inte att lambdasonden påverkas av det, om du handlade en begagnad sensor så är det nog den som är defekt och hade samma fel som din befintliga tyvärr.
Mvh
Tror inte att lambdasonden påverkas av det, om du handlade en begagnad sensor så är det nog den som är defekt och hade samma fel som din befintliga tyvärr.
Mvh
- andreasjakobsson
- Van
Var ut nu, skruvade bort ett tändstift, alltså det kan inte vara bytt på aslänge det såg hemskt ut :/ champion stift dom kan inte vara bytt på lätt 2-3 tusen mil blir nog byte av dom där ligger nog felet
Hej. 2000-3000 mil är inte långt mellan bytena, många av dagens bilar har långa intervall på mellan 10-15 tusen mil, Chrysler ligger också där någonstans tror jag, det står i boken exakta miltal. Att stiften blir missfärgade är ingen fara beroende på hur det ser ut.
Fick du en stöt ifrån en kabel så kan gummit vara sprucket och det kommer in fukt och ger misständningar osv.
Fick du en stöt ifrån en kabel så kan gummit vara sprucket och det kommer in fukt och ger misständningar osv.
Om jag hade haft de felen du beskriver så hade jag bytt TPS, tändstift och tändkablar samt bytt till en helt ny lambdasond:) Hade troligtvis handlat delarna på ebay och inte så märkesspecifika produkter för att komma ner i pris, då det är en liten chansning på vissa delar såsom TPS och lambdasond.
- andreasjakobsson
- Van
Jaha, blir så trött, skulle byta tändstift o tändkablar, 3 stiftet ska det ju naturligtvis bli gängpaj i motorblocket bara att lämna in och göra nya gängor :/ det vart lite dyrare hehe
Fy vad trist att det skulle hända också:( Hoppas att det går att ordna.
- andreasjakobsson
- Van
Så nu var det bytt
bilen känns bra mycket piggare, men fortfarande lite orolig tomgång, blir att börja byta tps:sen, kan tillägga att stiften aldrig bytts ut på 19.000 mil hehe
Sen varför funkar inte elm327 i chryslern, den lila ljusblåa genomskinliga, lär köpa en annan tro?
Sen varför funkar inte elm327 i chryslern, den lila ljusblåa genomskinliga, lär köpa en annan tro?
- andreasjakobsson
- Van
När allt är i kopplat så får jag p0135 felkod, har bytt sonden men får samma felkod iaf, bilen går lite konstigt när den är kall o smårycker
När jag drar ur tps sensorn går bilen som en dröm ingen konstig tomgång eller nånting, nollar pcm en och får plötsligt bort p0135 isllet kommer då p0132 vilket menar att tps en inte får ström, men vart fan är p0135 koden då? Den försvann bara
Är det tpsen som kan vara fel även fast jag får en p0135?
Kan man köra utan tps länge?
När jag drar ur tps sensorn går bilen som en dröm ingen konstig tomgång eller nånting, nollar pcm en och får plötsligt bort p0135 isllet kommer då p0132 vilket menar att tps en inte får ström, men vart fan är p0135 koden då? Den försvann bara
Är det tpsen som kan vara fel även fast jag får en p0135?
Kan man köra utan tps länge?
Hej, skönt att det ordnade sig med gängan till stiftet, blev allting bra?
Felkoden P0135 kanske återkommer om bilen får köras ett tag, fast det kanske du har gjort (kan vara ett par dagar) men den återkommer inte? P0132 hör också till den lambdasonden tror jag, när jag sökte på Internet. Den beskriver hög volt i den kretsen. Den felkoden kan bero på sensorn, kablaget eller någonting annat till insprutningssystemet. Kan bero på att TPS:en är bortkopplad. Du borde inte köra bilen med TPS-kontakten bortkopplad då jag tror att bilen kan lägga sig i felsäkert läge vad gäller automatlådan, samt annat som kanske läggs i förinställda värden så att t ex. förbrukningen ökar.
Har du bytt ut lambdasonden mer än en gång eller endast till den begagnade sensorn? Jag hade annars provat att byta till en ny sensor av välkänt märke då det kan vara petigt med just lambdasonderna, hur kompatibla de är osv.
TPS:en (och andra sensorer) kanske inte alltid ger ifrån sig en felkod men kan ändå vara defekt.
Hemsidan Allpar har en bra lista på vad koderna betyder till b.la. Chrysler, här är en länk till deras lista: http://www.allpar.com/fix/computer-codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Trevlig helg.
Felkoden P0135 kanske återkommer om bilen får köras ett tag, fast det kanske du har gjort (kan vara ett par dagar) men den återkommer inte? P0132 hör också till den lambdasonden tror jag, när jag sökte på Internet. Den beskriver hög volt i den kretsen. Den felkoden kan bero på sensorn, kablaget eller någonting annat till insprutningssystemet. Kan bero på att TPS:en är bortkopplad. Du borde inte köra bilen med TPS-kontakten bortkopplad då jag tror att bilen kan lägga sig i felsäkert läge vad gäller automatlådan, samt annat som kanske läggs i förinställda värden så att t ex. förbrukningen ökar.
Har du bytt ut lambdasonden mer än en gång eller endast till den begagnade sensorn? Jag hade annars provat att byta till en ny sensor av välkänt märke då det kan vara petigt med just lambdasonderna, hur kompatibla de är osv.
TPS:en (och andra sensorer) kanske inte alltid ger ifrån sig en felkod men kan ändå vara defekt.
Hemsidan Allpar har en bra lista på vad koderna betyder till b.la. Chrysler, här är en länk till deras lista: http://www.allpar.com/fix/computer-codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Trevlig helg.