Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byte olja i lådan 2001

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
voltzor
Minivan

Byte olja i lådan 2001

Hejsan,

Är det struligt att byta olja I lådan på en 3.3 2001 ? Vad för olja skall man ha ?

Ska man köra igenom lådan innan man kollar nivån ?

mvh Micke
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Byte olja i lådan 2001

Hej.
Så svårt är det inte men tar liten stund.
Skruva ut skruvarna men behåll några i så att inte karet släpper helt för då blir det oljebad. Jag brukar spara de närmast fronten så de får bestämma hur mycket tråget får släppa. Det kan rinna ut ordentligt om öppningen är för stor.
Om tråget sitter fast ta en kniv och bänd isär försiktigt. Håll gärna en hand på tråget så det inte släpper direkt utan försiktigt.
Mät upp det du får ur och häll på lika mycket.

Du ska ha atf +4 olja.

Kolla nivån på plan mark med varm låda på tomgång med växel i P eller N
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Byt även filter när du har nere allting, samt rensa magneten på trågets insida om det kommit lite metallflisor på den. Som Arvid beskriver så finns det alltså ingen dräneringsplugg utan man lossar hela oljetråget, om inte någon tidigare ägare eftermonterat en plugg kanske.

Oljan ska som sagt vara ATF+4 certifierad, detta är mycket viktigt att det står på exempelvis förpackningen.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
voltzor
Minivan

Tack Grabbar!

Har ni nån ide hur mycket olja det kan behövas köpa ?

mvh micke
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

4 liter. Köp Minst det
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Dom har helt ok pris hos chrysler handlaren nu om du åker det. Dom fick ny leverantör när Fiat tog över
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jag tror bytet är strax över 4 liter. Har en rätt stor dunk hemma så jag häller bara lika mycket i en likadan behållare.
För att fylla på är det i atf stickans hål du ska hälla så skaffa en tratt som passar.

Kör du effektivt tar det mindre än två timmar.

En sak till. När du sätter tillbaka muttrarna så dra för tusan inte för hårt. Godset är aluminium och det är mjukt. Lyckades själv se till att en mutter bara snurrar nu. Lycka till. Man känner sig alltid så jäkla duktig när man gjort något med bilen
Voyager V6 -04

Skriv svar